ایزو 9001 و قابلیت رقابت


کیفیت و قدرت رقابت به عنوان ابزاری استراتژیک

روند جهانی سازی بر معاملات، فناوری و ارتباطات تاثیر گذاشته. شرکت های بیشتر و بیشتری به جمع گروهی می پیوندند که خواستار صادرات محصولات و خدمات خود هستند.

توافقنامه های تجارت آزاد فرصت فوق العاده ای برای عرضه محصولات، بازارهای آزاد و دسترسی به میلیون ها مصرف کننده به القوه فراهم آورده. به همین جهت شرکت ها باید مراقب اهمیت کیفیت، قیمت، فرصت ها و ظرفیت خود باشند، و آماده مواجهه با چالش های رقابتی از دیگر شرکت ها در سایر کشور ها باشند.

در میان سازمان های دور اندیش، به خدمت گرفتن استانداردها برای ارتقای کفیت و قدرت رقابت به یک هدف استراتژیک و ضروری بدل شده.

نتایج

برای ارزیابی مزایای ایزو 9001:2008 (سیستم های مدیریت کیفیت – الزامات)، یکی از اعضای سازمان ایزو یک نظرسنجی انجام داده تا مزایای داخلی و خارجی بدست آمده توسط شرکت های دارای این استاندارد را مشخص کند.

این نظرسنجی فاکتورهای سنجشی دقیقی را شامل می شد، عواملی مانند بهبود پروسه، اثرگذاری بر روند تولید، تاثیر بر فروش و بازده مالی، عامل های رقابتی و مهم تر از همه تاثیر بر صادرات.

در این نظرسنجی 570 شرکت دارای گواهینامه در بخش های اقتصادی مختلف شرکت کردند (که 38% از آنها در امر صادرات فعال بودند).

نتایج نشان داد 75% از شرکت های صادراتی باور دارند حدود یک پنجم رشد صادرات آنها به دلیل استفاده از ایزو 9001 است. این شرکت ها نه تنها به افزایش حجم صادرات خود اشاره کردند، بلکه به افزایش تعداد کشور های مقصد نیز اذعان داشتند. نتایج اثبات کرد که گواهینامه ایزو 9001 گذرنامه ای است برای رقابت در بازارهای بین المللی.

اگرچه این یک گواهینامه اختیاری است اما بسیاری از شرکت ها و مصرف کنندگان انتظار دارند تامین کنندگان آنها، محصولات و خدمات مورد استفاده دارای گواهینامه های سیستم مدیریت باشند. در نظرسنجی، 43% از پاسخ دهندگان بیان کردند که بیش از یک پنجم مشتریان آنها کسب گواهینامه را تقاضا نموده اند.

کمک به شرکت های کوچک برای شرکت در رقابت جهانی

از طرف دیگر، باید به یاد داشت که حدود 90% شرکت های موجود در این نظرسنجی سازمان های کوچک و متوسط (SME) هستند. این شرکت ها قبل از اینکه بتواند بطور موثر به رقابت جهانی دست یابند باید جنبه های متعددی را بهبود و گسترش دهند.

دنیای استانداردها

در آخر باید به خاطر داشت که کار کردن با استانداردهای بین المللی در سطح ملی و به قصد صادرات باعث شده گرایش به سمت استانداردهای جدید افزایش پیدا کند. درحال حاضر تعدادی از کمیته های ملی برای تهیه چندین دستورالعمل تازه فعالیت خود را آغاز نموده اند.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا