انجام بازرسی ایزو



شرح کلی مرحله کنترل
شما در مرحله پنجم قرار داريد

چرخه PDCA برای استانداردسازی

چگونگی انجام بازرسی

پيگيری فعالانه

استفاده از نمودارهای کنترل كيفي فرآيند

خود مميزی
پيپيگيري، اصلاح و پشتيباني فعالانه يت
نيروی دست کم گرفته شده در رسيدن به يك تغيير يا تحول موفق
عکس العمل در مقابل مشکلات مشتری: سطوح تنظيم
مثالی از سطوح ثابت ن:


تمرین 11: پپيگيري ي فعالانه
هدف:
تجربه کردن اين امر که چطور می توان از یک جلسه پیگیرانه برای پیدا کردن مشکلات استفاده کرد.

دستورالعمل:
به گروه های 4 یا 5 نفره تقسیم شوید. یک نفر را بعنوان مدیر پروژه تعیین کنید. یک نفر دیگر باید مسئول نوشتن نکات شود.

ماموریت شما این است که برای پروژه تان یک جلسه پیگیری 15 دقیقه ای برگزار کنید، طوریکه گویی همه تان در یک سازمان فعالیت می کنید.
برنامه خود ممیزی

نمودار کنترل کیفیت فرآیند ابزاری ا ست که به شما کمک می کند تا PDCA را در فرآیندتان مستند کنید.
ويژگيهاي نمودار کنترل کیفیت فرآیند
كاربردهاي نمودار کنترل کیفیت فرآیند

ترکیب نقشه انجام کار با مراحل بازرسی و اجرا در PDCA

انجام بازرسی
مثال: نمودار کنترل کیفیت فرآیند
نمودار کنترل کیفیت فرآیند: برنامه ریزی
نمودار کنترل کیفیت فرآیند:بررسي
نمودار کنترل کیفیت فرآیند: عمل
برگه گزارش کار پروژه-13 : نمودار کنترل کیفیت فرآیند
دستورالعمل: برای شروع رسم نمودار کنترل کیفیت فرآیند در پروسه خودتان از نمودار صفحه بعد استفاده کنید. می توانید از فلوچارتی که در مرحله آنالیز تهیه کرده اید بعنوان نقطه شروع استفاده کنید. حداقل دو شاخصی که در فرآیند شما قابل ردیابی و اندازه گیری باشند را معرفی کنید. بر اساس آنچه که این شاخص ها روشن می کنند کارهایی که اپراتور باید انجام دهد را لیست کنید.

شما می توانید به تنهایی یا در گروه های کوچک (در صورتیکه همگی روی یک فرآیند کار می کنید) فعالیت خود را انجام دهید. نتایج را برای همکاران خود گفته و آماده ارائه آنها در کلاس باشید.
زمان: 20 دقیقه
ساختار نمودار کنترل کیفیت فرآیند


پوکا- يوکه (عبارت ژاپنی)
عاري از نقص
روش هايي برای غير ممکن ساختن عدم تطابق يا تضمين شناسايي حتمی اين عدم تطابق در بازرسی به كار ميرود.

به هر حال ...


ممکن است تهيه کننده ها با تسهيلات خود تست هايي را انجام داده و از تجزيه و تحليل آنها به اين نتيجه برسند که ابزارشان آماده تحويل است.
برای بدست آوردن اطلاعات اصلی و برای بهبود كيفيت نصب بايد از کپی مطالعات كيفي تهيه کننده بعنوان راهنما استفاده کرد.
در هر صورت، معمولا تكيه کردن محض بر اعتبار نتايج تهيه کننده تجهيزات کافی نمی باشد.
اعتبار بخشی در مقابل لغو اعتبار
اعتبار بخشی
روش، مواد، ماشين، افراد، طبيعت ذاتی (محل)، سيستم اندازه گيري
تغيير در موارد بالا
آنچه که طبق برنامه کنترلی لازم است
بعنوان پاسخی به خواسته مشتری
لغو اعتبار
درست مثل اعتبار بخشی اما ممکن است نيازی به همان روش نباشد.
دنبال تغيير در روش مبنا باشيد
انواع اعتبار بخشی
عطف به آينده:
قبل از داشتن مدرک عيني برنامه ريزی شده
هم زمان:
درست هم زمان با بدست آوردن مدرک عيني برنامه ريزی شده
عطف به ما سبق:
بعد از حصول مدرک عيني برنامه ريزی شده

 

 

 

 

 

 

 

 


اصول اوليه
برای يك اصل قابل اطمينان و تائيد شده هيچ اتفاقی نمی افتد مگر اين که سيستمي را طوری ايجاد كنيم كه باعث وقوع اتفاق برای اين اصل شود.
استانداردسازی امریست که باعث می شود كيفيت بالا در يك اصل قابل اطمينان و تائيد شده، بوجود آيد.
استانداردسازی
حصول اطمينان از اين که اجزای اصلی يك فرآيند همواره به بهترين وجه ممکن در حال اجراء هستند.
تغييرات فقط زمانی ايجاد می شوند که اطلاعات نشان دهند يك جايگزين بهتر وجوددارد.
مستندسازی كليديست برای
اطمينان از اين که مستندات بروز بوده و مشوقي است برای استفاده از روش های استاندارد شده جاری
گفتگو
هنگاميکه به استانداردسازی می انديشيد چه تصوری در ذهن تان ايجاد می شود؟

مزايای استانداردسازی
استانداردسازی به ما کمک می کند تا با تامين موارد زير بتوانيم در بازار رقابت موفقيت بيشتري داشته باشيم:
قابليت اطمينان افزايش يافته
هزينه های کاهش يافته
کاردکرد بهبود يافته کارمندان
ايمني افزايش يافته
فرآيند تحت کنترل
بهبود مستمر
روش های انعطاف پذير بسته به نيازهای مشتری قابليت پاسخ دهی سريع را دارند
استاندارد سازی= استاندارد کردن روش عمل و برنامه های زمان بندی شده
يك شيوه کار استاندارد يعني ...
تعريفي از يك روش کار که در آن جزئيات تمام متغيرهای روش مشخص شده اند.

يك توافقنامه مکتوب بين کارمند و شرکت و با توجه به نحوه انجام کار است.
روش عمل استاندارد چگونه تعريف می شود؟
هدف: جمع آوری مهارت های فرآيند و تکنولوژی بصورت مکتوب در فرم ها و آسان کردن انجام کارها برای بقيه.
نكات مهم:
طوری نوشته شده اند که حتی افرادی که آموزش کامل نديده اند هم بتوانند بسادگی از آنها استفاده کنند
متناسب با کار، به اندازه کافی در مورد جزئيات کار توضيح می دهند
توضيح می دهند که چطور می توان از نوسان جلوگيری کرد
راهنمايي های واضح و روشن دارند
اولويت ها را در نظر می گيرند
تا چه حد بايد وارد جزئيات شد؟
در سطحی کار كنيد که متناسب با موقعيت تان است. فعاليت هايي که
روی كيفيت، هزينه يا تحويل محصول اثر می گذارند بايد استاندارد
شده باشند.
موارد استفاده روش عمل استاندارد
1- کاهش نوسان بين افراد و گروه ها ( و در نتيجه خروجی فرآيند قابل پيش بيني تر می شود)
2- ايجاد مهارت برای اپراتورها و مديران کار
3- آموزش افراد جديد
4- بجا گذاشتن اثر برای رديابی مشکلات
5- ارائه وسيله ای برای کسب دانش
6- ارائه راهنمايي در شرايط غير عادی
ايجاد روش ها و برنامه های استاندرد
استفاده از برگه گزارش کار روش استاندارد
تمرین 17- ارائه يك برنامه زمان بندی شده
هدف: ارائه برنامه زمان بندی شده ای برای نشان دادن مراحل انجام يک کار خاص
دستورالعمل: در گروه های کوچک کار کنيد. مدير از گروه شما خواسته که يک برنامه کاري زمان بندی شده استاندارد برای توليد هواپيماهای کاغذی به منظور آموزش کارمندان جديد تهيه کنيد. آماده شويد که برنامه و نمونه کار خود را برای کلاس نمايش دهيد.
زمان: 30 دقيقه
فلوچارت
فلوچارت يک سند کليدی است که در کارهای مربوط به استاندارد به کار می رود.
تا زمانی که به اين مرحله می رسيد بايد چندين فلوچارت تهيه کرده باشيد.
فلوچارت هايي که در مرحله دوم تهيه کرديد: مرحله اندازه گيری، زمانی که وضعیت فعلی را توضيح می داديد
آنهايي که در مرحله چهارم تهيه کرديد: بهبود خلاقانه برای مستندسازی راه حل
در اين جا، لازم است مطمئن شويد که فلوچارت های مرحله چهارم کامل و بروز هستند.
اموزش آموزش
هنگامی که کار مستند سازی را کامل کرديد، بايد مطمئن شويد که همه افراد حاضر در يك پروژه مشترک روش های جديد را آموزش ديده اند.

حتی کارمندان با تجربه
هم بايد روش های جديد
را آموزش ببينند.
ببرنامه ريزي براي اموزش رنامه ريزی برای
لازم نيست که همه آن چيزی که افراد بايد در مورد کار بدانند در يك جلسه آموزش داده شود.

روی حياتی ترين جنبه های کار تمرکز كنيد.
هنگاميکه در فرآيند تغييراتی اعمال می كنيد، دلايل نهفته در اين تغييرات را توضيح دهيد: افراد در مقابل تغيير بدون دليل مقاومت می کنند.
آموزش پيشاپيش را همراه با حمايت اجرائی انجام دهيد.
انتظار نداشته باشيد که همه افراد تمام مطالب را به يك باره فرا گيرند: از وسايل کمکی استفاده كنيد.
به ياد داشته باشيد که بيشترين آموخته ها در حين کار حاصل می شوند.
مستندسازی و آموزش: مرور
استاندارد کردن به ما کمک می کند تا از دستاوردهای خود نگهداری كنيم.

مستندسازی روش کار استاندارد، مبنای اجرا و کنترل است.

آموزش تضمين می کند که تمام فعالان در فرآيند، وظايف شان را آن طور که بايد انجام می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تتمرين ن: مرور انواع نوسانات مرور انواع نوسان

تمرين تتمرين ن: مرور علل خاص مرور انواع نوسان
1- _____ نقطه در يک طرف خط مرکزی نشان می دهند ______________.
2- _____ ... نقطه يا بيشتر که بطور پيوسته کاهش يا افزايش می يابند نشان می دهند که ___________________.
3- _____ ... نقطه يا بيشترخارج از حدود کنترلی نشان می دهند که
_________________________..
4- _____ ... نقطه يا بيشتر که بطورمتناوب در حال بالا و پائين رفتن هستند نشان می دهند که_________________________.


نکته: زياد بودن يا کم بودن نقاط در يک گروه نيز می تواند نشان دهنده وجود علل خاص باشد.
مطالعه مطالعه موردي موردی: غلط های ويرايشی
ويراستار يک روزنامه بزرگ ملی درگير تعداد غلط های گرفته شده در مرحله ويرایش نهايی است – يک شاخص “ پيشاپيش هشدار دهنده” که می گويد چند غلط در روزنامه وجود دارد.
در اين جا يک نمودار زمانی رسم شده که داده هايی را که يک تيم بعد از اجرای راه حل های اين مشکل جمع آوری کرده، نشان می دهد.
مطالعه مطالعه مطالعه موردي موردی: غلط های ويرایشی
متعاقباٌ اين تيم متوجه شد که گرچه آنها روش های جديد را به کارمندها آموزش داده بودند، اما هيچ کس روش کارش را تغيير نداده بود – بدليل عدم وجود حمايت از سوي مديريت که کاملاٌ محسوس است.
آمادتهبه چك ليست
مستندات زير را جمع آوری کنيد:
مستندات/ نمودارهايی که داده های گذشته را نشان می دهند ( از مرحله دوم)
مستندات مربوط به علل انتخاب شده در مرحله 3
داده هاي قبل و بعد نمايش داده ها قبل و بعد
داده های بيشتری به نمودار کنترلی يا نمودار دوره ای اضافه کنيد.
برای آنچه که در مرحله 2 ارائه کرديد پارتوی جديدی رسم کنيد. اندازه ها و معيارها را طوری تعيين کنيد که بتوانيد در مورد درجه بهبود با دقت بيشتری قضاوت کنيد.
نمودارهای فراوانی را با همان مقياس نمودارهای اصلی رسم کنيد.
ممحاسبه مجدد سطح سيگماحاسبه مجدد سيگمای
چه چيچگونگي ارزيابي ز را بايد ارزيابی کرد
نتايج
فاصله بين حالت مطلوب و واقعی چه ميزان کاهش يافته است؟
آيا برنامه ها در شناسايی علل مورد نظر شما موثر بوده اند؟
پس از وقوع تغييرات نظر مشتريان چيست؟
آيا پيشرفت شما به اندازه کافی بوده يا هنوز لازم است به عقب برگشته و راه حل های ديگر را امتحان کنيد؟
آيا مزايای غير پيش بينی شده يا اثرات جانبی منفی ای وجود داشته است؟

روش ها
آيا برنامه تان را پيگيری کرديد؟
آيا نياز بود که برنامه / راه حل را در طول اجرا تغيير دهيد؟
دفعه آينده چه کاری را متفاوت با اين بار انجام خواهيد داد؟
به مراحل قبل برگرديدچرخه بازگشت به مراحل قبلی
اگر برنامه خود را دنبال کرده اما به نتايج مطلوبی نرسيديد بايد دوباره مراحل را دنبال کنيد.
به دنبال خطاها و اختلافات موجود در تجزيه و تحليل ها بگرديد.
اختلاف ها را با مدير خود مرور کنيد.
در صورت نياز آن مرحله را دوباره انجام دهيد.
تمتمرين :برگشت به عقب رين به عقب
هدف: با استفاده از روش DMAI²C فکر کردن به گذشته را تمرين کرده تا دلايل اشتباهات موجود در روش کار معقول خود را که باعث شده اند به نتايج مطلوب نرسيد، بيابيد.
دستورالعمل: به گروه های کوچک تقسيم شويد. به هر گروه يک سوال اختصاص می يابد و گروه ها بايد روی اين مطلب که چه علائمی در مرحله کنترل نشان می دهند بايد روی مرحله مورد نظر کار بيشتری انجام شود، بحث کنند. آماده باشيد که پاسخ هايتان را در کلاس ارائه کنيد.

زمان: 15 دقيقه برای بحث در گروه های کوچک. 5 دقيقه برای هر گروه جهت ارائه در کلاس
چکنتايج بررسي : بازنگري مرور
برنامه های خود برای چک کردن را که در مرحله چهارم( بهبود خلاقانه) ارائه کرديد انجام دهيد.

اطلاعات جديد را بر اساس نتايج بدست آمده جمع آوری کنيد.

نتايج و روش ها را ارزيابی کنيد.

اگر به نتايج قابل قبولی رسيده و می دانيد چطور به اين نتایج دست يافته ايد، ادامه دهيد: در غير اين صورت کار بيشتری بايد انجام دهيد.
اهميت نتايج (اتمام )اهميت اختتاميه
تشخيص دادن زمان و تلاش قابل توجه که منتج به ابتکار شده است.
ثبت آموخته های حاصل از ابتکار:
نتايج(اتمام) پروژه اختتاميه پروژه
بهبود بايد مستمر باشد، اما كار افراد درگير در پروژه بايد پاياني داشته باشد.
ياد بگيريد كه چه وقت، زمان خداحافظي است.
اختتاميه موثر، مفاهيم زير را بهم وصل مي كند:
هدف پروژه
روش هاي بهبود
ساختار و مهارت هاي تيم
توسعه سيستمهاي مديريتي در جهت دستيابي به آموخته ها و توانايي سازمان براي نظارت بر رفتار سيستم.
مستندسازي و به رسميت شناختن براي تيم درگير در پروژه، دو جنبه حساس در برنامه ريزي اختتاميه هستند..
برگزاري جشن!
تمرين اختتاميه
هدف: آگاه شدن از اين موضوع كه چطور مي توان يك پروژه را با موفقيت به پايان رساند.
دستور عمل: دوبدو تقسيم شده يا به گروه هاي كوچك تقسيم شويد و به سؤالات زير پاسخ دهيد. آماده باشيد تا جوابهايتان را براي كلاس ارائه كنيد.
چگونه مشخص مي شود كه كار تيم بخوبي پايان يافته است؟ از كجا معلوم مي شود كه كار تيم رسماً تمام نشده يا پايان خوبي نداشته است؟ توضيح دهيد.
در مورد تيم هايي كه كارشان را تمام كرده اند فكر كنيد. آنها برا ي اختتاميه پروژه شان از چه روش هايي استفاده كرده اند؟ چقدر مؤثر بوده اند؟ از كجا مي دانيد؟
زمان: 10 دقيقه
چچك ليست بستن پروژه ك ليست اختتاميه
1- جلوگيري از طولاني شدن غير ضروري پروژه
2- خلاصه كردن آموخته ها:
در مورد فرآيند كار
در مورد مراحل كار تيم
درباره نتايج بدست آمده
3- نهايي كردن مستندات بهبودهاي حاصله
4- خلاصه كردن برنامه هاي آينده و توصيه ها
5- مكاتبه كردن در مورد اختتاميه
6- برگزاري جشن!
جاجتناب از فعاليتهاي غير ضروري لوگيري از ادامه غير ضروري
خلاصه سازي يافته ها خلاصه كردن آموخته ها
نتايج

فرايند كار

مراحل كار تيم

به اشتراك گذاردن اطلاعات از طريق شبكه
نهايي كردن مستندات بهبود نهايي كردن مستندات
خلاصه دستاوردهاي كار خود را تهيه كنيد.
بايد كليه نتايج بدست آمده را شامل شود.
سند حاصله را براي افراد زير ارائه كنيد:
تيم راهنما.
افراي كه وظايفشان بر اساس نتايج حاصل از اين كار تغيير خواهد كرد.
مشتريان تغيير
ديگر افراد علاقمند

كاتالوگي تهيه كرده و مستندات را در اختيار ديگران قرار دهيد.
4- خلاصه كردن برنامه هاي آينده وپيشنهادات
گروه شما بايد در مورد مطالب زير گفتگو كرده و توصيه ها و پيشنهاداتي را كه مي خواهيد به تيم راهنما يا حامي خود ارائه دهيد، يك كاسه كنيد.
آيا فرصت تكرار در جاهاي ديگر وجود دارد؟
توصيه شما براي محافظت از آنچه كه بدست آورده ايد چيست؟ نقش تيم شما در اين مورد چيست؟
براي رسيدن به اهداف تجاري چه ميزان بهبود نياز است؟
چه بخشي از مشكلات هنوز باقي مانده است؟ كداميك ازاهميت بيشتري برخوردار است؟
شما و گروه تان دوست داريد بعد از اين كار روي چه موضوعي كار كنيد(اگر مديريت تائيد كند) ؟
فكر مي كنيد مديريت در كار بعدي بايد منابع را به چه بخشي از كار اختصاص دهد؟
5- مكاتبه كردن در مورد اختتاميه كار
مكاتبه در مورد نتايج تيم وظيفه مشترك افراد پروژه و حامي يا راهنمايان تيم است.
6- به رسميت شناختن و جشن گرفتن
روش مناسب براي برگزاري جشن اختتاميه چيست؟
چطور خداحافظي خواهيد كرد؟
6- به رسميت شناختن و جشن گرفتن
تمرين 20: مراسم اختتاميه در سازمان خودتان
هدف: درك اين موضوع كه كدام بخش از اختتاميه در سازمان شما بيشتر ايجاد تحرك كرده است.

دستور العمل: به تنهايي يا در گروه هاي كوچك، حداقل يكي از موارد چك ليست اختتاميه را مرور كرده و در مورد اين كه چطور بايد در سازمان خود عمل كنيد بحث نماييد. آماده باشيد تا در مورد نتايج در كلاس خود گفتگو كنيد.

زمان: 10 دقيقه

واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا