سمينار آموزشی E.R.P


سمينار آموزشی E.R.P
ارائه دهنده : ***
توسط :***
فهرست مطالب
تعريف E.R.P

معرفی سيستمهای اطلاعاتی و بيان تفاوتهای سيستمهای اطلاعاتی و ERP
ٍE.R.P چيست
معرفی سيستمهای توليد و بيان جايگاه E.R.P در سيستمهای توليدی
ساختار E.R.P
تاريخچه
دلايل استفاده
فهرست مطالب
اجرای E.R.P در سازمان
تيم اجرای E.R.P
زمان پياده سازی
E.R.P و B.P.R
منافع و خطرات
هزينه ها و بازگشت سرمايه
نتايج
بازار E.R.P
سئوال های رايج در مورد E.R.P
فهرست مطالب
موارد اجرا شده E.R.P
عوامل شکست و موفقيت
E.R.P و E-Commerce
E.R.P II و آينده E.R.P
سيستم اطلاعاتی چيست ؟
سيستم اطلاعاتی به از نظر فنی به مجموعه ای از اجزای مرتبط گفته می شود که به جمع آوری و بازيابی و ذخيره اطلاعات می پردازد و به گسترش اطلاعات جهت هماهنگی و تصميم گيری در سازمان می پردازد
سيستم اطلاعاتی در حل مشکلات ، تسهيل مسائل پيچيده و خلق محصولات جديد کمک می نمايد.
در يک سيستم اطلاعاتی سه عمليات Input , Process , Output منجر به توليد اطلاعات می شود

دانسته های بشر

Information relates to description, definition, or perspective (what, who, when, where).
Knowledge comprises strategy, practice, method, or approach (how).
Wisdom embodies principle, insight, moral, or archetype (why).


انواع سيستمهای اطلاعاتی
انواع سيستمهای اطلاعاتی ( ادامه )
نمونه ای از TPS حقوق و دستمزد
ارتباط مابين TPS و M.I.S
نمونه ای از يک گزارش در M.I.S
يک سيستم پشتيبان تصميم برای شرکت در مناقصه های کشتيرانی
يک مدل عمومی از E.S.S
رابطه بين سيستمهای اطلاعاتی
انواع سيستمهای اطلاعاتی
سيستم های پشتيبانی عمليات
TPS , PCS , ECS
سيستمهای پشتيبانی مديريت
MIS , DSS , EIS
سيستم های پشتيبانی عمليات
سيستمهای اطلاعاتی بارکش
توليد اطلاعات به وسيله و مورد استفاده در فرآيندهای تجاری
پشتيبانی عمليات روزانه
پشتيبانی عمليات وظايف سطح پايين مديريت

سيستم های پشتيبانی مديريت
اطلاعات و پشتيبانی لازم برای تصميم گيری کارآمد مديران فراهم می آورند
به تلخيص اطلاعات سيستم های پشتيبانی عمليات برای استفاده مديران می پردازند
به طور عمده در سطوح تاکتيکی و استراتژيک سازمان مورد استفاده قرار می گيرند


تعريف E.R.P
E.R.P يک بسته نرم افزاری استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرآيندهای تجاری يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انسانی ، مالی ، بازاريابی و فروش و ... پشتيبانی می نمايد و منجر به به يکپارچگی وظايف ( Functions ) در سازمان می شود.
E.R.P بر روی يک بانک اطلاعاتی مرتبط مانند Oracle يا SQL Server قرار می گيرد
تعريف E.R.P
E.R.P در حالت صنعتی به مجموعه ای از فرآيندهای مرتبط گفته می شود که توسط يک نرم افزار دارای ماژولهای مختلف پشتيبانی می شود و به مديريت و اتوماسيون قسمتهای مهم سازمان کمک می نمايد
تعريف E.R.P
E.R.P به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی يک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآيندهای سازمانی محسوب می شود.
E.R.P بيشتر به منزله نرم افزاری برای پشتيبانی فرآيندهای داخلی سازمان محسوب می شود.
ERP به جای سيستمهای سنتی
E.R.P يک بسته نرم افزاری می باشد.
E.R.P به طور عمده پاسخگوی تمامی نيازهای اطلاعاتی سازمان می باشد
E.R.P باعث تسهيل جريان اطلاعات در سازمان می شود
ERP به جای سيستمهای سنتی
E.R.P پروسس مدار است و نه وظيفه گرا
فرآيند های سازمان و جريان اطلاعات از يکديگر تبعيت می کنند
با استفاده از يک بانک اطلاعاتی شکل گرفته است
محيط توسعه نرم افزار يکسان می باشد.
وظايف اصلی در سازمان
رابطه با مشتری ( C.R.M )
توسعه محصول ( Product Development )
عمليات توليــد ( Operation)
اصول اقتصاد مبتنی بر بازار
نيازهای مشتريان ( Needs ) – احساس کمبود
خواسته های مشتريان ( Wants ) – کمبود شکل يافته توسط فرد يا فرهنگ
تقاضا ( Demands ) – خواسته هايي که دارای قدرت خريد می باشند.

توسعه محصول پاسخ به خواسته های مشتريان
فرآيند توليد
E.R.P در زنجيره تامين
سطح استراتژيک زنجيره تامين

انجام آناليز What – If با توجه به پارامترهای تصميم گيری در
فلسفه شرکت
شرايط داخلی شرکت
شرايط بازار
E.R.P در زنجيره تامين
سطح تاکتيکی زنجيره تامين

تعيين جريان کالا و محصول در افق زمانی مشخص با توجه به اهداف مديريت مالی
تعيين برنامه های تامين ، استقرار و توزيع با تغيير ترکيب محصولات
ارائه برنامه های تفصيلی برای بهينه سازی در هر يک از موارد ياد شده
E.R.P در زنجيره تامين
سطح عملياتي زنجيره تامين

برنامه ريزی زنجيره تامين در سطح عملياتی عبارت است از ارائه برنامه زمانبندی ( Scheduling ) در سطح دستگاه به دستگاه
انبارها
مراگز تامين
وسايل نقليه
...
تقسيم بندی انواع توليد
نوع محصول ( فلزی ، شيميايي ، هوايي و ... )
نوع مشتری ( بر حسب قرار گرفتن در زنجيره تامين )
نوع فرآيند ( پيوسته ، خط مونتاژ ، گسسته، کارگاهی ، ساختمانی و سازه ای )
نوع سفارش ( ساخت برای انبار ، ساخت بر اساس سفارش ، مونتاژ بر اساس سفارش ، مهندسی بر اساس سفارش ، ساخت بر اساس تقاضا)


نگاه همزمان به توليد
E.R.P و نوع توليد
در توليد پيوسته ERP در بر گيرنده موارد زير می باشد:
وضعيت تجهيزات توليد
مجموعه محصول خروجی
راندمان های توليد
وضعيت نگهداری و تعميرات
E.R.P و نوع توليد
در سيستم توليد گسسته و کارگاهی :
فعاليت مهندسی شامل گردش مواد و Routing و انتخاب مواد می باشد
مواد مورد نياز توليد
بازده توليد و ترکيب محصول
جزييات عمليات توليد در هر ايستگاه کاری خارج از E.R.P می باشدو بر عهده ساير تامين کنندگان است

وظايف اصلی E.R.P
مديريت منابع انسانی
مديريت مالی و حسابداری
مديريت قراردادها
مديريت مواد و انبار
مديريت نگهداری و تعميرات
ورود و پيگيری سفارشها
انبارداری
ترابری و حمل و نقل
وظايف اصلی E.R.P
وظايف اصلی E.R.P ارتباطات را در چهارچوب اجزای زير در نظر می گيرد
چهار منبع ( موجوديها ، وسايل/تجهيزات ، نيروی انسانی ، منابع مالی ( نقدينگی ، سهام ) )
دو نوع عمومی از فعاليت ها ( 1-پشتيبانی از برنامه ريزی/ تصميم گيری و 2-مديريت اجرا و تبادل اطلاعات و عمليات )
پنج مکان فيزيکی عمده (انبارهای مواد ، کف کارگاه ، انبارمحصول ، نقليه و ترابری و مراکز توزيع )

بدنه اصلی E.R.P
مديريت تبادل اطلاعات و عمليات
موجوديها ( مديريت مواد و انبار )
تجهيزات و وسايل ( مديريت توليد ، مديريت فرآيند توليد، نگهداری و تعميرات، انبارداری)
مديريت منابع انسانی
مديريت مالی و حسابداری
ورود اطلاعات سفارش و ردگيری آن

 


ماژول های مرتبط
مديريت قراردادها
مديريـت ارتباط با تامين کنندگان
مديريت ارتباط با مشتريان
فعاليت های مهندسی و مهندسی فروش
تاريخچه
1960-1970
توسعه نرم افزار M.R.P I توسط I.B.M و انجام پردازشهای مالی
حقوق و دستمزد (اين نرم افزار ها احتياج به Main Frame های پيشرفته برای اجرا داشتند)
تمرکز عمده بر سيستمهای کنترل موجودی
1970-1980
تمرکز بر M.R.P I با توجه به M.P.S
1980-1990
گسترش M.R.P I به کف کارگاه و توسعه M.R.P II
1990-2000
گسترش M.R.P II به ساير حوزه ها و در نتيجه ظهور E.R.P

تاريخچه ( ادامه )
در سال 1995 ، مقوله اينترنت وارد E.R.P شد و در سال های 1998 -2000 ، EDI و ERP پيوند خوردند
در سال 2000 اينترنت به عنوان جزيي تفکيک ناپذير از ٍERP محسوب می شود
تاريخچه ( ادامه )
1979- ارائه اولين R.D.B.M.S توسط Oracle
1980- توسعه نرم افزار MRP II توسط J.D Edwards بر روی IBM System / 38
1981- استفاده Baan از Unix

تاريخچه
در سال 1998 بيش از 20.000 شرکت مبلغی افزون بر 17 ميليارد دلار در زمينه E.R.P سرمايه گذاری نموده اند که اين رقم در سالهای بعد بين 30 تا 50 درصد رشد داشته است.
دلايل استفاده از E.R.P
يکپارچگی اطلاعات شرکت و نهايتا دسترسی سيستم های مالی به اطلاعات در شرکت در زمان وقوع ( real time )
استاندارد کردن فعاليت ها
ارتباط با تامين کنندگان و شرکای تجاری از طرِيق S.C.M
کاهش موجودی ، زمان عمليات و افزايش بهره وری
جهانی شدن ( جهانی شدن نيازمند استاندارد بودن است )
اينترنت


روش های اجرای E.R.P در سازمان
BIG BANG
انتخاب آزادانه ( سازمانهای مستقل از يکديگر ) و توسعه پروژه نمونه ( Pilot )
اجرای B.P.R و پس از آن استقرار E.R.P
B.P.R منطبق بر E.R.P ( Package Enabled B.P.R )
B.P.R استاندارد و پس از آن انتخاب E.R.P منطبق با B.P.R استاندارد اعمال شده

 

روش انتخاب نرم افزار
اجرای E.R.P در سازمان
زمان اجرای E.R.P بين 1 تا 3 سال می باشد که بيشتر صرف استاندارد سازی فرآيندهای سازمان می گردد
12-18 ماه زمان پياده سازی می باشد

تيم اجرايي E.R.P
ويژگي های تيم پروژه
کميته راهبری بايد از مديران ارشد شرکت تشکيل شده باشند
برخورداری مديران پروژه از اختيار لازم برای اخذ تصميم
تعهد
تمام وقت بودن
برخورداری از تجربه و دانش لازم در زمينه فرآيندهای سازمان


هزينه های اجرا
هزينه پروژه بين 400.000 دلار تا 300.000.000 دلار متغير است
متوسط هزينه های انجام شده 15.000.000 دلار می باشد.

هزينه های اجرا
نرم افزار
سخت افزار و فراساختار های اطلاعاتی
مشاوره
تغيير فرآيندها
اجرا و بهينه سازی نرم افزار ( با توجه به عمق بهينه سازی )
آموزش
تبديل اطلاعات ( Data Conversion )
از دست دادن افراد خبره شده در تيم E.R.P و بازگشت آنها به صورت مشاور
هزينه های اجرا
انتظار برای بازگشت سرمايه
تنش های استقرار سيستم جديد و نا آشنايي پرسنل با روش های جديد انجام کار و کاهش بهره وری
پشتيبانی
منافع E.R.P
فرآيند گرايي به جای وظيفه گرايي در سازمان و در نتيجه پايان ملوک الطوايفی ها در سازمان ها
دسترسی سريع و آسان به اطلاعات قابل اعتماد در هر لحظه
ورود هر داده فقط و فقط يک بار در سيستم صورت می گيرد ، بنابراين اطلاعات زائد و پراکنده حذف می شوند
منافع E.R.P ( ادامه )
مهندسی مجدد فرآيندها
کاهش زمان انجام فرآيندها
حذف نرم افزارهای غير ضروری ايجاد شده توسط برنامه نويسان داخلی يا فروشندگان دوره گرد
تغيير تمرکز از برنامه نويسی در سازمان به بهبود فرآيندها
صرفه جويي متوسط 1.6 ميليون دلار در سال

منافع E.R.P ( ادامه )
از بين رفتن سيستم های قديمی
رفتن به سوی تجارت الکترونيک
ايجاد حس سازمانی کلی به کارمندان
تغيير تمرکز از برنامه نويسی در سازمان به بهبود فرآيندها
صرفه جويي متوسط 1.6 ميليون دلار در سال

عوامل موفقيت
تعهد مديريت
شايستگی مشاوران و کارگزاران
انتقال دانش به طرز صحيح
پياده سازی موفق
در زمان تعيين شده
با بودجه پيش بينی شده
دستيابی به تمام اهداف
پاسخگويي به خواسته های کاربران و مديران
دلايل شکست
عدم همراهی کارکنان
درگيری های سياسی مديران به دليل از دست رفتن ملوک الطوايفی های مديران
پافشاری بيش از حد برای تطابق نرم افزار با فرآيندهای جاری
عدم تعهد مديريت
اختصاص تيم اجرايي نيمه وقت برای اجرای E.R.P
تعهد مديريت
داشتن چشم انداز Vision از اجرای سيستم
برخورداری از تعهد واقعی
سيستم بايد بالاترين اولويت مدير در کارها باشد
مدير بايد روحيه درگيری با مسائل سخت را داشته باشد.
مدير بايد توانايي تصميم گيری منطقی در زمان کوتاه را داشته باشد.
قدرت جذب اعتبارات برای پروژه
توانايي درگيری در مسائل سياسی
تامين منابع انسانی شامل مشاورين و کارکنان

ملاحظات کليدی در اجرای ERP
آيا ما می توانيم E.R.P داشته باشيم ؟ (توجيه پروژه )

آيا افراد درستی انتخاب شده اند
آيا افراد با ذهن های باز ، تحصيلات دانشگاهی ، و آماده به همکاری هستند ؟
آيا افراد کميته آماده شرکت در جلسات بسيار هستند ؟
آيا آنها قادر به تفکر جهانی و سازمانی هستند ؟
آيا آنها فناوری را به عنوان يک تسهيل کننده قبول دارند ؟
آيا نيازمندی به منابع جديد از طرف آنها پذيرفته است ؟
آيا آنها در جستجوی فرصتها و روشها و محصولات جديدهستند ؟
مهندسی مجدد و وضعيـت مطلوب سيستمها
آيا تمام واحد های ذيربط ديده شده اند
آيا تمام سيستمهای مورد نياز بازنگری شده اند ؟
آيا فرآيندهای فعلی داخل سازمان شناخته شده هستند ؟
آيا فرآيندهای مطلوب سازمان مستند و مشخص شده اند ؟
آيا وظايف و سيستمهای جديد مشخص شده اند ؟
آيا اولويت ها تعيين شده اند ؟
محصول – سيستم نرم افزاری
آيا تمام عرضه کنندگان شناسايي شده اند ؟
آيا RFP مناسب و متناسبی تهيه شده است ؟
آيا پروپزال ارائه شده پاسخگوی نياز های ما می باشد ؟
شرايط پشتيبانی به چه صورت می باشد ؟
آيا اين محصول توسط رقبای ما نيز استفاده می شود ؟
فناوری مورد استفاده در چه حد است ؟
برآورد هزينه ها چيست ؟
تيم اجرايي پياده ساز ERP
آيا آنها از تجربه کافی در سازمانهای مشابه برخوردار هستند
توانمندی و دانش کافی در اين زمينه وجود دارد ؟
تعهد مديريت در شرکت عرضه کننده وجود دارد ؟
تسلط بر کل نرم افزار در سازمان وجود دارد ؟
سوابق موفقيت آنها در چه حد است ؟
Project Teams
Are teams empowered to make decisions?
Are teams staffed appropriately?
Are teams supported by the executive sponsor and other senior executives?
Are team member positions back-filled?
Are team members recognized for their efforts (rewards, milestones, etc.)?
Are implementation partner consultants integrated with teams?
Have team members received training with the new software system?
Prototyping
Have detailed functional requirements been identified?
Have customizations of the software been kept to a minimum?
Have new processes been reviewed with the executive sponsor, project team, and documented?
Have all table values been reviewed and approved?
Have new procedures and policies been approved?
How much legacy data will be converted to the new software system?
Technical Architecture and Infrastructure
Do PCs need to be replaced or upgraded?
Does the network have sufficient bandwidth?
Is the system hardware sized correctly?
Can the database handle large numbers of users and scale accordingly?
Does the system integrate with campus technology?
Are system modifications adequately documented?
Have system security issues been addressed?
System Testing and Training
Have systems functions and functionality been tested under different scenarios?
Has the system been tested with real data in the production environment?
What type(s) of training will be available?
Does the training plan consider long-term training needs?
Production – Going “Live”
Are computers ready and tested?
Is there sufficient support resources and are they ready when the system goes live?
Do users understand the scope of change?
Manage expectations – system will not be perfect
Staff are learning a new way of doing their job
Miscellaneous
What ERP systems are next (new and upgrades)?
Can the organization successfully complete the implementations and upgrades on schedule – any issues?
How long will legacy systems be used?
How will systems be supported and maintained over the long-term?
What is the overall benefit, ROI, resource and operational impact on the organization?
عرضه کنندگان E.R.P
S.A.P
Oracle
J.D Edwards
Baan
People soft

منابع و مراجع
http://www.systems-thinking.org/kmgmt/kmgmt.htm
MIS organization and technology in networked Entrerprise ( Prentice Hall int. 2001 )
E-business AND ERP Rapid Implementation and project Planning ( John Willey & Sons 2001 )
An Overview of Enterprise Resource Planning Systems in Manufacturing Enterprises - Mary Elizabeth A. Algeo and Edward J. Barkmeyer-National Institute of Standards and Technology
An ERP Life-cycle-based Research Agenda , Jose M. Esteves, Joan A. Pastor Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics Universitat Politècnica de Catalunya
منابع و مراجع
با تشکر از توجه شما


پرسش و پاسخ

واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا