نظام مديريت مشاركتي
نظام مديريت مشاركتي ، نظام همكاري فكري و عملي كاركنان يك سازمان با سطوح مختلف مديريتي آن سازمان است . در اين نظام كليه افراد سازمان درباره روش هاي حل مسايل و ارتقاي بهره وري سازمان ، فعالانه انديشيده حاصل آنرا در قالب طرح ها و پيشنهادها به سازمان ارائه مي كنند . اين نظام براي خلاقيت هاي كليه اعضاي سازمان ارزش شايسته قايل شده در تصميم گيري ها از آنها استفاده مي شود .
فوايد نظام پيشنهادات
وجود و جريان اين نظام نتايج و پيامدهاي مثبت و مطلوب زيادي را در بر دارد كه برخي از آنها بشرح زير آمده است :
افزايش سطح رضايت شغلي
افزايش سطح انگيزش شغلي
افزايش سطح بهداشت رواني
افزايش سطح خلاقيت و نوآوري .
افزايش سطح دانش و آموزش به صورت خود جوش و مستمر
نظام پيشنهادات:
مشاركت كاركنان ، عامل اصلي بهبود مستمر است و از نظام پيشنهادات به عنوان ساده ترين ، رايج ترين و گسترده ترين ابزار مديريت مشاركتي ياد مي شود .
مشاركت بر سه ارزش بنيادي تاكيد مي گذارد :
سهيم كردن نيروي انساني در قدرت و اختيار
راه دادن مردم به نظارت بر سرنوشت خويش
باز گشودن فرصت هاي پيشرفت بر روي مردم
و با توجه به ارزش ذكر شده مشاركت مي كوشد تا اقدامات زير را تحقق بخشد :
شنيدن صداي ديگران را آسان سازد (ساختار نظامهاي گروهي )
احساس مالكيت را فراهم گرداند (به خصوص مالكيت انديشه )
ناتوان را نيرومند سازد
فرهنگ سكوت را در هم شكند .
مفهوم مديريت مشاركتي :
مديريت مشاركتي عبارت است از بوجود آمدن فضا و نظامي توسط مديريت كه تمام كاركنان يك سازمان در روند تصميم گيري و حل مسائل و مشكلات سازمان با مديريت همكاري و مشاركت نمايند .
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :