دستورالعمل شرايط بهداشتي امکانات نگهداري مواد خام و محصول ایزو


1- هدف :
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص نگهداري شرايط ايده ال و بهداشتي مناسب جهت مواد خام ومحصول و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- محدوده ي کاربرد :
اين سيستم در طول زنجيره ي فراوري محصول و قسمت حمل ونقل کارخانه مورد استفاده مي باشد.
3- مسئوليت ها :
3-1- مسئوليت پيگيري و اجراي اين آئين کار به عهده واحد ايمني و بهداشت حر فه اي  مي باشد.
3-2- مسئوليت نظارت بر حسن انجام کار  به عهده نماينده مديريت مي باشد.
 4- شرح :
4-1-استفاده از امکانات خارج از کارخانه :
4-1-1- در صورت استفاده از امکانات خارج از کارخانه نظير وسايل نقليه و غيره براي حمل يا نگهداري محصول ، شرکت بايد از طراحي مناسب آنها ، نظافت و نحوه ي خدمات دهي اطمينان حاصل کند.
4-1-2- در صورت نگهداري مواد خام ، محصول نهايي ، تجهيزات يا مواد بسته بندي در خارج از واحد فراوري ، مسئوليت اين کار بايد تا پايان قرارداد مشخص باشد.
4-1-3- کنترل هاي بهداشتي داخل و خارج از کارخانه بايد مشابه هم باشد. در اطراف کليه ي اقلام انبار شده بايد فضاي مناسبي براي اجراي موثر برنامه هاي کنترل آفات ، نظافت و نگهداري وجود داشته باشد. در صورت اهميت داشتن کنترل دما و رطوبت محصول ، انبار بايد از نظر تهويه ي مناسب به خوبي کنترل شود.
4-1-4- شرکت ( توليد کننده ) بايد قبل از انعقاد قرارداد و بعد از آن در فاصله هاي معين اقدام هايي را براي بررسي امکانات نگهداري انجام دهد . گزارش هاي جامع بازرسي محل ، همراه با اقدام هاي اصلاحي بايد موجود بوده و نسخه يي از آن در پرونده شرکت وجود داشته باشد . اين بازرسي ، خودروهاي حمل رانيز شامل مي شود.
4-2-انبارش و نگهداري کالاها:
4-2-1- براي سهولت در تميز کردن محيط ، کنترل آفات و تهويه ي اطراف محصول ، کليه ي مواد انبار شده را بايد روي بارچين که حداقل 20 سانتي متر از ديوار فاصله دارند انبار کرد.
4-2-2- براي جلوگيري از خطر صدمه ديدگي يا آلودگي ثانويه ناشي از ورود آفات به محصول يا مواد خام ، انبارش مواد خام يا محصول نهايي بايد در حالت کنترل شده يي انجام شود.
4-2-3- مواد ورودي ، مواد در حال کار و محصول نهايي بايد به طور مشخصي تعيين هويت شده و در محوطه هاي جداگانه در کارخانه نگهداري شوند.
4-2-4- براي جلوگيري از خطر آلودگي ثانويه ، کليه ي مواد غير همسان نظير مواد شوينده ي معطر و غيره را بايد به طور کامل و جداگانه دور از ساير مواد دريافتي انبار کرد.
4-2-5- مواد بسته بندي را در انبارهايي بايد نگهداري کرد که علاوه بر ساير جزييات ارايه شده در قسمت هاي مختلف کارخانه ، عاري از غبار بوده و مقاوم به نفوذ آفات باشد.
4-2-6- مواد شيميايي غير خوراکي نظير شوينده ها وسموم را بايد در محوطه هاي جدا و امن همراه با تجهيزات مصرفي آنها  نگهداري کرد.
4-2-7- مدير کنترل کيفيت بايد نوع ، مقدار و وسيله ي حمل مواد شيميايي مجاز به کارخانه را مشخص کند . براي استفاده ايمن و نگهداري آن ها مطابق الزامات قانوني، بايد اقدام هاي مقتضي به عمل آيد.
4-2-8- هنگام انتقال مواد شيميايي به ظروف مورد نظر براي استفاده در سطح کارخانه ، آن ظرف و محتويات آن را بايد نشانه گذاري و تعيين هويت کرد. در صورت امکان از نشانه گذاري رنگي براي مصارف خاص استفاده شود. از ظروف کهنه يا ظروف مصرفي در خط توليد که با مواد غذايي در ارتباط هستند نبايد به منظور آماده سازي و يا حمل مواد شيميايي استفاده کرد.
4-3- محوطه هاي بارگيري:
4-3-1- براي جلوگيري از آلودگي بسته هاي مواد غذايي در عمليات بارگيري ، کليه ي محوطه هاي بارگيري بايد در مقابل آفات و پرندگان به خوبي درزگيري شده و مقاوم باشند.
4-3-2- کليه ي محوطه هاي بارگيري بايد تميز و پاک نگهداري شده و از نفوذ آفات و لانه گزيني آن ها حفاظت شوند.
4-3-3- حدالامکان در محوطه هاي دريافت و نگهداري براي حذف آلودگي دود بايد تمهيدات لازم  به کار گرفته شود.
4-4- جداسازي انبار محصول نهايي :
4-4-1- محصول نهايي بسته بندي شده را بايد قبل از انتقال به انبار توسط دفتر کنترل کيفيت شرکت بررسي و تاييد کرد . اين محصولات بايد به درستي برچسب زني شوند.
4-4-2- بهرهاي ( بچ ) تاييد شده ي محصول نهايي بايد در محوطه هاي جداگانه در شرايط مناسب از نظر دما و ويژگي هاي محيطي نگهداري شوند.
4-4-3- با توجه به احتمال ايجاد وقفه در فرايند توليد ( نظير توقف خط ، از کار افتادن دستگاه و ...) پيش بيني انبارهاي حد واسط ( مياني ) حايز اهميت است.
4-4-4- بهرهاي معيوب محصولات نهايي بايد قرنطينه و برچسب زني شده و براي پرهيز از استفاده تصادفي در محوطه ي ويژه يي جهت بررسي بيشتر نگهداري شود.
4-4-5- سياست شرکت در قبال فراوري مجدد يا معدوم کردن محصولات قرنطينه شده بايد تشريح شود.
4-4-6- اگر محموله يي از محصول نهايي مورد تاييد به طور موقت بدون داشتن برچسب انبار شود تا در مرحله ي بعد اقدام به برچسب زني و نشانه گذاري آن گردد، بايد نهايت دقت در قرنطينه گذاري آن به عمل آيد.
4-5- جداسازي کالاهاي برگشتي يا صدمه ديده :
4-5-1- بهرهاي محصولات نهايي برگشتي يا معيوب بايد شناسايي شده و ترجيحاً در محل نگهداري ديگري جدا از ساير محموله ها  نگهداري شود.
4-5-2- کالاهاي صدمه ديده را بايد در محوطه هايي که ديده شده يا شناسايي شده اند ، انبار و نگهداري کرد. نهايت دقت را بايد به عمل آورد تا از آلودگي يا فاسد شدن ساير محصولات موجود در انبار جلوگيري شود.
4-5-3- در صورتي که خارج کردن کالاهاي صدمه ديده از چرخه ي توزيع ضروري باشد دراين صورت بايد براي جلوگيري از ورود مجدد آن ها به مرحله ي توزيع ، برچسب کليه محصولات - حتي محصولاتي که به کارکنان کارخانه داده مي شود- از محصول کنده شود.
4-5-4- اقدام هاي مديريتي موثر براي اطمينان از عدم عرضه ي تصادفي محصولات مشکوک ، برگشتي يا صدمه ديده بايد به اجرا درآيد.
4-5-5- در صورت حمل همزمان محصولات  صدمه ديده و سالم در يک خودرو ، محصولات صدمه ديده را بايد به خوبي برچسب زني و جداگانه انبار کرد ؛ طوري که خطر آلودگي يا فساد ساير محصولات موجود در خودرو حذف شود.
4-5-6- کارخانه بايد يک رويه سازماندهي شده ، براي بررسي اتفاقات يا صدمات احتمالي محصول طي نگهداري و توزيع را تهيه و مسير حرکت کالا را مشخص کند.


4-6- کالاهاي نامناسب :
4-6-1- موادي که امکان ايجاد آلودگي يا خطر انتقال مواد نامطلوب به ساير محصولات را دارند – نظير چسب ، شوينده ها و گند زداها – بايد بطور جداگانه انبار شوند. اين مهم در مورد مواد خام که آماده ي استفاده در محيط هاي کار هستند بسيار حايز اهميت بوده و کنترل هاي شديدتري براي دور ماندن اين مواد از شوينده ها ، گندزدا ها و غيره نياز است .
4-7- انتقال سريع کالاها از سکو هاي بارگيري :
4-7-1- مواد خام و محصول نهايي را بايد براي جلوگيري از افزايش دما و کمينه کردن خطر آلودگي لايه هاي خارجي بسته بندي با آلاينده هاي خارجي به سرعت و در زماني کوتاه جابه جا کرد.
4-8-  روش هاي اجرايي استاندارد :
4-8-1- کنترل هاي مديريتي ( اجرايي ) بايد موارد زير را تضمين کند :
الف -  بارگيري کليه ي محصولات بايد به آساني صورت گيرد.
ب -  راهرو ها بايد تميز نگهداري شده و محصولات در محوطه هاي جدا شده ( انبارهاي جداگانه ) نگهداري شوند.
پ- حرکت در اطراف محصول انبارش شده به راحتي انجام شود.
ج-  دريافت و يا خروج محصول طبق چرخش انباري صحيح انجام شود
د-  از فضاهاي موجود حداکثر بهره برداري شود.
ث- محصول مشکوک شناسايي شود.
4-8-2- ابزارهاي مورد استفاده براي گزارش دهي شرايط داخلي محوطه هاي انبار بايد به طور مرتب بررسي و تنظيم دقت
( کاليبره )شود. اين مهم در مورد تجهيزات مراقبت از دما و رطوبت حايز اهميت است .
4-9- امکانات کافي براي عرضه ي محصول :
4-9-1- شرايط بهداشتي خودروي حمل محصول بايد مورد تاييد توليد کننده باشد.
4-9-2- شرايط محيطي لازم در نقطه دريافت و طي حمل بايد ثبت و مراقبت شود.
4-9-3- بارگيري خودروهاي مجاز بايد در سکوهاي پوشيده و در محيطي کنترل شده انجام شود.
4-9-4- قبل از بارگيري بايد کليه ي خودروهاي حمل را بازرسي کرد و از تميز بودن ، خنک بودن و عاري بودن اتاقک از آفات و آلاينده هايي که به محصول صدمه مي زنند اطمينان  حاصل کرد. اين بررسي ها بايد ثبت شود.
4-9-5- در صورتي که خودروي حمل براي مواد خام، محصول نهايي و محصولات جانبي کاربري دارد بعد از حمل مواد مورد نظر بايد نظافت و گندزدايي شود و قبل از حمل محموله ي ديگر داراي شرايط بهداشتي و عاري از بو باشد. اين بازرسي ها بايد ثبت و گزارش شود.
4-9-10- براي جلوگيري از آلودگي ناشي از منابع خارجي تحويل دهي محصولات بايد در اتاقک بسته يا راهروي پوشيده انجام شود.
4-9-11- راننده ي خودرو بايد مطابق اصول اين دستورالعمل و ساير آيين نامه هاي بهداشتي کارخانه و مقررات انبارهاي مقصد رفتار کند.
4-9-12- بار ( محصول ) بايد به طور يکسان در خودروي حمل ، توزيع شده و چيدمان آن مناسب باشد.
4-9-13- هنگام استفاده از خدمات توزيع و حمل شرکت هاي خدمات دهي ، بايد کليه ي خودروهاي حمل و روش هاي اجرايي را از عقد قرارداد بازرسي و تاييد کرد.
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا