تسهیل حمل و نقل و ترانزیت


اهمیت پکجینگ در حمل و نقل کالای پرخطر

حمل و نقل کالای پرخطر رقم 7.5% تا 10% تن/کیلومتر را در آمار ترانزیت کالا اروپا شامل می شود، و احتمال آن می رود این ارقام نماینده سایر نقاط جهان نیز باشد. مایعات اشتعال زا، که 85% آن را محصولات نفتی تشکیل می دهد، 64% از کل مواد پر خط را در حمل و نقل شامل می شود، بعد از آن گاز با 12% و مواد خورنده با 8% در رتبه دوم و سوم قرار دارند. مواد منفجره، مواد جامد قابل احتراق، عناصر اکسید شونده، مواد سمی و عفونی، مواد رادیواکتیو و غیره سایر مقادیر این آمار را شکل می دهند.

این ارقام چند روش حمل و نقلی را دربر می گیرد: حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی که هرکدام الزامات پکیجینگ مخصوص خود را دارا می باشند. به علت وجود تفاوت بین گروه های بازرگانی و بین قاره ای اختلاف این روش ها باهم تشدید یافته. اگرچه با تشکیل سازمان ملل متحد که موضوع حمل و نقل را یکی از تعهدات خود می داند، میزان مغایرت در الزامات به ویژه در بخش بسته بندی و پکجینگ بطور فزآینده کاهش یافته.

در سال 1991 نظریه های سازمان ملل درمورد حمل و نقل مواد پرخطر بطور عمومی پذیرفته و به عنوان اساس مقررات بسته بندی در تمام روش های حمل و نقل بکار گرفته شد. این امر فرآیند پکجینگ را از یک خصوصیت طراحی بودن به سمت یک استاندارد اجرایی برد. با اینکه نظریه سازمان ملل دارای جزئیات فراوان انجام آزمایش و تست بود، اما به سرعت مشخص شد که نارسایی در متن نظریه ها باعث ایجاد تفاسیر متفاوت در نحوه اجرای آزمایش ها و ارزیابی نتایج می شود.

طولی نکشید که صدای شکایات به گوش رسید. شاکیان معترض بودند چرا بسته بندی درجه یک آنها در آزمایش ها تائید نمی شود درحالی که پکج های بی کیفیت و نامرغوب به راحتی در این آزمون ها پذیرفته می شوند. این اعتراض منجربه پدید آمدن موسسات دارای آزمایشگاه در کشورهای خاص شد. وضعیت موجود چندین کشور اروپایی را بر آن داشت که به کار بر روی مجموعه استانداردهای آزمایش و تست بپردازند. در عرض چند سال پیش نویسی که در ابتدا استاندارد اروپایی بود تبدیل به یک استاندارد بین المللی ایزو گردید، زیرا هر گونه برداشت و تفسیر از نظریه های سازمان ملل دارای اهمیتی جهانی بود.

ماموریت اصلی کارگروه ایزو تهیه یک سری استانداردهای بین المللی ایزو براساس متن آزمایش بسته بندی سازمان ملل بود. این استانداردها نظریه های سازمان ملل را تقویت می کند، نقایص آن را مشخص کرده، و تفاسیر و راهنمایی های عملی برای اجرای آزمایش ها فراهم می سازد. همه بخش های ذینفع دعوت شدند تا راهکار های مکتوب خود را که از این آزمایش ها بدست آورده اند به کارگروه ارائه کنند.

با گذر زمان نیاز تهیه استانداردهای بین المللی در این حوزه بیشتر نمایان شد. برای مثال، حتی یک تست ساده مانند تست سقوط کپسول، اختلافات زیادی در پروتوکل های آزمایش ایجاد می نمود. برخی برداشتی تحت الفظی از نظریه های سازمان ملل داشتند، و بعضی دیگر دارای نگاهی بازتر نسبت به آن بودند و آنچه که مفهوم نهایی متن بود را تفسیر می نمودند. درمورد تست سقوط کپسول برخی آن را از انتها رها می نمودند و برخی از قسمت سر کپسول.

یکی از مشکلات بر سر راه تهیه این استاندارد ها استفاده از نظریه ها به عنوان اساس کار بود. در برخی موارد به نظر می رسید نظریه های سازمان ملل به غلظ نگاشته شده و یا دارای نقایصی باشند. اما با وجود حذف این موارد استانداردها همچنان باید منعکس کننده متن نظریه سازمان ملل باشند.

در نهایت سه استاندارد بین المللی به انتشار رسید که به آزمایش بسته بندی ها، محفظه های با حجم متوسط و پکجینگ های عظیم مواد پرخطر می پردازند.

دسترسی به استانداردهای بین المللی ایزو فراهم ساز راهی بهتر در حمل و نقل مواد پرخطر و در عین حال اجتناب از ایجاد تفاسیر متفاوت است. علاوه بر این آزمایش های انجام شده بر اساس استانداردهای بین المللی ایزو ازرش آرم سازمان ملل را بر روی بسته بندی محصول دو چندان می کند. اهمیت آزمایش های تائید شده بسته بندی را که توسط استانداردهای بین المللی تضمین شده اند نمی توان نادیده گرفت. این موضوع زمانی وخیم تر می شود که عواقب اشتباهات در حمل و نقل مواد پرخطر به ویژه در دریا و هوا فاجعه بار می گردند.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا