اجرای ایزو 9001 (بخش دو)


5 گام تا کسب گواهینامه ایزو 9001: گام سوم (پیاده سازی)

اکنون زمان آن است که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را در سراسر شرکت پیاده سازی کنید. طی این مرحله شما هر الزاماتی را که در دستور العمل کیفی شخصی سازی شده خود اعمال کرده اید به کارمندان مربوطه تفهیم می کنید، و به آنها کمک می کنید تا نحوه کارکرد خود را طبق آن تنظیم کنند. برای موفقیت در این گام بسیار مهم است کارمندان شما درک درستی از الزامات تازه ایزو 9001 داشته باشند.

پیشروی گام به گام

در فرآیند پیاده سازی قدم به قدم پیشروی کنید. پیشنهاد می شود ابتدا از بخش کنترل مستندات کار خود را آغاز کنید. الزامات را طی یک جلسه یا از طریق نصب اعلامیه شرح دهید، همچنین می توانید از مدیران بخش های مربوطه بخواهید این الزامات را برای کارکنان خود تشریح کنند. الزامات کنترل مستندات پیچیده نیستند و مزایای روشنی در بر دارند، که روند پیاده سازی را تجربه ای خوشایند و آسان می سازند.

آموزش و دستورکار در کنار هم

حین  اینکه مشغول پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 خود هستید، تمام کارمندان باید بطور واقعی روش کار خود را تغییر دهند حتی این تغییر اندک باشد. در همین زمان ایزو 9001 پروسه استاندارد سازی و تعیین دستورکار را الزام می دارد. پیشنهاد می شود که وظیفه نگارش دستورکار را به افرادی بسپارید که آن کار را انجام می دهند. به آنها یاد بدهید به بهترین شیوه انجام کارشان بی اندیشند، سپس قدم های اصلی را مستندسازی کنند. اگر دستورالعمل کیفی ایزو 9001 شما دارای الزامات تغییر پروسه کاری است، این الزامات را معرفی کرده و کارمندان را وادار کنید آنها را در دستورکار خود قرار دهند. زمانی که این کار انجام شد، دستورکار ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید مطابق الزامات جدید دستوالعمل کیفی جدید شما است.

مشاهده خواهید کرد که کارمندان تان با بکارگیری الزامات تازه ایزو 9001 در دستورکارشان تقریبا بطور خودکار این الزامات را فرا می گیرند. بارها این مورد مشاهده شده. اینکه قادر باشید دستورکار خودتان را طبق الزامات ایزو 9001 طراحی کنید نه تنها روند کار را پیشرفته و کارآمد می سازد بلکه اشتیاق کارکنان را نیز افزایش می دهد.

 

گام چهارم (ممیزی داخلی)

ممیزی های داخلی ایزو 9001 بازرسی هایی هستند که در آن شرکت شما ارزیابی می شود تا مشخص شود آیا تمام الزامات ایزو 9001 رعایت می شود یا خیر. این ممیزی ها فقط در زمان پیاده سازی ایزو 9001 اجرا نمی شوند بلکه بعد از اخذ گواهینامه ایزو 9001 بطور دوره ای انجام می گردند. تمام ممیزی ها توسط یکی از کارمندان شرکت شما که در زمینه ممیزی ایزو 9001 آموزش دیده اجرا می شوند؛ شما می توانید از یک پیمانکار برای اینکار استفاده کنید. کار ممیز تشخیص این امر است که آیا شرکت شما الزامات ایزو 9001 را آنطور که در دستورالعمل کیفی و خط مشی کیفی شما ذکر شده رعایت می نماید یا خیر.

ممیز

تجارت های خرد از نماینده مدیریت ایزو 9001 می خواهند که به اجرای ممیزی داخلی بپردازند. در این حالت، نماینده مدیریت کل شرکت غیر از کار خود را ممیزی می کند، و این کارمندی دیگر است که که کار نماینده مدیریت را ممیزی می کند.

شرکت های با اندازه متوسط اغلب چندین ممیز داخلی معین و تربیت می کنند. این بهترین موقعیت برای آموزش متقابل کارکنان در بخش های مختلف است تا دریابند سایر بخش ها چه کاری انجام می دهند.

استفاده از ممیزی به عنوان ابزار آموزشی

پیشنهاد می شود که حتی گام چهارم را قبل ار تکمیل گام سوم شروع کنید. انجام ممیزی یکی از بهترین راه برای آموزش است. به یاد داشته باشید شما مجبور نیستید ممیزی داخلی خود را در یک جلسه اجرا کنید؛ در عوض می توانید ممیزی داخلی خود را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید. مثلا می توانید در هر مرتبه تنها یک بخش یا یک الزامات را ممیزی کنید.

زمانی که تمام شرکت شما ممیزی الزامات ایزو 9001 را گذراند، و ممیز داخلی مشکل مشخصی را مشاهده نکرد، شرکت شما برای ممیزی گواهینامه ایزو 9001 آماده خواهد بود.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا