مهندسی پروژه ایزو


primavera  project planner (P3)            

مراحل برنامه ريزي و هدايت پروژه

برنامه ريزي پروژه

مهندسي پروژه

مديريت پروژه

كنترل پروژه

تشريح روند انتقال داده ها به نرم افزار

1- تعريف پروژه

اضافه كردن و ايجاد يك پروژه در فهرست پروژه ها

1- تعريف پروژه

فهرست پروژه ها جهت انتخاب

1- تعريف پروژه

ايجاد گروه پروژه يا پروژه مستقل

گروه پروژه : با توجه به اينكه هر پروژه بزرگ ميتواند از تعدادي پروژه كوچكتر تشكيل شده باشد به مجموعه پروژه هاي كوچكتر كه يك پروژه بزرگ را تشكيل ميدهند و زير پروژه نام مي گيرند گروه پروژه اطلاق ميشود. 

ويژگي (1) :قابليت تشكيل يك گروه پروژه يا تعريف يك يا چند زير پروژه براي پروژه هاي بزرگ.

2- انتقال ساختار شكست مصوب

گام اول : تهيه ساختار درختي

2- انتقال ساختار شكست مصوب

گام دوم : تعريف سطوح ساختار

2- انتقال ساختار شكست مصوب

تا 20 سطح قادر به تعريف سطح هستيم

2- انتقال ساختار شكست مصوب

گام سوم : تعريف كد و عنوان براي هر سطح

3- انتقال و سازماندهي ساختار در نماي bar chart

ويژگي (2) : قابليت سازماندهي فعاليتها به دو صورت:

                    - مبتني بر ساختار شكست

                    - مبتني بر آيتمهايي كه ميتوان براساس 

                     آنها فعاليتها را دسته بندي نمود

                                         

3- انتقال و سازماندهي ساختار در نماي bar chart

سازماندهي مبتني بر ساختار شكست

3- انتقال و سازماندهي ساختار در نماي bar chart

Level1

Level2

Level3

Level4

 

 

 

 

4- تعريف كدها و IDهاي پروژه جهت دسته بندي فعاليتها

4- تعريف كدها و IDهاي پروژه جهت دسته بندي فعاليتها

از اين پنجره براي تعريف :

ID  براي هر فعاليت (شناسه فعاليت)

كدهاي پروژه (مثل : كدهاي مسئوليت ، كدهاي مراحل ، كدهاي محل و ...)

كدهاي تلفيقي (در مواقعي كه لازم است دو يا چند كد باهم تلفيق شوند)

                                                                 ميتوان استفاده كرد.

 

4- تعريف كدها و IDهاي پروژه جهت دسته بندي فعاليتها

ID ها وكدهاي تلفيقي

5-زمان بندي و تعريف نوع فعاليتها

Activity form

5-زمان بندي و تعريف نوع فعاليتها

ويژگي (3) : امكان تعيين نوع فعاليت به 8 صورت

6-تعريف روابط پيش نيازي و تعيين توالي كارها

تعريف روابط پيش نيازي به دو روش قبل انجام است:

                       - تعريف روابط در نماي bar chart

                       - تعريف روابط در نماي pert

§ويژگي (4) : نماي pert با امكانات متعدد و انعطاف پذيري بالا

                         

6-تعريف روابط پيش نيازي و تعيين توالي كارها

روش اول : تعريف روابط در نماي bar chart

 

 - گام اول : فعال كردن خطوط ارتباطي

 

 - گام دوم :قرار گرفتن در ناحيه تعريف روابط

 - گام سوم : تعيين نوع روابط

 

6-تعريف روابط پيش نيازي و تعيين توالي كارها

6-تعريف روابط پيش نيازي و تعيين توالي كارها

روش دوم : تعريف روابط در نماي pert

 - گام اول : فعال كردن خطوط ارتباطي

 - گام دوم :قرار گرفتن در ناحيه تعريف روابط

 - گام سوم : تعيين نوع روابط

6-تعريف روابط پيش نيازي و تعيين توالي كارها

نمايي از يك شبكه گره اي

6- به روز كردن پروژه

فرآيند به روز كردن پروژه (update) با هدف محاسبه درصد پيشرفت فعاليتها و كل پروژه به دو روش انجام ميگيرد:

      روش اول : به روز كردن اتوماتيك(automaticaly )

 

      روش دوم : به روز كردن دستي(progress )

6- به روز كردن پروژه

روش اول : به روز كردن اتوماتيك

6- به روز كردن پروژه

Data date: تاريخ مبنايي ميباشد كه محاسبه درصد پيشرفت تا تاريخ مذكور صورت ميگيردو كليه فعاليتهايي كه تا اين تاريخ شروع شده، در حال پيشرفت است يا پايانيافته در محاسبه اين درصد موثر خواهند بود.

ويژگي (6) : با استفاده از خاصيت تجمعي (كركره اي) ميتوان در صد پيشرفت را براي:

            - كل پروژه

            - زير بخشهاي پروژه (به تفكيك براي هر دسته)

            - وهر فعاليت

                                                                                         محاسبه كرد.

 

6- به روز كردن پروژه

6- به روز كردن پروژه

درصد پيشرفت كل پروژه

6- به روز كردن پروژه

6- به روز كردن پروژه

در صد پيشرفت زير بخشهاي سطح 5 (سطح آخريا فعاليتها)

6- به روز كردن پروژه

 روش دوم : به روز كردن دستي

 در روش اول با منطق به روز كردن خودكار پروژه و فعاليتها، براي هر فعاليت پس از قرار گرفتن آن در منطقه پيشرفت، در صدي از طريق P3 محاسبه مي شد.

در اين روش كه براي هر فعاليتي به طور جداگانه اجرا ميشود،اگر فعاليتي به پيشرفت متفاوتي نسبت به برنامه ريزي دست يابد و يا تاريخ شروع و پايان آن تغيير كند ميتوان از اين روش جهت اعمال تغييرات لازم در تاريخهاي شروع و پايان وهمچنين در صد پيشرفت آن فعاليت در پروژه بهره جست.

6- به روز كردن پروژه

Progress 

7- برنامه ريزي منابع

مراحل برنامه ريزي منابع در P3

 

تعريف منابع (RESOURCE DEFINITION)

 

تخصيص منابع  (RESOURCE ASSIGNMENT)

 

تسطيح منابع(RESOURCE LEVELING)

          

7- برنامه ريزي منابع

تعريف منابع

  

7- برنامه ريزي منابع

ويژگي (7) : امكان تعريف منابع مستقل و ايجاد گروه منبع

گروه منبع چيست ؟

     متناسب با منابع مورد نيازجهت انجام پروژه و به منظور تخصيص آنها به فعاليتها به صورت بهينه،گاهي شرايط  حاكم بر فعاليتها ايجاب ميكند كه مثلا“از يك نوع تخصص چند متخصص به عنوان منابع جداگانه تعريف شده و به فعاليتهاي پروژه تخصيص يابند.

    اين فرآيند به اين جهت انجام مي گيرد كه گاهي لازم است كه مشخصا“تعيين شودكه كداميك از اين متخصصين به كدام فعاليت تخصيص داده مي شوند .   

    مجموعه اين متخصصين كه جداگانه تعريف شده اند تشكيل دهنده گروه متخصصين مربوط به آن رشته ميباشند.

    به عنوان مثال : گروه مهندسي مكانيك كه شامل :

•مهندسي مكانيك 1                    x
•مهندسي مكانيك 2                    y
•مهندسي مكانيك 3                    z

 

7- برنامه ريزي منابع

تخصيص منابع

7- برنامه ريزي منابع

تخصيص منابع

7- برنامه ريزي منابع

تسطيح منابع

 

7- برنامه ريزي منابع

ويژگي (8) : ارائه گزارش تفضيلي تسطيح منابع

8- تقويمهاي پروژه

در P3 براي هر پروژه اي دو نوع تقويم قابل تنظيم و استفاده ميباشد كه عبارتند از:

تقويم پايه (base calendar)

تقويمهاي منابع (resource calendars)

ويژگي (9) : قابليت تعريف يك تقويم براي هر منبع به منظور تعيين روزهاي استفاده از آن منبع در طول زمان اجراي پروژه و امكان چاپ اين تقويمها به تفكيك براي هر منبع.

 

       مثال : روزهاي حضور پيمانكار جوشكاري در محل پروژه

8- تقويمهاي پروژه

8- تقويمهاي پروژه

تقويمهاي منابع

8- تقويمهاي پروژه

9- نمودارهاي منابع

نمودارها و جداول منابع براي هر منبع بطور جداگانه تريسم ميشود.

ويژگي (10) : با استفاده از اين نمودارها ميتوان چگونگي تخصيص هر منبع را در يك روز(مقطع زماني)مشاهده نمود و در مواردي كه اين فرآيند خارج از منطق و بدون توجه به محدوديتها تعريف شود با بكارگيري روشهاي تسطيح يا تعديل نمودن روند استفاده از آن منبع شرايط منطقي را ايجاد مينماييم.

9- نمودارهاي منابع

منحني (نمايه) منابع

9- نمودارهاي منابع

تنظيم نمودارها

9- نمودارهاي منابع

جدول منابع

9- نمودارهاي منابع

تنظيم جداول

10- گزارشات زمان بندي

10- گزارشات زمان بندي

ويژگي (11) : قابليت گزارشگيري از آخرين شرايط پروژه تا تاريخ data date و اطلاع از وضعيت فعاليتها با تعيين نكات مورد نظر جهت لحاظ شدن در متن گزارش.

نكاتي كه ميتوان در متن گزارش مشاهده نمود عبارتند از :

چگونگي تعريف محدوديت براي فعاليتها (فعاليتهاي داراي محدوديت).

وضعيت فعاليتهايي كه هيچگونه روابط پيش نيازي براي آنها تعريف نشده است .

فعاليتهاي خارج شده از توالي پيشرفت پروژه.

 

 

 

10- گزارشات زمان بندي

نمونه اي از يك گزارش زمان بندي

11- محدوديتها

تعريف محدوديت نيز از جمله اقداماتي است كه به تفكيك براي هر فعاليت انجام مي گيرد .

ويژگي (12) :قابليت تثبيت و قطعي نمودن زمانهاي شروع و پايان يك فعاليت و تاكيد بر تغيير ناپذير بودن اين زمانها تحت هر شرايطي و امكان گزارشگيري از فهرست اين محدوديتها .

11- محدوديتها

12- تغييرات عمومي

ويژگي (13) : اعمال تغييرات سراسري پس از تعريف شرايط و خواصي كه فعاليتها جهت اعمال تغييرات ميبايست دارا باشند و يا انتخاب تعدادي فعاليت با شرايط تعريف شده و گزارشگيري از آن.(فيلترگذاري)

(از ابزارهاي جديد P3 به منظور كنترل و مديريت داده ها)

12- تغييرات عمومي

فهرست عناوين و شناسه هاي تغييرات

12- تغييرات عمومي

تعريف تغييرات مورد نظر

12- تغييرات عمومي

تعريف شرايط براي انتخاب فعاليتهاي مورد نظر

13- آيتمهاي سفارشي

ويژگي (14) :قابليت تعريف و ايجاد آيتمهاي سفارشي متناسب با نياز منديهاي پروژه به اين آيتمها مثل تعريف و ايجاد يك ستون جديد با عنوان جديد جهت ثبت اطلاعات مربوطه.

14- وزندهي به فعاليتها

وزن فعاليت : در صدي است كه نشان دهنده ميزان تاثير گذاري و اهميت يك فعاليت در روند پيشرفت پروژه ميباشد.

     تخصيص اين درصد را به هريك از فعاليتهاي پروژه وزندهي گوييم.

ويژگي (14) :امكان بهره گيري از ابزارهاي تعريف و تخصيص منابع جهت تعريف وزن فعاليتها طي مراحل زير :

مرحله اول :تعريف يك منبع با مقدار نرمال و حداكثر 100

مرحله دوم : تخصيص عددي از 100 به هر فعاليت

مرحله سوم: كنترل ميزان تجمعي در صد پيشرفت پروژه

 

14- وزندهي به فعاليتها

14- وزندهي به فعاليتها

مرحله دوم : تخصيص عددي از 100 به هر فعاليت

15-تنظيم وچاپ Layout فعاليتها و فيلتر گذاري    روي Layoutها

با توجه به اينكه در P3 طرق متعددي جهت چيدن و سازماندهي فعاليتها تعريف شده است ،هريك از چيدمانهاي تهيه شده را ميتوان در قالب يك گزارش به چاپ رساند و آن را ذخيره كرد.

ويژگي (14) : قابليت مرتب نمودن ، حذف يا اضافه نمودن مجموعه اطلاعات يك صفحه ( هم در نماي بار چارت و هم در نماي پرت ) مثل سطرها ، ستونها ، رنگها، دسته بنديها و... و نام گذاري آن   و چاپ كليه اطلاعات ملحوظه جهت ارائه گزارش.  

15-تنظيم وچاپ Layout فعاليتها و فيلتر گذاري    روي Layoutها

16- هزينه و بودجه

گزارشات هزينه

16- هزينه و بودجه

بودجه تخصيص يافته به هر فعاليت

16- هزينه و بودجه

هزينه هر فعاليت

16- هزينه و بودجه

تنظيم قوانين محاسبه خودكار هزينه ها

17- معرفي  كاربرد چند پنجره

واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو 



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا