روش اجرايي آمادگي واکنش در شرايط اضطراري ایزو


1ـ هدف:
هدف از تدوين اين فرايند، تشريح مجموعه اقداماتي است که به منظور پيشگيري و يا کاهش حوادث بالقوه موثر بر مواد غذايي مقابله با وضعيت هاي اضطراري در شرکت ***انجام مي شود.
2ـ محدوده:
دامنه اين فرايند، شامل کليه بخشهاي شرکت ***مي باشد و بايستي توسط افرادي که شرح وظايف خاصي در اين روش براي آنان در نظر گرفته شده رعايت گردد.
3ـ تعاريف:
1ـ3ـ وضعيت اضطراري:
وضعيتي است که بصورت ناگهاني بروز مي کند و در اثر آن مواد اوليه و يا محصول  در معرض خطر جدي قرار مي گيرند. اين وضعيت بيانگر ايجاد موقعيتي خطرناک در داخل و خارج شرکت بوده و از اين جنبه به شرح زير تقسيم مي شود:
1ـ1ـ3ـ وضعيت اضطراري داخلي:
چنانچه اثرات وضعيت اضطراري تنها محدود به محوطه و حريم شرکت گردد آن را وضعيت اضطراري داخلي نامند.
1ـ1ـ1ـ3ـ وضعيت اضطراري داخلي جزئي:
 وضعيتي است که تبعات آن محدوده همان بخش را متاثر مي کند.
4ـ رويه:
1ـ4ـ پيشگيري از ايجاد وضعيتهاي اضطراري:
پيشگيري از ايجاد وضعيتهاي اضطراري شامل مجموعه اقداماتي است که به منظور جلوگيري يا کاهش حوادث موثر بر محصول  انجام مي شود و در شرکت *** از جنبه هاي زير مورد توجه قرار گرفته است.
1ـ1ـ4ـ کميته پيشگيري و مقابله با وضعيتهاي اضطراري:
اين کميته به منظور انجام برنامه ريزي جهت پيشگيري و مقابله با وضعيتهاي اضطراري فوق الذکر تشکيل شده و شرايط لازم را براي پيشگيري و مقابله با آنها فراهم مي نمايد. اعضاء اين کميته که توسط مدير عامل شرکت به عنوان فرمانده اجرائي مشخص شده اند همان اعضاي کميته راهبري ايمني مواد غذايي مي باشد که توسط مديريت شرکت ابلاغ مي گردد.
2ـ1ـ4ـ اعمال مراقبتهاي لازم بر کليه دستگاهها و تجهيزات و بکارگيري روشهاي اجرائي و دستورالعمل هاي موجود، عامل مهم و موثري در تثبيت وضعيت عادي مي باشد.
3ـ1ـ4ـ آشنائي کارکنان با اصول GMP، وظايف محوله و شناخت خطرات بالقوه و بالفعل از ديگر راههاي پيشگيري از ايجاد وضعيت اضطراري مي باشد در اين راستا آموزش نحوه رعايت اصول GHP نقش اساسي را ايفا مي کند.
2ـ4ـ نحوه اعلام وضعيتهاي اضطراري
1ـ2ـ4ـ روش مطلع نمودن کميته ايمني مواد غذايي
يک از کارکنان موظف است به محض مشاهده موارد وضعيتهاي غيرعادي مراتب را مسئولين مربوطه اطلاع دهد.  سريعاً با حضور در محل و انجام بررسي، در صورت شديد بودن اثر، مراتب را به رئيس کميته گزارش مي نمايد.
2ـ2ـ4ـ رئيس کميته با توجه به شرايط بوجود آمده، دستور اعلام وضعيت اضطراري را به مديريت شرکت صادر مي نمايد.
3ـ4ـ روش مقابله با وضعيتهاي اضطراري
1ـ3ـ4ـ در صورت وقوع وضعيتهاي اضطراري داخلي جزئي، مسئولين ذيربط و کارکنان مطابق آموزشهاي ديده شده، بلافاصله اقدامات لازم را انجام داده و شرائط را به حالت عادي بر مي گردانند.
2ـ3ـ4ـ در صورت وقوع وضعيتهاي اضطراري داخلي کلي و يا خارجي، کميته ايمني ماده غذايي در اتاق مديريت تشکيل جلسه داده و بر اساس شرائط موجود تصميمات مقتضي اتخاذ خواهدگرديد.
وضعيت هاي اضطراري:
با توجه به فعاليت و موقعيت شرکت، براي موارد ذيل که منجر به وقوع وضعيت اضطراري مي شود  شرکت بايد آمادگي لازم را داشته باشد :
1ـ5ـ3ـ4ـ آتش سوزي
2ـ5ـ3ـ4ـ طوفان و سيل
3ـ5ـ3ـ4ـ حملات بيولوژيکي
3ـ5ـ3ـ5ـ قطعي انرژي
3ـ5ـ3ـ6ـ خرابکاري عمدي
3ـ5ـ3ـ7ـ تصادف وسايل نقليه و آلودگي محيط
3ـ5ـ3ـ8ـ محصول نامنطبق عرضه شده به بازار

محصول نامنطبق عرضه شده به بازار:
در مواقعي که محصول نامنطبق به بازار عرضه شود ، مدير کنترل کيفيت با همکاري مدير توليد پس از اطلاع از اين امر به واحد فروش اطلاع داده و مدير فروش با استفاده از Batch Number که در فرم ليست سفارش کالا ثبت شده است اقدام به جمع اوري ان Batch Number مشکل دار در سطح بازار مي نمايد .  
5ـ مسئوليت و اختيارات
ـ فرمانده اجرايي ستاد مقابله با حوادث به عهده مدير عامل بوده که در وضعيت اضطراري داخلي راساً اقدام و در وضعيت هاي اضطراري خارجي با هماهنگي ستاد بحران اقدام مي نمايد..
ـ اعلام خاتمه وضعيت اضطراري به عهده رئيس کميته ايمني مواد غذايي مي باشد.
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا