1- هدف
اين روش اجرايي، تشريح اقداماتي است كه در زمان كشف يك عدم انطباق، در فرايند انجام آزمون، توسط شرکت بايد انجام شود ایزو
2- دامنه كاربرد
اين روش اجرايي، براي همه بخشهاي مرتبط با انجام آزمون در شرکت كاربرد دارد ایزو
3- مسووليتها
جدول زير، مسووليت هر يك از كاركنان شرکت را در زمينه عدم انطباقهاي شناسايي شده، مشخص ميكند ایزو
4- شرح عمليات
در زماني كه آزمون یا کالیبراسیون انجام شده و يا فعاليتهاي مرتبط با ارايه خدمات آزمون یا کالیبراسیون، با روشها و دستورالعملهاي مربوط يا الزامات توافق شده با مشتري مطابقت نداشته باشد، بايد بر اساس اين روش اجرايي عمل شود ایزو يك عدم انطباق، از روشهاي گوناگوني مانند نظارت مديران بر فعاليتهاي كاركنان، بررسي گزارشهاي آزمون یا گواهینامه های کالیبراسیون، بازنگري مديريت، مميزيهاي داخلي يا خارجي، پيگيري شكايات رسيده و يا ساير موارد مرتبط مشخص خواهد شد ایزو يک عدم انطباق، ممکن است به دو صورت رخ دهد:
- پيش از فرستادن گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون به مشتري
- پس از فرستادن گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون به مشتري
4-1 - مشخص شدن عدم انطباق پيش از فرستادن گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون به مشتري
پس ازمشخص شدن عدم انطباق، فرم گزارش عدم انطباق به شماره AF-QM-F-11توسط کارکنان شرکت تكميل، عدم انطباق يافت شده در آن درج، به مدير بخش مربوطه براي مشخص نمودن اقدامات لازم ارايه و مسوول اجرا و مهلت انجام اقدامات نيز توسط مدير بخش مربوطه مشخص خواهد شد ایزو در صورتيکه مشخص شود كه انجام اقدامات تعيين شده براي اصلاح، احتمال پديد آمدن دوباره عدم انطباق را منتفي نمينمايد و يا اينکه تعيين علت ريشهاي عدم انطباق، به آساني ميسر نباشد, فرم درخواست اقدام اصلاحي به شماره AF-QM-F-12 تکميل شده و بر اساس روش اجرايي اقدام اصلاحي با شماره AF-QM-PR-07 عمل ميشود ایزو مديرتضمین کيفيت، مسوول پيگيري اجراي اقدام اصلاحي ميباشد ایزو با توجه به نوع عدم انطباق كشف شده و تجزيه و تحليل انجام شده، ممكن است براي كنترل و رفع عدم انطباق، اقدامات متفاوتي انجام شود، مانند آنكه، آزمون دوباره صورت پذيرد ایزو مسووليت توقف كار و يا از سرگيري دوباره آن، بر عهده مدیران بخش ميباشد ایزو پس از رفع عدم انطباق و اجراي اقدام اصلاحي، مديرتضمین كيفيت با همكاري مدیر بخش مربوطه، موضوع را بررسي مينمايند تا از اثر بخش بودن اقدام اصلاحي و تكرار نشدن دوباره عدم انطباق، اطمينان پيدا كنند ایزو
4-2 - مشخص شدن عدم انطباق بعد از ارسال گزارش یا گواهینامه به مشتري
در اين حالت، عدم انطباق رخ داده، پيش از اينکه مشتري متوجه آن بشود، توسط يکي از كاركنان شرکت شناسايي ميشود ایزو در اين صورت، مراتب بهسرعت توسط کارشناس هر بخش ، به مدير بخش مربوطه اطلاع داده شده، مدير بخش مربوطه نيز به مشتري اطلاع ميدهد و آزمون دوباره انجام خواهد شد ایزو ساير فعاليتها، مانند بند 4-1 همين روش اجرايي انجام ميپذيرد ایزو در هر دو حالت، در صورتيکه گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون ، پس از انجام آزمون نامنطبقي صادر شود، گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون مربوطه را بايد باطل كرد و گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون جديدي براي انجام آزمون دوباره صادر نمود ایزو همه مدارك و سوابق مرتبط با اين روش اجرايي، بر اساس روش اجرايي كنترل سوابق به شماره AF-QM-PR-09 نگهداري ميشوند ایزو
5 – مدارك مربوط
- روش اجرايي اقدام اصلاحي به شماره AF-QM-PR-07
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :