رفع بحران کمبود آب با کمک ایزو IWA6


مدیریت بحران آب و تضمین امنیت آن با توافقنامه کارگروه بین المللی ایزو (IWA)

در بحث امنیت آب آشامیدنی به عنوان یک مسئله جهانی، دستورالعمل های ایزو درمورد مدیریت منابع آب آشامیدنی در زمان بحران الزامی به نظر می رسند.

توافقنامه کارگروه بین المللی ایزو IWA6 (دستورالعمل هایی برای مدیریت تاسیسات آب آشامیدنی در شرایط بحرانی) اولین سند در نوع می باشد که اتفاق آرای بین المللی را پشتیبان خود دارد.

کمبود و قطع منابع آب آشامیدنی که منشاء انسانی و طبیعی دارد عواقب و نتایج مرگباری به همراه دارد، از پدید آمدن حمله های تروریستی گرفته تا آلودگی رودخانه ها توسط صنایع و پیدایش توفان های شدید. سازمان های تامین کننده آب با هر اندازه و در هر نوعی بطور روز افزون متوجه نیاز به اجرای اقدامات موثر و فعال امنیتی درباره تاسیسات فیزیکی، خدمات، فعالیت ها، محصولات، و زنجیره تامین خود می گردند.

این موضوع در شرایطی روی می دهد که ریسک و تهدیدات امنیتی درحال افزایش است، و قوانین سخت گیرانه تری وضع می گردد.

استاندارد امنیت آب می تواند برای سازمان های آب که با چالش مواجه هستند بسیار کارآمد باشد. دستورالعمل های IWA6 تشکیل دهنده اولین مرحله از مجموعه استانداردهای امنیت آب هستند که مورد استفاده عموم قرار می گیرند.

مدیریت تاسیسات آب آشامیدنی در شرایط بحرانی مستلزم رعایت الزامات ملی یا منطقه ای قوانین مربوطه هستند، با تهیه و انتشار استانداردهای بین المللی کمک شایانی در این زمینه صورت می گیرد.

IWA6 فراهم ساز چارچوبی برای مدیریت بحران های آب است و برای تضمین امنیت آب آشامدیدنی ابزارها و روش هایی پیشنهاد می کند. موضوعات اصلی که در این استاندارد پوشش داده می شوند از این قبیل اند:

  • محصولات و ابزرهای مرتبط با امنیت آب، شامل تشخیص آلودگی و فناوری های شناسایی، حفاظت الکترونیکی و فیزیکی و همچنین جلوگیری از آلودگی؛
  • شیوه های بهینه سازی شده، شامل پیش بینی و رسیدگی به انتشار آلودگی در سامانه های آبی، طراحی کارآمدترین و موثرترین روش ها برای نظارت و حفظ مانبع آبی، و همچنین اتخاذ مناسب ترین اقدامات برای رفع آلودگی؛
  • فناوری ها و فرآیندهایی برای مدیریت امنیت آب که شامل مدیریت ریسک، مدیریت امنیت و تداوم، ایجاد ارتباطات، قابلت کابرد همگانی، آموزش و رقابت می شود.

شیمون تال رئیس کارگروه IWA6 بیان می کند: « مدیریت بحران آب از طریق مقامات و مسئولان و از طریق قانون گذاری انجام می شود. مسئولیت تامین آب برای مصرفکنندگان بر دوش تاسیسات آبی قرار دارد. به همین علت است که این IWA بر تاسیسات آبی تمرکز دارد؛ این حوزه ای است که برای همگامی با انتظارات مصرف کننده و در عین حال رعایت قوانین، نیازمند دریافت راهنمایی، و تعیین مناسب ترین اقدامات و ابزارهاست. این سند باید به گونه ای باشد که برای طیف وسیعی از تاسیسات آب رسانی قابل استفاده باشد.»

این استاندارد در ایجاد رویکرد امنیتی و جلب اطمینان سهامداران نسب به عملکرد سازمان ها به آنها کمک می کند. این دستورالعمل ها همچنین فراهم ساز چارچوبی برای رعایت الزامات قانونی و سیاسی در این حوزه است. به علاوه متد مدیریتی پیشنهاد شده در این استاندارد مدل (Plan-Do-Check-Act) است تا روند پیشرفت مستمر آسان تر گردد.

 

درباره IWA: توافقنامه کارگروه بین المللی (IWA) یک سند ایزو است که از طریق کارگروهی بین المللی تهیه شده نه توسط فرآیند کمیته فنی ایزو. عاملان بازار و سایر سهامداران بطور مستقیم در تهیه یک IWA دخالت دارند و لازم به حضور نمایندگی ملی نیست. یک IWA به سرعت قابل تهیه است (می توان کمتر از 12 ماه آن را منتشر کرد) تا پاسخگوی نیاز های اضطراری بازار یا الزامات عمومی باشد.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا