•
•شرح كلي
مرحله بهبود
•شما در خانه شماره 4 قرار داريد.
•رويكردي به بهبود خلاقانه
•اصلاحات خلاقانه
•
•
•
•
• استراتژيهاي بهبود
•چه وقت بايد به دنبال طرح برتر برويم:
-تغيير انتظارات مشتري: هنگامي كه مشكلات رايج حل شدند، مشكلات جديد اتفاق خواهند افتاد.
-پيشرفت تكنولوژي: تكنولوژيهاي جديد ما را قادر ميسازند تا با هزينه كمتر با كليه نيازهاي مشتري موجه شده و يا به حد قابل رقابت برسيم.
-نسل آينده: طول عمر باقيمانده محصول بسيار کوتاه است، بنابراين خيلی زود به يک محصول جانشين، نياز خواهد شد.
-محدوديتهای سيستم: خلاء اجرايي مربوط به وضعيت مدل سيستم/ تجارت است كه قابل تغيير نبوده يا تكنولوژي موجود توانايي مواجه شدن با CTQها را ندارد.
-فرآيند كاملاً شكستخورده: فرآيند موجود توانايي مواجه شدن CTQهاي زيادي را ندارد، يعني پروژههاي DMAI²C بسياري مورد نياز هستند.
•مزاياي طرح برتر:
اولين بار به هدف زدن
–
–كاهش زمان بين مرحله تعريف تا تحويل
–كاهش هزينه پيشرفت و ساخت
–به حداقل رساندن ريسك شكست
–به حداقل رساندن تغييرات طرح پس از انتشار آن
–بهبود كيفيت محصولات و خدمات از نقطه نظر مشتري
–
Ä ايجاد سود قابل رقابت از طريق تهيه محصولات
و ارائه خدمات با كيفيت بالا و هزينة پائين و مطابق
با تمامي خواستهها و نيازمنديهاي مشتري
•درگيري افراد در توسعه راه حلها
•برگه گزارش کار پروژه -10: ماتريس مورد نياز
•نحوه کار: از ماتريس زير برای تعيين افرادی که میبايست در توسعه و اجرای راهحلها فعال باشند استفاده كنيد. تنها چند دقيقه براي اين كار اختصاص دهيد. بعداً میتوانيد تصميمات اتخاذ شده خود را تغيير دهيد.
•زمان: 10 دقيقه
•ايجاد ايدههايي برای حل مسأله
–مروري بر دانستههاي فرآيند و بازبيني علل
–طوفان ذهني بر روي ايده راهحلها؛ استفاده از تكنيك خلاقيت
–تركيب ايدهها براي دستيابي به راهحل
•تكنيكهاي خلاقيت
•روش سريع و پليد
–مثل بچهها فكر كنيد.
–با قوانين مقابله كنيد.
–يك زمان پايان مشخص كنيد.
–از شر بهانهها خلاص شويد.
–
•سرمايه گذاري كوتاه مدت
–اظهارنظرهای منصفانه
–بازي صندلی همراه موزيك
–اديسون
•تمرين -12: ارائه نظرات جديد
•هدف: تمرين با استفاده از يک تکنيک خلاقانه که برای شما تازگی دارد.
•
•نحوه کار: به گروه های کوچک تقسيم شويد. سعی کنيد که طرحهای جديد، برای کاهش چرخة زمانی فرآيند جاری بر مبنای آن چه که در مرحله آناليز فرا گرفتيد؛ به کار ببريد. يک بار ديگر چهار تکنيک خلاقانه بيان شده را بازبيني كرده و يکی را از آن ميان انتخاب کنيد.
•زمان: 60 دقيقه. ( تمام زمان را صرف تصميمگيری برای پيدا کردن تکنيک مناسب نکنيد. )
•روشهاي خلاقانهاي كه بيشتر استفاده ميشوند:
•روشهاي خلاقانهاي كه بيشتر استفاده ميشوند:
•ايده راههای حل مسأله را مورد بررسی و ارزيابی قرار دهيد.
•چهار روش براي ارزيابي راهحلهاي بالقوه عبارتند از:
–از شيوه تحليل با کمک قلم و کاغذ استفاده کنيد. (به هر انتخاب امتياز بدهيد.)
–راهحلها را مدلبندي يا شبيهسازی نماييد.
–به صورت آزمايشی اجرا کنيد.
–با استفاده از درك عمومي خود بررسي كنيد.
–
•بعدها خواهيم ديد كه چطور ميتوان معيار تعيين نمود.
•راهي براي دستيابي به راهحلهاي بهتر
•براي رسيدن به راهحلهاي بهتر مراحل زير را انجام ميدهيم:
–معيارها را تعيين کنيد.
–ميزان اهميت معيارها را با وزن تعيين کنيد.
–ايدهها را ارزيابی نماييد.
•ابزاري كه براي اين منظور مورد استفاده قرار ميگيرد، ماتريس اولويتها است.
•معيارهای مشترک
•میبايست فهرستی از معيارهايی که به ذهن افراد تيم رسيده مورد طوفان ذهني قرار گيرد. برای شروع، در اين جا فهرست بازبينی از معيارهای مشترکی که برای بررسی تغييرات يا راه حل های پيشنهادی به کار می روند؛ ارائه شده است.
–کدام علل ريشهاي مورد حمله قرار گرفتهاند و به چه اندازه؟
–هزينه اجرای آنها به چه ميزان است؟
–سود نهفته در آنها چيست؟
–سهولت اجرای آنها به چه ميزان است؟
–مشکلات نهفته در آنها چيست؟
–سهولت پيشگيري يا جبران اثرات جانبی به چه ميزان است؟
•وزندهي معيارها
–تمام معيارها يكسان ايجاد نشدهاند.
–بايد تصميم بگيريد که کدام معيارها برای پروژه شما از اهميت بيشتری برخوردارهستنند.
– يک روش برای وزندهي معيارها، استفاده از رأي اعضای گروه است.
•چگونه به معيارها وزن دهيم:
–از نظر اکثريت يا رأی گيری چندباره برای محدود کردن تعداد معيارها به تعداد 10 يا كمتر استفاده کنيد.
– معيارهای باقی مانده را رتبه دهيد.
•
•چگونه راه حل ها را ارزيابی کنيم:
–در مواردی نادر ممکن است که بهترين راه حل به طور آشكار، با توجه به آگاهی شما از فرآيند و مشکل بدست آيد.
–
–در اغلب موارد بايستي جنبههای مثبت و منفي به دقت وزندهي شوند.
•از يک روش سازمانمند مانند ماتريس اولويتبندي راهحلها استفاده کنيد.
•تهيه يك ماتريس اولويت بندي راهحل
•امتيازدهي هر گزينه
•خلاصه کردن امتيازات نهايی
•تمرين 13: استفاده از ماتريس اولويتبندي راهحل
•هدف: تمرين مهارتهاي لازم در ايجاد ماتريس اولويتبندي راه حل، شامل ايجاد معيارها، وزندهي معيارها، و ايجاد ماتريس و رتبهبندي انتخابها
•دستور عمل: در قالب يك كلاس، تمامي راهحلهاي بالقوه تمرين 12 را ليست كنيد . با استفاده از ماتريس اولويتبندي راهحل:
–معيارها و وزنها را تعيين كنيد.
–نظرات را رتبهبندي كنيد.
–امتيازهاي نهايي را تعيين كنيد.
•
•زمان: 30 دقيقه برای ايجاد ماتريس اولويتبندي راهحل
•جمع آوري اطلاعات ديگر
•اگراز ماتريس اولويتبندي راهحلها نتيجة مشخصي حاصل نشد و حتي اگر شد: شما ميتوانيد با استفاده از روشهاي زير اطلاعات بيشتري در مورد راهحل بدست آوريد.
–مدلبندي يا شبيهسازي راهحلها.
–اجراي آزمايشي (آزمايشها در مقياس كوچك)
–مشاهده (شخص يا سازماني را پيدا كنيد كه كاري مشابه شما را انجام داده يا مشاهده كرده باشند.)
•چرا تحليل هزينهها/منافع را اجرا كنيم؟
–در اين مرحله، اعضای گروه انرژی زيادی را در پروژه صرف کردهاند با اين وجود، ممكن است شايستگي راهحل پيشنهادی آنها برای کسانی که خارج از گروه قرار دارند؛ مشخص نباشد.
–گروه ممکن است راه حلی را انتخاب کند که منطبق با نيازمنديهاي کار نباشد.
–يك تجزيه و تحليل تفصيلي هزينهها/منافع در شرايط مالی اثر راهحل شما را بيان كرده و به ايجاد تعهد و پذيرفتهشدن شما كمك ميكند.
•تجزيه و تحليل منافع: مالي
•منافع مالی کار را به گونهای بیان کنید كه در كار شما قابل درك باشد.
–بازگشت مالي
–بازگشت دارايي خالص
–بازگشت سرمايه
–ارزش افزوده اقتصادی
–گردش نقدي
–مدت زمان بازپرداخت
–ارزش خالص فعلی
•تجزيه و تحليل منافع: غير مالي
•بهبودهاي غيرمالی* را به گونهای بيان كنيد كه در كار شما و مشتري قابل درك باشد.
–کاهش چرخه زمانی
–بهبود در زمان تحويل
–افزايش انعطافپذيری
–پاسخگويی سريعتر
–كاهش تلاش و زحمت
–افزايش سودمندي
–نواقص کمتر
•* شامل ارائه خدمات به مشتری و کيفيت کار میباشد.
•تجزيه و تحليل هزينه
•هنگام تجزيه و تحليل هزينهها مهم است که تفاوت بين طرح/اجرا و عملكرد مراحل (فازها) را تشخيص دهيم.
–هزينه با طرح و اجراء ارتباط دارد:
•هزينه آموزش
•هزينه سيستم
•هزينه طرح و توسعه
•هزينه تغيير
–اثر COGS:
•مصرف منابع
•هزينه دوبارهكاري
•هزينه سرمايه
•هزينه تعمير و نگهداري
•خلاصه
–هر اندازه نحوه ارائه سادهتر باشد؛ بهتر است: اکثر افراد اطلاعات دقيقی از جزئيات پروژه ندارند.
–از اطلاعات جمعآوری شده در مراحل قبلی برای نمايش تفاوت بين وضعيت موجود و راهحلتان استفاده کنيد.
–به زبان كاري صحبت كنيد: از روشها و تكنيكهاي استاندارد استفاده كنيد.
–تخمين منافع و هزينههای کار، به غلبه بر مخالفتهاي سياسي و مديريت انتظارات کمک میکند .
–فرضياتتان را به صورت سند ومدرک درآوريد.
•تصميم گرفتن
–اگر در مرحله ارزيابی، برنده مشخصي وجود داشت همان را انتخاب كنيد.
–اگر انتخاب مشخصی وجود نداشته باشد، تصميمگيری کنيد:
•اتفاق آراء
•رأی اکثريت
•رأی اقليت
•يک نفر
• تصميم گيري با اتفاق آراء
–اتفاق آراء بدين معنا نيست:
•يك رأي متفق القول
•همه كاملاً از نتيجه راضي باشند.
•لزوما اولين انتخاب هر كس باشد.
•هر كس به آنچه ميخواهد برسد.
•در نهايت همه به يك تصميم درست برسند.
–
–اتفاق آراء بدين معناست:
•جستجو برای يافتن بهترين تصميم از طريق بررسی بهترين تفکر افراد.
•همه افراد تصميم اتخاذ شده را درك كرده و بتوانند توضيح دهند که چرا اين تصميم بهترين بوده است.
•همه فرصت اظهار نظر کردن را داشته باشند.
•چه موقع از روش اتفاق آراء استفاده شود:
•تصميم شامل موارد زير است:
–تأثيرگذاری بالا
– نتايج عالی
–سرشار از احساس
–مملو از بحث و مجادله
–تنوع گسترده آراء
–
•تصميم بهتري گرفته ميشود اگر ...
– عقايد و تفكرات همه مطرح شود.
–از طرف تمام اعضاء شركتكننده كاملاً پذيرفته شود.
–فرآيند سازمانمندی داشته باشيد که کمک نمايد تا اعضای گروه به سخنان يکديگر گوش دهند.
•فرايند رسيدن به توافق
•نکاتی برای تصميم گيری با توجه به اتفاق آراء:
–از يک تسهيلکننده استفاده کنيد.
–از يادداشتهاي خوب استفاده کنيد.
–بين نيروها توازن ايجاد کنيد.
–مطمئن شويد كه به اندازه كافي وقت داريد.
–به دنبال پيشنهاداتي باشيد كه با اهداف همه اعضاء تطابق داشته باشند.
–تمامي اعضاء را تشويق به مشاركت كنيد.
–
•انتخاب راهحلها: مرور
–درگير بودن افراد
–استفاده از روشهای خلاقانه برای ايجاد پيشنهادات ديگر
–ايجاد و وزندهي معيار
–ارزيابي هر پيشنهاد در مقابل معيار
–خلاق بودن در يافتن روشهايي كه اطلاعات اضافي در مورد راهحلهاي بالقوه دهند
–اگر نتيجه واضحي بدست نيامد، از اتفاق آراء استفاده نماييد.
•كاهش يا حذف ريسك
–به منظور کاهش يا حذف خطرات احتمالی میتوان با پيشبينی مشکلات بالقوه، اقدامات پيشگيرانه انجام داد.
–يكي از ابزارهاي رايج براي تجزيه و تحليل حالات و اثرات بالقوه شكست (FMEA) است.
•FMEA
FMEA:
–يك روش سازمانمند براي شناسايي، برآورد، اولويتبندي و ارزيابي ريسك است.
–اهداف پيشگيري از شكست:
–اصولاً براي محدود كردن ريسك موجود در تغيير فرآيند استفاده ميشود.
• برگه گزارش كار FMEA
•FMEA
•عموماً در سه موقعيت استفاده مي شود:
1- طراحي محصول يا خدمات جديد
2- اجراي فرآيند جديد
3- تجزيه و تحليل خطاهاي انساني بالقوه در يك اقدام جديد
–
•به منظور...
–شناسايي راههاي خاصي كه ممكن است يك محصول، فرآيند يا خدمت جديد، شكست بخورد
–يافتن اقدامات پيشگيرانه براي شكستهاي خاص كه ميتوانند اجراء، كيفيت، قابليت اطمينان و ايمني راهحل را بهبود دهند
•چگونه يک FMEA را هدايت کنيد:
1- حالات بالقوه شکست يعنی حالاتی که در آنها ممکن است محصول، خدمت يا فرآيند شکست بخورد را مشخص کنيد.
2- اثر بالقوه هر شکست (نتايج شکست) و ميزان شدت آن اثر را تعيين کنيد.
3- دلايل اين اثرات و ميزان احتمال وقوع آنها را تعيين کنيد.
4-توانايی خود را در يافتن هر حالت شکست برآورد کنيد.
5- سه عدد بدست آمده را در هم ضرب کرده تا ميزان ريسک هر حالت شکست (RPN= عدد اولويت ريسک) بدست آيد.
6- روشهايی برای کاهش يا حذف ريسک مرتبط با RPNهای بالا، مشخص کنيد.
• دريافت اطلاعات FMEA
•نمونه ای از جدول نرخ دهی شدت:
•شدت = اثر احتمالی شکست
•نمونه ای از جدول نرخ دهی احتمال وقوع:
•
•تنظيم مقياسها در FMEA
–مقياسهای شدت، احتمال وقوع و كشف در صورت لزوم قابل تنظيم هستند.
–برخی از سازمانها تعاريفی برای خودشان ايجاد کردهاند.
–قبل از استفاده از مقياسهای استاندارد، اطمينان حاصل کنيد که با آنچه که در شرکت شما استفاده میشود؛ همسو هستند.
•چرا پايلوت ؟
–بهبود راهحلها
–درک ريسکها
–اعتبار بخشيدن به نتايج مورد انتظار
–اجرای بدون دردسر
–تسهيل پذيرش راهحل
–شناسايی مشکلات اجرايی ناشناخته قبلی
•چه موقع پايلوت لازم است؟
پايلوت زمانی انجام ميشود که:
–نيازمند تأئيد نتايج مورد انتظار و انجامپذير بودن راهحل باشيم.
–بخواهيد ريسک شکست را کاهش دهيد.
–محدوده تغييرات وسيع بوده و عکس کردن تغييرات مشکل باشد.
–اجرای تغييرات هزينه بر باشد.
–نتايج تغييرات، دور از دسترس و غير قابل پيش بينی باشند.
•گامهای برنامهريزی يک پايلوت:
1- تشکيل کميتههای راهبري
2- توجيه کردن افراد
3- طراحي پايلوت
4- آگاهي دادن به اعضاء
5- آموزش کاركنان
6- هدايت پايلوت
7- ارزيابي نتايج
8- گسترش محدوده
•موارد بحرانی در برنامهريزی يک پايلوت:
–کجا بايد پايلوت شود؟ کدام خط يا ماشين؟
–از تجهيزات توليدی مقدماتی يا نهايی استفاده شود؟
–چگونه میتوان اطمينان يافت که کل محدوده فرآيند در طول پايلوت مورد آزمايش قرار میگيرد؟
–چند بار بايد آزمايش کرد تا به لحاظ آماری مطمئن شد که فرآيند توانايی توليد با کيفيت مورد نياز را دارد؟
–چه چيزی بايد اندازهگيری شود؟ چه وقت و کجا؟
–چطور میتوان اطمينان حاصل کرد که محصولات پايلوت کنترلشده هستند؟
–چطور میتوان اثرات مخرب روی كار را در صورت اطمينان از اعتبار پايلوت کاهش داد ؟
–چطور میتوان نتايج يک پايلوت را ارزيابي کرد؟
•ارزيابي پايلوت
–نتايج حاصله را با تعريف اصلی نقص و CTQها مقايسه كنيد.
–سيگما و کارايی فرايند را مجدداٌ محاسبه نماييد.
–ارتباطات تصادفی و شرايط فرآيند را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.
•برنامهريزی چيست؟
–چراها را درک كنيد.
–برای کار برنامهريزی کنيد.
–برای وظايف اصلی و فرعی برنامهريزی کنيد.
–زمان بندی کنيد.
–برای افراد و منابع برنامهريزی نماييد.
–از کارايی برنامه مطلع شويد.
•عناصر اصلی يک برنامه
•تمرين 14: تجربه شما در برنامهريزی
•هدف: پنچ عنصر اصلی برنامهريزی را در تجربههای خود بکار ببريد.
•دستور عمل: پنج عنصر اصلی برنامهريزی را که توضيح داده شد، مرور نماييد. سپس جدول زير را پر کنيد: (1) اگر چنين برنامهريزیای عناصر را قبلاٌ تجربه کردهايد چگونگی استفاده از آن را بطور مختصر توضيح دهيد. (2) اگر اين کار را نکردهايد، مشکلاتی که در گذشته داشته و فکر میکنيد اگر از اين روش و ابزار استفاده میکرديد به آنها برنمیخورديد را بيان کنيد. آماده باشيد که پاسخ هایتان را در کلاس ارائه کنيد.
•زمان : 20 دقيقه
•
•تمرين 14: تجربه شما در برنامهريزی
•ابزار برنامهريزی
• نمودار درختی
•تعريف نمودار درختی
• نمودار درختی ابزاری است که نظرات مرتبط را بصورت دنبالهای از بزرگ به کوچک و در برنامهريزی، از اهداف به روشها مرتب میکند.
•ويژگيهای نمودار درختی:
•استفادههای نمودار درختی:
–برای ارائه نقشهای از ابزار و فعاليتهايی که شما را قادر میکند تا به هدف نهايی خود برسيد.
–به شما کمک میکند که کارهای خيلی بزرگ را به بخشهای قابل اداره کردن، تقسيم کنيد.
•چگونه میتوان نمودار درختی را ترسيم کرد:
1 - هدف را در سمت چپ کاغذ بنويسيد.
2 - از خود بپرسيد که برای تحقق هدف چه چيزهايی لازم است.
3 - موارد حاصله را سمت راست هدف بنويسيد.
4 - ببينيد که برای دسترسی به هر کدام از اين موارد چه چيزهايی لازم است.
5 - آن قدر اين کار را ادامه دهيد تا به کوچکترين سطح قابل انجام برسيد.
6 - در صورت لزوم نمودار را مورد تجديدنظر قرار دهيد: موارد را تا رسيدن به ارتباط مناسب دوباره مرتب کنيد و ...
•تعريف گانت چارت
•گانت چارت نموداریست که زمان بندی، مدت و ارتباط متقابل مراحل يک فرآيند را نمايش می دهد.
•ويژگيهای گانت چارت
•استفادههای گانت چارت:
–برنامهريزی برای پروژهها
–تخصيص منابع به پروژهها
–کمک به افراد درگير در پروژه برای درک آنچه که بايد انجام شود، زمان و چگونگي تأثير يک مرحله روی مراحل ديگر
–ايجاد ارتباط بين پيشرفت و آنچه مورد انتظار است
–رديابی پروژه و انجام تغييرات روی برنامه هر وقت که لازم باشد
–مقايسه برنامه اصلی در يک پروژه با نتيجه واقعی بمنظور يادگيری و بهبود در پروژههای بعدی
•چگونه ترسيم يک گانت چارت :
1- نتيجهای را که میخواهيد به آن برسيد مشخص کنيد. آخرين مرحله در اين پروژه چيست؟
2-برای رسيدن به اين نتيجه آخرين مهلت را تعيين کنيد.
3- اولين مرحله يا نقطه شروع را تعيين کنيد.
4- درباره تمام مراحل موجود بين اين دو نقطه، طوفان ذهنی انجام دهيد.
5- آنها را با يک ترتيب منطقی رديف کنيد.
6- برای هريک از مراحل، مدت زمانی اختصاص دهيد.
7- نوع ارتباط بين مراحل را مشخص کرده و در صورت نياز زمانبندی را دوباره تنظيم کنيد.
8- در بالای صفحه زماندهی مناسب را نوشته و نمودار مراحل را رسم كنيد.
•تعريف صفحه شطرنجی برنامهريزی
•صفحه شطرنجی برنامهريزی به شناسايی منابع و نتايج هر مرحله از فرآيند کمک میکند.
•ويژگيهای صفحه شطرنجی برنامهريزی
•
–شكل جدول، به سرعت موارد و وظايفی که براي تكميل يک پروژه نياز است؛ خلاصه میکند.
–به سادگی میتوان اطلاعات خاص پروژه را براي تطبيق با نياز مشتري بهبود داد.
–به سادگی میتوان اين کار را با استفاده از کاغذ و قلم انجام داد.
•چگونگي ترسيم يک صفحه شطرنجی برنامهريزي:
–نتيجه نهايی را مشخص کنيد.
–نقاط شروع و پايان را تعيين کنيد.
–درباره تمام مراحل موجود بين اين دو نقطه طوفان ذهنی انجام دهيد.
–صفحه شطرنجی را رسم کنيد.
•استفاده از فلوچارت در برنامهريزی:
فلوچارتها دو نقش اصلی دارند:
1- برای طرح يک برنامه اجرايی
2- برای توصيف يک برنامه کاری جديد يا اصلاح شده
•فلوچارت برای برنامهريزی اجرايی:
•بكارگيري فلوچارتها ابزار خوبی برای برنامهريزیهای اجرائی است. زيرا اين امكان را به شما ميدهد تا تفاوت تأثير افراد يا گروهها روی يکديگر را مجسم سازيد.
• فلوچارت برنامههای کاری اصلاحشده:
•تمرین 15: برنامهريزی فعاليت و مدت زمانی آن
•هدف: تمرين رسم گانتچارت يا صفحه شطرنجی به شکلی که فعاليتهای لازم برای انجام اين کار شرح داده شود.
•دستور عمل: در گروههای کوچک کار کنيد. شما و افراد گروهتان افراد كلاس را برای شام دعوت کردهايد تا اتمام اين کار گروهی را جشن بگيريد. از آنجايی که همه دعوت خوشايند شما را پذيرفتهاند، بايد برای اين کار برنامهريزی کنيد.
•میتوانيد برای رسم گانتچارت يا صفحه شطرنجی برنامهريزی از ورق شطرنجی خالی صفحه بعد استفاده کنيد. به راهنمايیهايی که قبلاٌ برای رسم اين نمودارها به شما ارائه شده، مراجعه کنيد. براي ارائه طرح خود به كليه افراد آماده باشيد.
•زمان: 30 دقيقه
•تمرين 15: برنامهريزی فعاليت و مدت زمانی آن
•برنامه ريزی منابع
•اگر اجرای راه حل نيازمند زمان قابل نوجه يا منابع ديگری باشد، ممکن است حمايتکننده مالی شما بخواهد از اطلاعات موجود در برنامه شما آگاه شود.
• در نظر گرفتن وجه افراد:
–ما اغلب تمام وقت خود را صرف در نظر گرفتن وجه ” تکنيکی “ يک تغيير می کنيم- چه چيز تا چه وقت بايد اتفاق بيفتد، و غيره.
–ما از وجه افراد در يک تغيير غافل هستيم - به افرادی که برای درک تغيير جديد بايد روش انجام کارهايشان را تغيير دهند؛ چگونه کمک کنيم.
–وجه افراد داری سه عنصر اصلی است:
–
•ارتباط: تبادل اطلاعات از شما به ديگران و از ديگران به شما
•مشارکت: درگيری افراد در برنامهريزی و اجرای تغييرات بطوری که تعهد و تقبل مسئوليت بين همه تقسيم شود.
•آموزش: آنچه را که افراد قبل از اينکه با موفقيت تغييرات مطلوب را اجراء کنند بايد بدانند در اختيارشان قرار دهيد.
•مزايای برنامهريزی با در نظر گرفتن وجه افراد:
–افزايش درک à کاهش سر در گمی
–
–افزايش تعهد à کاهش مقاومت
–
–کارائی افزايشà کاهش ترس از شکست
• برنامهريزی تعهدی
هدف/ مقصود
تأمين حمايت افراد و سيستم ها و از بين بردن مقاومت آنها در مقابل انجام و به پايان رساندن کار ضروری است.
•تعريف جدول تعهد
• ويژگيهای جدول تعهد:
• استفادههای جدول تعهد:
–افراد يا گرو های درگير يا تحت تأثير تغيير را مشخص میکند.
–ميزان فعاليت لازم برای رساندن گروه ها به سطح تعهد لازم در
جهت اجرای موفقيتآميز تغييرات را تعيين میکند.
–
–به شما کمک میکند تا مقدمات را فراهم کرده و برای گروه های
مختلف برنامه های ارتباطی مناسب تهيه کنيد.
•برگه گزارش کار پروژه-11: برنامهريزی تعهد
•دستور عمل: برای شروع تعيين افراد يا گروههايی که تعهد آنها برای موفقيت پروژه شما حياتی هستند، از صفحه زير استفاده کنيد. سطح تعهدی که در حال حاضر دارند مشخص کرده و نشان دهيد که میخواهيد در کجا قرار بگيرند.
•زمان: 10 دقيقه
•برگه گزارش کار پروژه-11: برنامه ريزی تعهد
• پنج استراتژی موثر
•اگر فرد سرمايهگذار يا يک حامی مالی قدرتمند دراختيار داريد، ممکن است به سادگی بتوانيد از او بخواهيد که از تلاشهای شما حمايت کند.
•اگر استدلال محکم داريد، ممکن است بتوانيد سرمايهگذار را متقاعد کنيد که از پروژه شما حمايت کند.
•اگر سرمايهگذار را در طراحی يا اجرای تغيير شرکت دهيد، احتمال حمايت او از کار شما بيشتر خواهد شد.
•
•اگر میتوانيد، کار با ارزشی برای سرمايهگذار انجام دهيد و به او پيشنهاد کنيد که در عوض از شما حمايت کند، يا حداقل اينکه با پروژه شما مخالفت نکند.
•اگر به ايدهآلها يا مسائلی که از نظر سرمايهگذار بارزشتر است متوسل شويد، ممکن است آنها علايق شخصی يا کوتهفکرانه خود را براي هدف برتری تغيير دهند.
•گسترش يک برنامه ارتباطی:
–هدف موثر خود را تعريف کنيد: تعيين کنيد که برای تکميل موفقيتآميز پروژه خود از سرمايهگذار دقيقاٌ چه میخواهيد. آنرا بوضوح بيان کنيد.
–منافع را افزايش دهيد: از فعاليتهايی که انجام آنها ايجاد اين تغيير را برای سرمايهگذار سودبخشتر میکند؛ ليستی تهيه کنيد.
–هزينه يا دردسرها را کاهش دهيد: از فعاليتهايی که انجام آنها اين تغيير را کم هزينهتر يا دردسرهاي آن را کمتر میكند؛ ليستی تهيه کنيد.
–تلاشهاي موثرتان را با استفاده از استراتژیهای موثر برنامهريزی کنيد.
• نيازمندیها برای کسب نتايج
•برگه گزارشکار پروژه: برنامهريزی برای بازرسی
دستور عمل:
(1)در مورد اينکه چطور مقايسه کار را قبل و بعد از بازرسی نمايش دهيد، فکر کنيد. مدلهايی از نمودارها قبل و بعد از بازرسی کشيده و نشان دهيد که دنبال چه چيزی هستيد.
(2)در مورد اينکه اختلاف بين آنچه که برنامهريزی کرده بوديد و آنچه که واقعاٌ اتفاق افتاده را چگونه و چطور براي حامی مالی خود نشان دهيد، فکر کنيد.
زمان: 20 دقيقه
• مراحل اجراء
–فلوچارت برنامههای جديد را تهيه کنيد (در صورتيکه قبلاٌ اين کار را نکردهايد).
–دستورالعملها را اصلاح کنيد.
–فرمهای جمعآوری اطلاعات را آماده کنيد.
–آموزش ببينيد.
–اگر ممکن بود ابتدا در مقياس کوچک اين کار را امتحان کنيد.
–بر اساس اين آزمايش مراحل برنامه را اصلاح کنيد.
–اجرا را در مقياس کامل انجام دهيد.
–نتيجه را زير نظر بگيريد.
• اجرای راهحلها: مرور
–جزئيات برنامهها را که شامل موارد ذيل هستند، آماده کنيد:
•فعاليتها، مدت زمانها
•بودجهها، منابع
•سرمايهگذاران درگير در کار
•برنامهريزی برای بررسی
•جلوگيری از شکست
•اجرا در مقياس کوچک، سپس در مقياس كامل
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
•
ایمیل :
نظر :