استانداردها: تاثیرات اقتصادی و اجتماعی


تاثیرات اقتصادی و اجتماعی

در چند سال گذشته، مطالعاتی در زمینه مزایای اقتصادی و اجتماعی استانداردها انجام گرفته یا توسط سازمانهای ملی استاندارد، یا تیم های تحقیقاتی خارجی حمایت شده است. این مطالعات به رویکردهای متنوعی پرداخته اند، از ارزیابی اقتصادهای کلان گرفته تا تاثیر اقتصادی یک استاندارد یا مجموعه از استانداردها بر انواع گوناگون سازمانها.

به تازگی سازمان ایزو یک «متدشناسی برای ارزیابی و انتقال مزایای اقتصادی در استانداردهای عمومی» تهیه نموده. این متدشناسی برای حمایت از تحلیل ها و مطالعات مربوط به شرکت ها و بخش های صنعتی، در سطح ملی و بین المللی طراحی شده است و فراهم کننده یک چارچوب پایدار و مجمجوعه ابزاری قدرتمند است. با استفاده از این متدشناسی، سازمان های ملی استاندارد و تمام بخش های مرتبط دیگر قادر خواهند بود تاثیرات مثبت استانداردهای اختیاری عمومی را در عملکرد تک تک شرکت ها و بخش های صنعتی تحلیل و مشخص سازند.

این مطالعات اهمیت استانداردسازی را با مشخص کردن تاثیرات مثبت استانداردها را افزایش می دهند. استانداردسازی طبق الزامات ایزو تضمین کننده ثبات تجاری سازمان ها است.

تعداد شرکت ها و سازمان های شرکت کننده در امر تهیه استانداردها بسیار زیاد است. اما آیا مزایای بدست آمده ارزش این میزان هزینه را دارد؟ محاسبه مخارج ساده است، اما شرکت کنندگان چگونه می توانند مزایا را محاسبه کنند؟ در بسیاری از نمونه های مطالعاتی انجام شده مزایای بدست آمده بیشتر از هزینه مشارکت نشان داده شده و این اختلاف چشمگیر است.

موسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) بر این مطالعات تمرکز دارد تا تاثیرات اجتماعی استانداردهای مستند را درک و اندازگیری کند.

استانداردها چگونه از نوآوری حمایت می کنند؟ استانداردها به روشنی نفوذ و انتشار محصولات جدید را در داخل بازار حمایت می کنند و به رشد اقتصادی کمک می کنند.

در سال 2009 سازمان آفنور، نماینده فرانسه در ایزو مطالعه ای را منتشر کرد که به تاثیر استانداردسازی در اقتصادهای خرد و کلان می پرداخت. این نظر سنجی که اولین در نوع خود است نتایج مثبتی را به همراه داشت: استانداردسازی بطور مستقیم بر 25% رشد ناخالص ملی کشور فرانسه تاثیر دارد،  و 66% از 1790 شرکت فرانسوی مصاحبه شده اظهار نمودند که استانداردسازی بر افزایش سودآوری تاثیر دارد.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا