فصل1
هدف و دامنه کاربرد
فصل1- هدف و دامنه کاربرد
آزمايشگاه شرکت*** جهت استقرار استاندارد ISO/IEC 17025:2005 و براساس الزامات اين استاندارد اين نظامنامه را تدوين نموده است ایزو در اين نظامنامه قوانين و مقررات حاکم بر اين آزمايشگاه و همچنين نحوه اجراي فعاليت هاي موثر برکيفيت به طور کلي اشاره شده است ایزو روشهاي اجرايي مرتبط با فرايندهاي آزمايشگاه در بخش هاي مختلف نظامنامه مورد اشاره قرار گرفته است ایزو
رعايت الزامات تعريف شده و پياده سازي و اجراي آن در راستاي خط مشي و اهداف کلان آزمايشگاه، در کليه بخش هاي آزمايشگاه شرکت *** الزامي مي باشد ایزو
فصل 2
تعاريف و اصطلاحات
فصل 2- تعاريف و اصطلاحات
تعاريف و اصلاحات بکار گرفته شده در اين نظامنامه و سيستم کيفيت براساس مدارک زير مي باشد:
- ISO/IEC 17025:2005 الزامات عمومي براي تعيين صلاحيت آزمونها و کاليبراسيون
- ISO 9000: 2000 ، سيستمهاي مديريت کيفيت- مباني و واژگان
- ISO/IEC 17000، ارزيابي مطابقت- واژگان و اصول کلي
- VIM لغت نامه بينالمللي واژگان عمومي و پايه در علم اندازه شناسي، تهيه شده توسط BIPM ، IEC ، IFCC ، ISO ، IUPAC ، IUPAP و OIML ایزو
- GUM، راهنماي بيان عدم قطعيت در اندازه گيري، منتشر شده توسط BIPM، IEC، IFCC، ISO، IUPAC، IUPAP و OIML
- ISO 19011، راهکارهايي براي مميزي سيستمهاي مديريت کيفيت و/يا محيط زيست
- ISO Guide 30، اصطلاحات و تعاريف به کار رفته مرتبط با مواد مرجع
- ISO Guide 31، مواد مرجع- محتواي گواهينامه ها و برچسبها
- ISO Guide 32، کاليبراسيون در شيمي تحليلي و استفاده از مواد مرجع گواهي شده
- ISO Guide 33، کاربردهاي مواد مرجع گواهي شده
- ISO Guide 34، الزامات کلي براي صلاحيت توليدکنندگان مواد مرجع
فصل3
معرفي آزمايشگاه شرکت***
فصل3- معرفي آزمايشگاه شرکت ***
3-1- تاريخچه :
آزمايشگاه شرکت*** متشكل از يک سايت اصلي ميباشد كه عبارتند از :
اين آزمايشگاه از لحاظ ساختار سازماني شركت ایزو ایزو ایزو، يك واحد مستقل ميباشد که امکان ارائه خدمات به کليه مشتريان درون سازماني و برون سازماني را دارا ميباشد ایزو آزمايشگاه شركت ایزو ایزو ایزو ایزو ارائه خدمات آزمونهاي خود را مطابق استاندارد ISO/IEC 17025:2005 ، روشهاي آزمون تهيه شده و خواستههاي مشتري تهيه نموده است ایزوبا توجه به منابع و تجهيزات موجود در آزمايشگاه، اين آزمايشگاه قادر به انجام خدمات زير ميباشد:
• آزمون¬هاي انواع ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو
• آزمون¬هاي مربوط ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو
تذکر: استانداردهاي روشهاي آزمون در پيوست ج نظام نامه کيفيت موجود ميباشد ایزو
3-2- ساختار سازماني آزمايشگاه شرکت ***:
-3- جايگاه آزمايشگاه شرکت***:
3
-4- بيانيه مديريت
آزمايشگاه شرکت *** از طريق ايجاد و اجراي سيستم مديريت آزمايشگاه بر مبناي استاندارد ISO/IEC17025:2005 و اصول حرفه اي فعاليتهاي آزمايشگاهي، سيستم مديريت كيفيت خود را مستند ميكند ایزو اين سيستم همة فرآيندها و مسووليتهاي مرتبط را كه در ارتباط با فعاليت آزمايشگاه موضوعيت دارد، تشريح ميكند ایزو اين سيستم تاييد ميكند كه همه فرآيندهاي كاري برنامهريزي شده و تحت كنترل ميباشند ایزو
سيستم مديريت
3
كيفيت و مستندات آن بر اساس تغييرات مرتبط با وضعيت فني، قوانين، وضعيت عملكرد، انتظارات مشتري، آموزشها و انگيزشهاي كاركنان و همچنين سياستهاي كلان شرکت*** مورد تجديد نظر و بازنگريهاي ساليانه قرار ميگيرند ایزو
مدير عامل محترم شرکت ***، صراحتاً اعلام ميدارد كه آزمايشگاه، مدير ارشد آزمايشگاه و كاركنان آن از هر گونه فشار داخلي و يا خارجي كه تاثير منفي بر كيفيت نتايج آزمونها ميگذارد، رها ميباشند ایزو آزمايشگاه همة فعاليتهاي خود را با تاكيد بر حفظ اسرار، بدون تبعيض و به صورت كامل و بر طبق اصول حرفهاي انجام ميدهد ایزو حفاظت از اموال و اطلاعات مشتريان جز قوانين اوليه اين آزمايشگاه ميباشد ایزو اختيارات لازم در اين خصوص به مدير ارشد اين آزمايشگاه تفويض شده است ایزو
مدير ارشد آزمايشگاه، مدير كيفيت و مدير فني خود را متعهد ميدانند كه سيستم مديريت كيفيت را پيگيري نمايند و الزامات استاندارد ISO/IEC17025:2005 را در آزمايشگاه برآورده نمايند و از آن تبعيت كنند ایزو
رياست محترم شرکت***خود را متعهد مي داند، منابع لازم مالي و منابع انساني را براي استقرار اين استاندارد فراهم نمايد ایزو پيروي از سيستم مديريت كيفيت براي همة کارکنان آزمايشگاه حتي مدير ارشد الزامي است ایزو
امضاء مديريت عامل محترم شرکت ***:
جناب آقاي مهندس امضاء مدير ارشد آزمايشگاه :
جناب آقاي مهندس
امضاء مدير فني و كيفيت:
فصل 4
الزامات مديريتي
فصل 4- الزامات مديريتي
آزمايشگاه شرکت*** سيستم مديريت کيفيت خود را بر اساس الزامات استاندارد ISO/IEC 17025 مستقر نموده اند ایزو
زير فصل¬هايي که به آن اشاره ميشود چگونگي برآورده ساختن الزامات استاندارد ISO/IEC 17025:2005 و فرآيندهاي جاري آزمايشگاه را تشريح مي¬نمايد ایزو
4-1 ) سازمان
4-1-1 ) وضعيت حقوقي، چارت سازماني و خدماتي که توسط آزمايشگاه شرکت*** ارائه ميگردد در فصل سه همين نظامنامه تشريح شده است ایزو مديريت ارشد آزمايشگاه با توجه به مواردي که در بيانيه مديريت و خط مشي کيفيت ذکر کرده است متعهد شده است که خدمات خود را به نحوي ارائه نمايد که الزامات استاندارد ISO/IEC 17025، نيازهاي مشتريان و مراجع قانوني را مطابق با جهت گيريها و خط مشي کلي مجموعه برآورده نمايد ایزو مسئوليت حقوقي فعاليتهايي كه توسط آزمايشگاه انجام ميپذيرد بر عهده ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ميباشد ایزو
4-1-2 ) با توجه به چارت سازماني ارايه شده پستهاي سازماني آزمايشگاه را مي توان به صورت زير برشمرد:
- مديريت ارشد
- مدير فني
- مدير كيفيت
- مسوول آزمايشگاه
شرح وظايف هر يک از پستهاي سازماني فوق در فرم شرح وظايف و شرايط احراز كاركنان به شماره LQS-F25 اشاره ميشود ایزو در ليست پرسنل کليدي و امضاهاي مجاز به شماره LQS-L13 نام هريک از افراد مرتبط با پستهاي سازماني فوق و جانشين مرتبط، فهرست شده است ایزو تمامي پرسنل آزمايشگاه با امضاي تعهدنامه حفظ اسرار به شماره LQS-F43 متعهد شدهاند كه جهت حفظ اطلاعات مشتريان و اجراي صحيح فعاليتها بر طبق روشهاي تدوين شده تلاش نمايند ایزو
4-2- سيستم کيفيت
4-2-1 ) آزمايشگاه شرکت*** سيستم مديريت کيفيت خود را براساس استاندارد ISO/IEC17025:2005 و متناسب با نوع فعاليتهاي خود در جهت تضمين کيفيت نتايج آزمونها و کاليبراسيونها و در نهايت خدمات بهتر به مشتريان ايجاد ومستقر نمودهاند ایزو
مديريت ارشد آزمايشگاه با ايجاد تعهد نسبت به اجرا و نگهداري اين سيستم مديريت کيفيت و تاکيد به بهبود مستمر در فعاليتهاي آزمايشگاه، اثر بخشي فعاليتهاي مرتبط را در تطابق با استاندارد ISO/IEC17025:2005 افزايش ميدهد ایزو فهرست مستنداتي که در ارتباط با سيستم مديريت کيفيت فراهم شده است در ليست مستندات مرجع به شماره LQS-L01 گرد آوري شده است ایزو ساختار مستندات سيستم کيفيت در پيوست الف همين نظام نامه ارائه شده است ایزو
مديريت ارشد خط مشي آزمايشگاه را که در آن اهداف کلي و تعهد وي نسبت به اجراي صحيح و با کيفيت فعاليتها اشاره شده را مدون نموده است ایزو
مديريت ارشد از طرق مختلف نظير به نمايش گذاردن خط مشي در مکانهايي که قابل رويت افراد باشد و همچنين برگزاري دوره هاي آموزشي در خصوص مواردي نظير ISO/IEC 17025 و دورههاي مميزي و همچنين ساير دورههاي مرتبط و تخصصي و همچنين اجراي مميزيهاي داخلي از درک و برقراري خط مشي و سيستم مديريت کيفيت در کليه سطوح آزمايشگاه اطمينان حاصل مينمايد ایزو
4-2-2 ) خط مشي کيفيت آزمايشگاه شركت ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزوبه شرح ذيل مي باشد:
خطمشي كيفيت
آزمايشگاه شرکت***
آزمايشگاه شرکت *** به عنوان مرجعي براي انجام آزمونهاي مرتبط در آزمايش¬هاي:
• آزمون¬هاي انواع
• آزمون¬هاي مربوط
با بکارگيري روشهاي بين المللي ,و ملي نظير, ASTM, ISO ,DIN به عنوان يكي از بازوهاي تواناي شرکت *** ميباشد كه در راستاي تحقق اهداف كلان اين مجموعه فعاليت مينمايد ایزو
اين آزمايشگاه با هدف افزايش سطح رضايت مشتريان خود از طريق ارائه خدمات آزمايشگاهي با كيفيت ، موارد زير را سرلوحه عملكرد خود قرار ميدهد:
بكارگيري افراد توانمند و ذيصلاح در آزمايشگاه جهت اطمينان از انجام صحيح و دقيق فعاليتهاي مرتبط با آزمون ایزو
ايجاد انگيزش، ارتقاء سطح مهارت و كارائي كاركنان از طريق آموزشهاي سيستماتيك، برنامهريزي شده و مستمر ایزو
توسعه دامنه فعاليتهاي مرتبط با آزمون نمونهها ، از طريق انجام مطالعات و خريد تجهيزات ایزو
ارتباط مناسب با تامينكنندگان و پيمانكاران ذيصلاح ایزو
بهبود مستمر در مجموعه فعاليتها و عملكردهاي آزمايشگاه ایزو
پيگيري بموقع و مناسب شكايات رسيده از سوي مشتريان ایزو
جهت حصول به موارد فوق آزمايشگاه شرکت*** سيستم مديريت كيفيت خود را بر مبناي استاندارد ISO/IEC 17025:2005 طراحي نموده و مدير ارشد اين آزمايشگاه خود را ملزم و متعهد ميداند منابع و امكانات لازم جهت تحقق اهداف و برآوردهسازي الزامات اين استاندارد و بهبود فعاليتهاي آزمايشگاه را فراهم آورد ایزو
مديرارشد آزمايشگاه شرکت***
4-3 ) کنترل مستندات
نحوه کنترل مستندات سيستم کيفيت شامل خط مشي کيفيت، نظامنامه، دستورالعملهاي کاري، استانداردها و نرم افزارها براساس روش اجرايي کنترل مستندات به شماره LQS-P01 صورت مي پذيرد ایزو
در آزمايشگاه شرکت ***کليه مدارک سيستم مديريت کيفيت توسط افراد داراي صلاحيت که در روش اجرايي کنترل مستندات به شماره LQS-P01مشخص شدهاند قبل از صدور مورد بازنگري و تصويب قرار مي گيرند ليست مستندات مرجع به شماره LQS-L01 (حاوي نام و مشخصات آخرين بازنگري مدارک)، جهت حصول اطمينان از مناسب و به روز بودن مدارک جاري آزمايشگاه تهيه شده است و مسئوليت به روز رساني آن برعهده مدير کيفيت ميباشد، آزمايشگاه با اجراي مفاد روش اجرايي کنترل مستندات به شماره LQS-P01 اطمينان حاصل ميکنند که:
- مدارک جاري در سطح آزمايشگاه به روز بوده و قبل از صدور توسط افراد مجاز بازنگري و تصويب شوند ایزو
- نسخ لازم از مدارک در دسترس کاربران قرار گيرد ایزو
- مدارک نامعتبر جمع آوري گردد تا اطمينان حاصل شود که مدارک منسوخ مورد استفاده قرار نميگيرد ایزو
- هرگونه تغيير در مدارک و مستندات يا ضرورت ايجاد مستند جديد براساس يک روش کنترل شده انجام ميپذيرد ایزو
- مستندات برون سازماني شناسايي شده و تحت کنترل ميباشند ایزو
- همچنين مستندات و سوابق که به صورت الکترونيکي نگهداري ميشوند برطبق روش اجرايي کنترل دادههاي الکترونيکي به شماره LQS-P10 تحت کنترل ميباشند ایزو
4-4 ) بازنگري درخواستها, مناقصات و قراردادها
نحوه انجام بازنگري درخواستها، مناقصات و قراردادها در روش اجرايي بازنگري درخواستها، مناقصات و قراردادها به شماره LQS-P02 تشريح شده است ایزو
درخواستهايي که به آزمايشگاه شرکت*** ميرسد شامل دو دسته مي شوند :
• درخواستهاي انجام آزمون از ایزوشرکت***
• درخواستهاي انجام آزمون خارج از شرکت***
4-4-1 درخواستهاي انجام آزمون از واحد توليد و مخازن(روتين):
اين دسته از درخواستها، از طريق شرکت*** جهت انجام آزمون براي آزمايشگاه ارسال ميشود ایزو در مورد نحوه قرار داد اين گونه درخواست¬ها در ابتداي هر سال طي يک قرارداد کلي با آزمايشگاه در مورد نوع نمونه جهت انجام آزمون و استاندارد درخواستي و ساير اطلاعات مربوط به آزمون، آزمايشگاه را در جريان کار قرار داده و يک قرارداد کلي با آزمايشگاه امضا مي نمايند ایزو همه درخواستهاي داخلي رسيده، توسط مسئول آزمايشگاه در فرم اطلاعات مربوط به نمونه دريافتي به شماره LQS-F05 ثبت ميشود ایزو سپس اطلاعات مربوط به درخواست مشتري، با ليست توانمنديهاي آزمايشگاه به شماره LQS-L05 مقايسه شده و چنانچه، آزمون نمونه امكان پذير باشد، به مشتري اعلام خواهد شد ایزو اگر انجام پذير بودن آزمون با توجه به فهرست توانمنديهاي آزمايشگاه ممكن نباشد، درخواست، بهعنوان درخواست ويژه محسوب شده و براي مدير فني آزمايشگاه ارسال ميشود ایزو مدير فني آزمايشگاه، پس از بررسي جوانب كار، با مشورت مسوول نوبت کاري آزمايشگاه، اطلاعات مربوط به امكان پذيري انجام آزمون، هزينه و زمان مورد نياز براي اجرا به مدير ارشد آزمايشگاه اعلام مينمايد ایزو نتيجه مذاكرات بايد به مشتري اعلام و ثبت شود ایزو
4-4-2- درخواستهاي خارجي:
اين دسته از درخواستها از مشتريان خارج شرکت درخواست ميشوند ایزو روش برخورد با اينگونه درخواستها، مانند درخواستهاي روتين ميباشد، با اين تفاوت که کليه درخواست¬ها طي يک نامه به مسئول آزمايشگاه مي¬رسد مسئول پيش از بررسيهاي مورد نياز، و با هماهنگي مدير فني آزمايشگاه مربوط دريافت شود ایزو سپس درخواست مورد نظر، توسط مسئول نوبت کاري با فهرست توانمنديهاي آزمايشگاه مطابقت داده خواهد شد ایزوپس از دريافت نمونه به مشتري رسيدي مطابق فرم رسيد نمونه به شماره LQS-F06 ارايه شده که در آن، به نمونه مورد آزمايش، يک شناسه نمونه تخصيص داده ميشود ایزو مشتري ملزم به حفظ و نگهداري رسيد مي¬باشد، زيرا مسئول آزمايشگاه، گزارش آزمون و نمونه تحت آزمون را فقط با ارايه رسيد نمونه به مشتري تحويل خواهد داد ایزو ساير فعاليتها، مانند درخواستهاي روتين است ایزو نحوه رديابي نمونهها در اين قسمت مانند نمونههاي ديگر ميباشد با اين تفاوت که کد نمونه در فرم رسيد نمونه به شماره LQS-F06 ثبت مي¬گردد ایزو
در زماني كه مشتري يك قرارداد كلي براي انجام آزمونهاي مربوط به فعاليتهاي آزمايشگاه درخواست نمايد (كه شامل هر دو نوع درخواستي ميتواند باشد) اين موضوع، بهعنوان درخواست ويژه بهحساب آمده و از طريق مدير فني آزمايشگاه مربوط، مدير کيفيت و مسوول آزمايشگاه مربوط بررسي خواهد شد ایزو در چنين حالتي، حجم کار و نمونههاي مورد نياز براي انجام آزمون، تعيين ميشوند و امکان پذيري اجراي قرارداد مطابق با خواست مشتري و با توجه به قابليتهاي آزمايشگاه بررسي مي شوند ایزو
4-5 ) استفاده از پيمانكار فرعي:
براي بكارگيري از پيمانكاران فرعي جهت انجام آزمونهاي درخواست شده از آزمايشگاه، علل مختلفي ممكن است وجود داشته باشد ایزو اين علل عبارتند از:
- آزمايشگاه به تنهايي نتواند انتظارات و خواستههاي مشتري را برآورده سازد ایزو
- تجهيزات آزمايشگاه به هر دليلي قابل استفاده نباشند ایزو
- نيروي فني متخصص در آزمايشگاه در دسترس نباشد ایزو
- وجود يك قرارداد كلي با يك مشتري كه بخش كوچكي از قرارداد توسط آزمايشگاها قابل انجام نباشد ایزو
در صورتي كه مشتري با انجام آزمون توسط پيمانكار فرعي موافقت نمايد، اين موافقت بايد به صورت مكتوب به آزمايشگاه اعلام گردد ایزو
در ارتباط با قرارداد فرعي جهت انجام آزمون، فقط پيمانكاراني توسط آزمايشگاه شركت ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزومورد استفاده قرار ميگيرند كه از صلاحيت لازم جهت انجام آزمون برخوردار باشند ایزو پيمانكار با صلاحيت، پيمانكاري ميباشد كه توسط مراجع اعتبار دهي، تاييد صلاحيت شده باشد و يا اينكه مطابق الزامات استاندارد ISO/IEC 17025 توسط پرسنل آزمايشگاه مورد ارزيابي و تاييد قرار گرفته باشد ایزو
ليست پيمانكاران داراي صلاحيت با همين عنوان و به شماره LQS-L06 در آزمايشگاه موجود است ایزو
بعد از هر قرارداد فرعي، فرمي تحت عنوان "فرم ارزيابي عملكرد پيمانكار" با شماره LQS-F10 توسط مدير كيفيت يا مدير فني آزمايشگاه مربوطه تكميل ميگردد ایزو فرمهاي ارزيابي عملكرد پيمانكار مبناي مناسبي براي بررسي وضعيت عملكرد پيمانكاران فرعي خدمات آزمون/کاليبراسيون ميباشد و همچنين مي تواند اطلاعات مناسبي براي توسعه دامنه کاربرد آزمايشگاه در بخشهايي كه به دفعات از پيمانكار فرعي استفاده شده است، باشد ایزو فرمهاي مذكور بر طبق روش اجرايي كنترل سوابق به شماره LQS-P09 نگهداري ميشوند ایزو
ليست پيمانكاران داراي صلاحيت هر ساله، پيش از مميزي داخلي توسط مدير كيفيت مورد بررسي قرار ميگيرد كه توجه به فرمهاي ارزيابي عملکرد پيمانكاران ميتواند كمك شاياني به اين بررسي نمايد ایزو اين فعاليت با همكاري مدير فني آزمايشگاه انجام ميشود ایزو حذف يا اضافه شدن يك پيمانكار به ليست پيمانكاران داراي صلاحيت بايد با تاييد مديريت ارشد آزمايشگاه صورت پذيرد ایزو
جزئيات بيشتر در روش اجراي قراردادهاي فرعي به شماره LQS-P04 عنوان شده است ایزو
4-6 ) خريد خدمات وتدارکات
خريد خدمات و ملزومات مورد نياز آزمايشگاه بر اساس روشاجرايي خريد كالا و عمليات انبار به شماره MAT-J-PR-13-01 انجام ميپذيرد ایزو
4-7 ) خدمات به مشتري
از آنجا که ارائه خدمات مناسب به مشتريان و جلب رضايت آنان يکي از اهداف کلان آزمايشگاه ميباشد، اين موضوع در ارتباط با خدمات به مشتريان مورد توجه قرار ميگيرد ایزو
آزمايشگاه در صورت درخواست مشتريان و يا نماينده آنها در موارد زير همکاري مينمايند:
- تفسير و تجزيه و تحليل نتايج آزمونها با رعايت حفظ اسرار ساير مشتريان
- برقراري ارتباط مناسب با مشتريان از ابتدا تا انتهاي کار و اطلاع رساني به مشتريان در ارتباط با زمان اعلام نتيجه
- پيش از شروع کار و در صورت بروز حادثهاي که منجر به تغيير زمان اعلام نتيجه ميشود، موضوع سريعاً به مشتري اطلاع داده ميشود ایزو
- محرمانه نگه داشتن اطلاعات مربوط به مشتريان
- بررسي نظرات مشتريان و در صورت مناسب بودن، بكارگيري اين نظرات جهت بهبود مستمر سيستم كيفيت آزمايشگاه
- سعي در فراهم کردن امكان بازديد از آزمايشگاه براي مشتريان با هماهنگي قبلي با دسترسي مشخص و برنامه از پيش تعريف شده و با توجه به اينکه اطلاعات ساير مشتريان به صورت محرمانه، محفوظ بماند ایزو
نظرسنجي شفاهي و کتبي از نظرات مشتريان نسبت به خدمات ارائه شده جهت تعيين ميزان رضايت مشتريان مطابق فرم نظر سنجي به شماره LQS-F39 صورت ميگيرد ایزو
طريقه دريافت نظرات مشتريان به اين صورت ميباشد که بعد از ارائه گزارش آزمون و نمونه/نمونههاي تحت آزمون به مشتري و پس از گذشت حداکثر يک ماه فرم نظر سنجي به شماره LQS-F39 توسط بخش پذيرش آزمايشگاه براي مشتريان ارسال ميگردد ایزو پس از دريافت فرم و نظرات مشتريان فرم مربوطه جهت تجزيه و تحليل در اختيار مدير کيفيت قرار گرفته تا اقدامات مقتضي را انجام دهد ایزو
جزييات بيشتر در روش اجرايي اريه خدمات به مشتريان به شماره LQS-P20 ارايه شده است ایزو
4-8 ) شکايات
در آزمايشگاه تمامي فعاليتها به نحوي صورت ميگيرد که تا حد امکان رضايت مشتريان حاصل گردد ولي در صورتيکه به هر علتي مشتري، عدم رضايتي نسبت به فعاليت آزمايشگاه و يا نتايج آزمون داشته باشد ميتواند آنرا در قالب شکايت مطرح نمايد ایزو شکايات رسيده در فرمي تحت عنوان فرم پيگيري شكايات به شماره LQS-F08 ثبت ميگردد ایزو مديريت ارشد با همکاري مدير فني شکايات را بررسي نموده و نتايج بررسي به اطلاع مشتري رسانده ميشود ایزو لازم به ذكر است كه كليه شكايات رسيده مورد بررسي قرار ميگيرند ولي در صورتي كه شكايت مربوط به نتايج آزمون باشد، موضوع حتما بايد به صورت مكتوب اعلام گردد ایزو در هنگامي که بازديد کنندگان از آزمايشگاه پيشنهادي در زمينه بهبود در هر زمينه اي ارائه مينمايند مدير کيفيت با همکاري مدير فني مورد را بررسي نموده و در مورد پيشنهاد مطرح شده تصميمات مقتضي را اخذ مي نمايند ایزو
جزئيات بيشتر در روش اجرايي پيگيري شکايات به شماره LQS-P03 درج شده است ایزو
4-9 ) کنترل آزمونهاي نامنطبق
چنانچه از طرق مختلف نظير نظارت بر فعاليتهاي کارکنان، بررسي گزارشات آزمون، بازنگري مديريت، مميزيهاي داخلي و خارجي و يا شکايات رسيده و يا به هر نحو ديگري عدم انطباقي در خدمات آزمايشگاه مشاهده گردد سريعاً عدم انطباق کشف شده و در فرم گزارش عدم انطباق به شماره LQS-F13 درج ميگردد ایزو اولين اقدام, بررسي اهميت عدم انطباق ميباشد ایزو در صورت نياز به توقف کار، مسئوليت آن برعهده مدير فني آزمايشگاه مربوطه ميباشد ایزو چنانچه در بررسيها مشخص گردد که ممکن است عدم انطباق مجدداً تکرار گردد برطبق روش اجرايي اقدامات اصلاحي به شماره LQS-P07 عمل مي گردد ایزو
جزئيات بيشتر در روش اجرايي آزمونهاي نامنطبق به شماره LQS-P06 درج شده است ایزو
4-10 ) بهبود
آزمايشگاه بهبود مستمر اثر بخشي سيستم مديريت کيفيت خود را از طريق استفاده از خط مشي کيفيت، اهداف کيفي، نتايج مميزيها (داخلي و خارجي)، آناليز دادههاي بدست آمده از کنترل کيفيت نتايج، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه تعريف شده و بازنگري مديريت انجام ميدهد ایزو
4-11) اقدام اصلاحي
چنانچه در زمان کنترل آزمونهاي نامنطبق، مميزيهاي داخلي و خارجي، بازخورد از مشتريان و يا براساس مشاهده کارکنان مشخص گردد که مسئلهاي در سيستم کيفيت موجود است، حذف مسئله بر اساس روش اجرايي اقدامات اصلاحي به شماره LQS-P07 انجام ميشود ایزو
فرم درخواست اقدام اصلاحي به شماره LQS-F14 توسط مدير فني يا مدير کيفيت بررسي گرديده و جلسهاي براي بررسي موضوع، برگزار ميگردد افراد حاضر در جلسه عبارتند از مدير فني ، مدير کيفيت و افرادي که موضوع با آنها مرتبط ميباشد ایزو
در بررسي که توسط اعضاء جلسه انجام ميشود، علت ريشه اي مسئله مشخص ميگردد و يا ممکن است که براي تعيين علت ريشهاي تحقيقات و اقدامات بيشتري انجام شود ایزو سپس اقدامات اصلاحي لازم در فرم اقدام اصلاحي درج و مجري انجام کار مشخص ميگردد ایزو پس از اجراي اقدام اصلاحي، اثر بخشي آن توسط مدير کيفيت و مدير فني بررسي ميشود ایزو
اقدامات لازم اصلاحي اتخاذ شده ممکن است يکي از موارد زير باشد ایزو
- تغيير در مستندات کيفيت
- طراحي مستند جديد
- تعمير و نگهداري و کاليبراسيون تجهيزات
- تغيير تجهيزات يا عدم استفاده از يک تجهيز خاص
- آموزش پرسنل
- بهبود روشهاي آزمون
- حذف يک سرويس خاص از فعاليت آزمايشگاه
هنگامي که عدم انطباق يا انحرافات يافت شده، در انطباق آزمايشگاه با استاندارد ISO/IEC 17025 ترديدي ايجاد کند، نواحي مربوطه مطابق بند 4-14 همين نظامنامه سريعاً مورد مميزي قرار ميگيرند ایزو لزوم مميزي ويژه بايد توسط مدير کيفيت تاييد گرديده و توسط مدير ارشد تصويب شود ایزو
4-12 ) اقدام پيشگيرانه
در آزمايشگاه، به منظور شناسايي منابع بالقوه عدم انطباقها و مشخص شدن تغييرات و بهبودهاي مورد نياز به منظور پيشگيري از انحرافات و عدم انطباقهاي بعدي، براساس روش اجرايي اقدامات پيشگيرانه شماره LQS-P08 اقدامات پيشگيرانه شناسايي و اجرا ميشوند روش اجرايي اقدامات پيشگيرانه شامل تشريح نحوه انجام اين اقدامات و بکارگيري کنترلهاي لازم، جهت حصول اطمينان، از موثر بودن اقدامات پيشگيرانه است ایزو
اقدامات پيشگيرانه ميتوانند از منابع زير حاصل شوند:
- مميزيهاي داخلي وخارجي
- بازنگري مديريت
- تجزيه و تحليل اطلاعات و دادهها
- تجزيه و تحليل روند کار
- نتايج آزمونهاي مهارت و يا مقايسه بين آزمايشگاهي
- تجزيه و تحليل ريسک
- آموزش
4-13 ) کنترل سوابق
تمامي سوابقي که در آزمايشگاه تهيه ميشوند به صورت مشخص و مناسب بايگاني ميشوند ایزو اين فعاليت برطبق روش اجرايي کنترل سوابق به شماره LQS-P09انجام ميپذيرد ایزو بايگاني و نگهداري مناسب سوابق کمک ميکند که فعاليتهاي انجام شده در آزمايشگاه قابل رديابي باشند و تکرار پذيري را نيز در صورت نياز ممکن ميسازد ایزو همچنين شواهدي جهت پايش اثر بخش بودن سيستم را فراهم ميکند ایزو
سوابقي که در آزمايشگاه بايگاني مي شوند به دو دسته سوابق فني و سوابق کيفي قابل تفکيک ميباشند ایزو سوابق کيفي عبارتند از:
- برنامه مميزي
- گزارش مميزي
- بازنگري مديريت
- نتايج مميزيهاي داخلي و خارجي
- سوابق اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه
- سوابق برنامه هاي آموزشي و گواهينامههاي مرتبط
- ساير سوابق مرتبط
سوابق فني عبارتند از سوابق مربوط به يک درخواست يا قرارداد که نشان دهد، فعاليتهاي انجام آزمون براساس درخواست با تجهيزات صحيح و توسط پرسنل داراي صلاحيت و روشهاي مناسب انجام شده است که عبارتند از:
- سوابق درخواست
- تمامي دادههاي خام
- نتايج آزمون
- گزارشات آزمون
- و ساير فرمها و يادداشتهاي کاري احتمالي مرتبط با سفارش مشتري
سوابق کيفي عموماً توسط مدير کيفيت نگهداري ميشوند و مسئول بايگاني سوابق فني، مدير فني و مسوول ان ميباشند ایزو سوابق کيفي از طريق کد مستند قابل شناسايي ميباشند و سوابق فني از طريق شماره درخواست و شناسه نمونه مورد شناسايي قرار ميگيرند ایزو
سطح دسترسي به سوابق آزمايشگاه مشخص بوده و از اين طريق ايمني و محرمانه بودن اين سوابق تضمين ميشود ایزو
جزئيات بيشتر در زمينه نحوه کنترل سوابق آزمايشگاه در روش اجرايي کنترل سوابق به شماره LQS-P09 درج شده است
4-14 ) مميزيهاي داخلي
مميزيهاي داخلي کيفيت به صورت جامع و برنامه ريزي شده به منظور تصديق انطباق فعاليتها با موارد تعريف شده در مدارک سيستم کيفيت و الزامات ISO/IEC 17025:2005 و همچنين حصول اطمينان از اجراي موثر سيستم مديريت کيفيت و نگهداري آن انجام ميشوند ایزو
در آزمايشگاه، موارد زير در ارتباط با مميزي داخلي مد نظر قرار ميگيرند:
- مميزيهاي داخلي توسط افراد آموزش ديده و مستقل از حوزه فعاليت مميزي انجام ميشود ایزو
- حداقل تناوب مميزيهاي داخلي يك بار در سال ميباشد و کليه فعاليتهاي سيستم مديريت کيفيت آزمايشگاه را در بر ميگيرد ایزو
- نتايج مميزيهاي داخلي به تائيد مميزي شونده ميرسد و براساس آن اقدامات اصلاحي لازم و مسئول و مجري اقدامات مشخص ميشوند ایزو
- مدير کيفيت، مسئول برنامه ريزي و اجراي مميزي داخلي و پيگيري اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه مشخص شده و بررسي اثر بخشي آن ميباشد ایزو
گزارش نتايج مميزي داخلي يکي از مواردي است که در جلسات بازنگري مديريت مورد بررسي قرار گرفته و براساس آن تصميمات لازم اتخاذ ميشود ایزو جزئيات بيشتر در روش اجرايي مميزي داخلي به شماره LQS-P11 تشريح شده است ایزو
4-15 ) بازنگري مديريت
مديريت ارشد آزمايشگاه، سيستم مديريت کيفيت و فعاليتهاي انجام شده در آزمايشگاه را هر سال يکبار به منظور اطمينان از تداوم تناسب و اثر بخشي آن مورد بازنگري قرار ميدهد اين بازنگري بر طبق روش اجرايي بازنگري مديريت به شماره LQS-P12 انجام ميشود براساس اين بازنگريها، موقعيتهاي بهبود و نياز به اعمال تغييرات در آزمايشگاه و سيستم مديريت کيفيت و همچنين در صورت نياز خط مشي کيفيت مورد بازنگري قرار ميگيرد و برنامه ساليانه مشخص ميگردد ایزو
در جلسات بازنگري مديريت مطابق روش اجرايي بازنگري مديريت و براساس اطلاعات حاصله از موارد ذيل، تصميم گيريها و تدابير لازم اتخاذ مي شوند ایزو
- مناسب بودن خط مشيها و روشهاي اجرايي
- گزارشهاي رسيده از مديران
- نتيجه مميزيهاي داخلي اخير
- نتايج مميزيهاي مرتبط با اعتباردهي يا مميزيهاي مراقبتي
- اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه اتخاذ شده
- نتايج مقايسات بين آزمايشگاهي يا آزمونهاي مهارت
- بازخوردهاي رسيده از مشتريان
- شكايات
- تغيير در حجم و نوع كار
- نتايج فعاليتهاي مرتبط با كنترل كيفيت در آزمايشگاه
- بررسي منابع در آزمايشگاه
- آموزش افراد جديد و همچنين افراد موجود در آزمايشگاه
- بررسي برنامههاي آتي جهت خدمات جديد، تجهيزات جديد و استخدام
- بررسي موارد اقتصادي مرتبط با فعاليت آزمايشگاه
پس از بررسي وروديهاي بازنگري، تصميمات و اقداماتي در جهت موارد ذيل اتخاذ ميشود:
- تدوين، بازنگري و اصلاح اهداف و برنامه ريزي سالانه
- اصلاح و بهبود فرآيند در جهت افزايش اثر بخشي آنها
- اصلاح و بهبود محصولات در جهت افزايش رضايت مشتريان
- منابع مورد نياز جهت تحقق اهداف
تصميمات مربوط به موارد فوق و همچنين موارد بهبود مستمر ثبت ميشوند و مجريان هريک از فعاليتها مشخص ميشوند ایزو مدير کيفيت مسئول پيگيري موارد مطرح شده و بايگاني سوابق مربوط به جلسه بازنگري مديريت ميباشد ایزو
فصل5
الزامات فني
فصل5- الزامات فني
5-1 ) کليات
آزمايشگاه¬ شرکت *** ، صلاحيت خود را در انجام خدمات، از طريق توجه و برآورده سازي تمامي مواردي كه بر روي كيفيت و قابليت اطمينان آزمونها تأثيرگذار ميباشند، اثبات نموده و تمامي مشتريان خود را از ارائه خدمات با كيفيت، مطمئن ساخته اند ایزو موارد تأثيرگذار بر روي صحت و قابليت اطمينان نتايج آزمون آزمايشگاه در زير تشريح شده است:
- بکارگيري نيروهاي داراي صلاحيت و با انگيزه (در بند 5-2 نظامنامه تشريح شده است)
- شرايط محيطي و مکاني مناسب آزمايشگاه (دربند 5-3 نظامنامه تشريح شده است)
- بکارگيري روشهاي آزمون مناسب (دربند 5-4 نظامنامه با جزئيات کامل تشريح شده است)
- بکارگيري تجهيزات مناسب و منطبق با آخرين تکنولوژيهاي جهاني که توانايي برآورده سازي الزامات روش آزمون را دارا باشند (در بند 5-5 نظامنامه تشريح شده است)
- قابليت رديابي اندازه گيريها به استاندارهاي بين المللي(در بند 5-6 نظامنامه تشريح شده است)
- بکارگيري روشهاي مناسب جهت دريافت، نگهداري و تحويل نمونههاي آزمون (در بند 5-8 نظامنامه تشريح شده است)
- روشهاي مناسب جهت كنترل كيفيت فعاليتهاي آزمون آزمايشگاه (در بند 5-9 نظامنامه تشريح شده است)
- انتشار گزارش آزمون بر طبق الزامات استاندارد و خواسته مشتريان (در بند 5-10 نظامنامه تشريح شده است)
5-2 ) پرسنل
پرسنل آزمايشگاه، که هر يک از آنها وظيفه خاصي را در آزمايشگاه انجام ميدهند، افرادي ميباشند که صلاحيت لازم را براي فعاليتهاي تحت انجام دارا ميباشند ایزو پرسنل آزمايشگاه با توجه به تحصيلات، آموزشها، سوابق و مهارتهايي که دارا ميباشند براي تصدي پستهاي مختلف آزمايشگاه انتخاب شدهاند ایزو ساختار سازماني آزمايشگاه همانطوري که در بند3 و بند 4-1 تشريح شده است به نحوي ميباشد که نظارت کافي بر روي کليه پرسنل آزمايشگاه به نحو مقتضي صورت پذيرد ایزو
ليست پرسنل كليدي آزمايشگاه همراه با جانشينان مربوطه در ليست پرسنل كليدي و امضاءهاي مجاز آزمايشگاه به شماره LQS-L13 تعيين شدهاند ایزو همچنين در ليست پرسنل به شماره LQS-L12 ليست كليه پرسنل آزمايشگاه ارائه شده است ایزو
شرح وظايف پرسنل کليدي آزمايشگاه در فرم دفترچه شرايط احراز و شرح وظائف به شماره LQS-F25 همين نظامنامه تشريح شده است، هر يک از پرسنل آزمايشگاه داراي يک پرونده پرسنلي ميباشد که در آن کليه اطلاعات مربوط به فرد، شامل وظايف، سوابق کاري، سوابق آموزش و ساير موارد مرتبط درج ميگردد ایزو شرح شغل، مشخصات فردي وآموزشهاي هر يك از پرسنل آزمايشگاه در فرم شناسنامه شغلي پرسنل به شماره LQS-F24 مشخص گرديده است ایزو
5-2-1 ) آموزش پرسنل
در آزمايشگاه فرآيند نيازسنجي با توجه به پست سازماني و وظايف جاري افراد، هر ساله بر طبق روش اجرايي آموزش به شماره LQS-P13 انجام ميپذيرد ایزو انجام آموزشها به اين نحو ميباشد که هر ساله فرم نيازسنجي آموزش به شماره TRN-J-FM-01 توسط مدير کيفيت با همکاري مدير فني با توجه به نيازهاي فعلي و آتي آزمايشگاه تکميل شده و يک برنامه آموزش تدوين ميگردد ایزو در زمان تدوين نيازهاي آموزشي، اهداف و توسعههاي آتي آزمايشگاه نيز مد نظر قرار ميگيرد و در برنامه سالانه آموزش لحاظ ميگردد ایزو
5-3 ) شرايط مکاني و محيطي
شرايط مکاني و محيطي آزمايشگاه به نحوي طراحي شده است که الزامات روش آزمون را برآورده سازد ایزو تمامي شرايط مکاني و محيطي تاثير گذار برروي نتايج آزمون برطبق موارد مندرج در روشها و دستورالعملهاي آزمون و شرايط خواسته شده در كاتالوگ دستگاهها، حفظ ميگردند و مورد پايش و کنترل قرار ميگيرند ایزو فضاي كاري به نحوي طراحي شده است که انجام فعاليتهاي مربوط به تست به نحوي انجام پذيرد كه برروي يکديگر تأثير نامطلوب نداشته باشند ایزو
از طريق دماسنج و رطوبتسنج دقيق كه در آزمايشگاه نصب شده است شرايط محيطي آزمايشگاه در فرمهاي ثبت دما و رطوبت به شماره LQS-F38 ثبت ميشوند ایزو
5-4 ) روش¬هاي آزمون
آزمايشگاه، توانايي و قابليت اجراي آزمونهاي مرتبط با آزمون¬هاي انواع قير¬هاي جامد و نيمه جامد و محلول و آزمون¬هاي مربوط به PH و کانداکتيويتي را كه به صورت کلي بشرح زير ميباشند را براساس آخرين متدها دارا مي¬باشد:
1 ایزو روشهاي آزمون مورد استفاده در اين آزمايشگاه، روشهايي ميباشند که توسط مراجع ملي و بين المللي پذيرفته شدهاند ایزو ليست روشهاي آزمون در مستندي با همين نام به شماره LQS-L02 فهرست شدهاند ایزو آزمايشگاه براي سهولت در استفاده از اين روشها دستورالعملهايي را جهت استفاده توسط كاركنان آزمايشگاه بر اساس مراجع معتبر تدوين نموده اند كه فهرست اين دستورالعملها در ليست روشهاي آزمون به شماره LQS-L02 فهرست شدهاند ایزو
مدير كيفيت آزمايشگاه با همكاري مدير فني هرساله ليست روشهاي آزمون و مراجع مورد استفاده براي تدوين آنها را مورد بررسي قرار ميدهند و از به روز بودن آنها اطمينان حاصل مينمايند ایزو
5-4-1 ) انتخاب روش آزمون
در زماني که روش آزمون توسط مشتري انتخاب نشده باشد، آزمايشگاه روش آزمون مناسب را که براساس روشهاي معتبر ميباشند به مشتري معرفي مينمايد ایزو چنانچه روش توسط مشتري پيشنهاد گردد ولي پيشنهاد مشتري نامناسب و يا منسوخ باشد آزمايشگاه مشتري را مطلع مينمايند ایزو
5-4-2 ) صحه گذاري روشهاي آزمون
آزمايشگاه در زمان استفاده از يک روش غير استاندارد يا ايجاد شده توسط خود آزمايشگاه و يا اضافه کردن يک روش استاندارد به دامنه فعاليتهاي آزمايشگاه، فرآيند صحه گذاري را انجام ميدهند که به معناي اثبات عملکرد صحيح يک روش در آزمايشگاه با توجه به پرسنل، تجهيزات وشرايط موجود ميباشد ایزو صحهگذاري روشهاي تست بر اساس روش اجرايي صحهگذاري روشهاي آزمون به شماره LQS-P14 انجام ميپذيرد ایزو
5-4-3 ) تخمين عدم قطعيت
آزمايشگاه عدم قطعيت مربوط به اندازهگيريهاي خود را از طريق محاسبه و تخمين هر يک از پارامترهاي مرتبط با عدم قطعيت در يک آزمون مورد ارزيابي قرار ميدهند ایزو روش مورد استفاده براي تخمين و محاسبه عدم قطعيت بر اساس استاندارد GUM 95 و EAL/402 ميباشد ایزو روش اجرايي نيز به همين منظور به شماره LQS-P15 تدوين شده است که جزئيات بيشتر در آن ذکر شده است ایزو
5-4-4 ) کنترل دادهها
در برخي از بخشهاي آزمايشگاه، ثبت محاسبات و انتقال دادهها در زمان انجام آزمون توسط کامپيوتر و تجهيزات خودکار صورت ميپذيرد ایزو در اين موارد نرم افزارها، عموماً نرم افزارهاي تجاري ميباشند و توسط سازنده تجهيز صحهگذاري شدهاند ایزو همچنين جهت محافظت از دادهها و محرمانه ماندن دادههاي ورودي يا جمع آوري شده، توسط مدير فني آزمايشگاه براي هر يك از سيستمها رمز عبور تعريف شده كه سطح دسترسي كنترل شده به دادههاي آزمايشگاه را براي كاربران فراهم ميكند با توجه به سطح دسترسي تعريف شده كاربران فقط در ارتباط با مسئوليت خودشان ميتوانند دسترسي به اطلاعات پيدا كنند ایزو رمزهاي عبور در ليست كلمات عبور به شماره LQS-L11 درج ميگردد ایزو
5-5 ) تجهيزات
تمامي تجهيزات مورد نياز براي آزمونها در آزمايشگاه فراهم شده است ایزو تمامي تجهيزات آزمايشگاه بر اساس روش اجرايي شناسايي، نگهداري و کد گذاري تجهيزات به شماره LQS-P16 کد گذاري و فهرست شدهاند و از اين طريق مورد شناسايي قرار ميگيرند ایزو هر تجهيز داراي يك شناسنامه ميباشد كه در آن نام سازنده، دقت تجهيز، زمانهاي سرويس و ساير اطلاعات مربوطه درج شده است ایزو همچنين تمامي مستندات و سوابق تجهيزات در پرونده تجهيزات نگهداري ميشوند ایزو
وقتي پرسنل آزمايشگاه به هر دليلي نسبت به سالم بودن تجهيزي مشکوک شوند يا اينکه تجهيزي دچار عيب يا نقص شود، يک بر چسب Out of Service بر روي تجهيزات الصاق ميگردد و تا زماني که از سالم بودن آن از طريق بررسي، تعمير يا کاليبراسيون اطمينان حاصل نگردد، مورد استفاده قرار نميگيرد ایزو در چنين حالتي مطابق با روش اجرايي کنترل آزمون¬هاي نامنطبق به شماره LQS-P06 عمل ميشود ایزو
تمامي فعاليت هاي صورت گرفته بر روي تجهيز همراه با سوابق مرتبط در فرم ثبت سوابق تجهيزات به شماره LQS-F30 همراه با نام و امضاء مجري درج ميگردد ایزو
وقتي به هر علتي، تجهيزات از کنترل مستقيم آزمايشگاه خارج شود، آزمايشگاه قبل از آنکه تجهيزات را مجدداً مورد استفاده قرار دهند از کارکرد صحيح و وضعيت کاليبراسيون آنها اطمينان حاصل مينمايند ایزو
5-6 ) قابليت رديابي در اندازه گيري
آزمايشگاه قابليت رديابي در اندازه گيري را از طريق ارسال تجهيزات به آزمايشگاه مرجع و يا دريافت خدمات و سرويس از آنها در محل آزمايشگاه برقرار ميسازند ایزو شرکتهايي که جهت کاليبراسيون تجهيزات به آزمايشگاه خدمات ارائه ميکنند به استانداردهاي ملي يا بين المللي متصل ميباشند ایزو در مواردي ممکن است که آزمايشگاه براي کاليبراسيون تجهيزات خود از استانداردهاي مرجع يا مواد مرجع استفاده نمايند که در چنين حالتي استانداردهاي مرجع بر طبق دوره هاي مشخص شده كه در برنامه کاليبراسيون تجهيزات درج شده است براي کاليبراسيون ارسال ميگردند ایزو استانداردهاي مرجع توسط مراجعي کاليبره مي شوند که بتوانند قابليت رديابي را تا استانداردهاي اوليه يا دستگاههاي بين المللي يکاها(SI) دارا باشند ایزو نحوه بکارگيري و استفاده، جابجايي و انبارش استانداردهاي مرجع و مواد مرجع بر اساس دستورالعملهاي سازنده صورت ميپذيرد ایزو
5-7 ) نمونه برداري
در حالت کلي نمونه برداري در ارتباط با فعاليتهاي اين آزمايشگاه کاربرد ندارد ولي در صورتي که به هر علتي نياز به اينکار وجود داشته باشد درصورت دراختيار داشتن اطلاعات مربوطه، اين اطلاعات از کتب فني و آماري و راهنماهاي مربوطه استخراج ميشوند ایزو
5-8 ) دريافت و جابجايي و انبارش نمونههاي آزمون
آزمايشگاه جهت دريافت اقلام آزمون براساس روش اجرايي دريافت، و جابجايي و انبارش نمونههاي آزمون به شماره LQS-P18 عمل ميکنند ایزو براساس اين روش اجرايي هر نمونه بعد از بررسي در خواست انجام آزمون توسط بخش پذيرش آزمايشگاه، دريافت ميشود ایزو سپس با برچسب بر روي نمونه كه يک شماره شناسايي منحصر به فرد نوشته ميشود ایزو اين شماره شناسايي تا زمان انجام آزمون، وضعيت شناسايي نمونه را مشخص ميسازد ایزو اين کد که کد نمونه نام دارد برروي تمامي سوابق مرتبط با آزمون نيز درج ميگردد ایزو کليه اقلام آزمون به نحوي نگهداري ميشوند که در طول انبارش، جابجايي و آماده سازي، دچار خرابي يا زوال نگردند ایزو
5-9 ) تضمين کيفيت نتايج آزمون
در آزمايشگاه، جهت اطمينان از نتايج آزمون فعاليتهاي مختلفي اجرا ميشود ایزو فعاليتهايي که جهت پايش کيفيت آزمون در اين آزمايشگاه انجام ميشوند عبارتند از:
- کنترل و بررسي نتايج و اقدامات انجام شده توسط مدير فني و جانشين
- کنترل فرآيندهاي انجام آزمون
- تکرار مجدد آزمون در ارتباط با برخي از آزمونهاي مشكوك
- استفاده از مواد مرجع در برخي از بخشهاي آزمايشگاه
- شرکت در آزمونهاي مهارت و يا مقايسات بين آزمايشگاهي
- کنترل گزارش آزمون
مدير فني با توجه به قابل کاربرد بودن هر يک از موارد فوق، فعاليتهاي مرتبط را پيگيري مينمايند ایزو جزئيات بيشتر در اين خصوص در روش اجرايي کنترل کيفيت نتايج آزمون به شماره LQS-P17 درج شده است ایزو
5-10 ) گزارش دهي نتايج
نتايج هر آزمون توسط آزمايشگاه به دقت، واضح، بدون ابهام و برطبق روش اجرايي گزارش دهي نتايج به شماره LQS-P19تهيه ميشوند و پس از تائيد توسط مدير فني يا افرادي كه از طرف آنان تعيين شدهاند، قابل ارسال براي مشتري ميباشد ایزو
تمامي الزامات و مواردي که برطبق استاندارد ISO/IEC 17025 خواسته شدهاست در گزارش آزمون درج ميگردد ایزو
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :