موقعيت فاز تحليل در فرآيند شش سيگما
رويكرد فاز تحليل
فاز تحليل
Y
متغير وابسته
خروجي فرآيند
اثر
نشانه
نظارت ميشود
X1, X2, …….., Xn
متغير مستقل
ورودي فرآيند
علت
مشكل
كنترل ميشود
رويكرد فاز تحليل
چه چيزي نياز است درباره يك فرآيند بدانيم ؟
بسياري از عيوب به اين دليل رخ ميدهند كه چيزي در فرآيند بطور اشتباه و ناكارا انجام مي شود.
براي بهبود سطح سيگماي يك فرآيند، لازم است كه بتوانيد مشكلات فرآيند را مشخص كرده و راههاي بهتر و موثرتر انجام آن كار را پيدا كنيد.
در اين بخش، ابزارهايي را ميآموزيد كه به شما كمك ميكنند كه فرآيند را بهتر درك كنيد و موارد زير را شناسايي كرده و اقدامات لازم را به عمل آوريد.
وضعيت اقدامات لازم
پيچيده بودن ساده سازي، خطا زدايي
اتلاف زمان كوتاه نمودن سيكل زمان فرآيند
وجود گلوگاهها بهبود هدف ، كاهش محدوديتها
شناخت يك فرآيند
براي شناخت بهتر يك فرآيند موارد ذيل را در نظر بگيريد :
ترسيم فلوچارت فرآيند
شناسايي قدمهاي داراي ارزش افزوده و قدمهاي فاقد ارزش افزوده درفرآيند
فلوچارتها
فلوچارتها ابزارهائي هستند كه يك فرآيند را قابل رؤيت مي كنند .
چرا از فلوچارتها استفاده ميكنيم ؟
استفاده از فلوچارت :
درك مشتركي از فرآيند فراهم ميآورد.
قدمهاي فرآيند را مشخص ميكند.
فرصتهاي بهبود فرآيند را مشخص ميكند (پيچيدگي، اتلاف، تاخير، كم بازدهي و گلوگاه )
به آشكار نمودن مشكلات كمك ميكند.
به آشكار سازي نحوه عملكرد فرآيند كمك ميكند.
شروع از بالا
فعاليتهاي كليدي ميتواند در سطوح مختلف سازماني تعريف شود.
سطح 1= بالاترين سطح كاري در يك سازمان
سطح 2= كاري كه در بين چند دپارتمان يا كل منطقه كاري يا يك دپارتمان جريان مي يابد.
سطح 3= نمايش جزئيات يك فرآيند خاص.
انواع فلوچارتها براي فهم بهتر جريان فرآيند
فلوچارتهاي فعاليت
(Activity flowcharts)
فلوچارتهاي پايه(basic) در مقايسه با فلوچارتهاي فعاليت(activity)
در تجزيه و تحليل SIPOC يك نمودار سطح بالا ايجاد كردهايد كه قدمهاي اصلي فرآيند را نشان مي دهد .
بمنظور فهم وضعيت جاري با جزئيات بيشتر، به يك فلوچارت با جزئيات بيشتر نياز داريم .
- سطح جزئيات بستگي به نياز و شرايط موجود دارد.
اطلاعات بيشتر مي تواند در زير هر قدم نوشته شود.
يك فلوچارت با جزئيات بيشتر فلوچارت فعاليت (Activity Flowchart ) ناميده ميشود.
فلوچارتهاي فعاليت ACTIVITY FLOWCHARTS
فلوچارتهاي فعاليت مشخص مي كنند كه چه اتقاقي در فرآيند مي افتد .آنها اغلب نقاط تصميم گيري ، سيكلهاي دوباره كاري و پيچيدگيهاي فرآيند را مشخص مي كند .
فلوچارتهاي جاري سازي DEPLOYMENT FLOWCHARTS
فلوچارتهاي جاري سازي جزييات قدمهاي فرآيند و همچنين گروهها و افرادي را كه آن قدمها را انجام ميدهند را نشان ميدهد.
اين فلوچارتها، مخصوصا براي فرآيندهايي كه جريان اطلاعات آن بين چند واحد وجود دارد مفيد است. همچنين با كمك اين نمودارها ميتوان مراحلي كه در آنها اطلاعاتي از يك بخش به بخش ديگري منتقل ميشود را نشان داد.
از كدام تكنيك براي رسم فلوچارت استفاده كنيم ؟
قصد داريد از كداميك از اين فلوچارتها در پروژه خود استفاده كنيد ؟
فرآيندها و پيچيدگي آنها
فلوچارت ذيل را با فلوچارت صفحه بعد مقايسه نمائيد .
كداميك از فلوچارتها واقعيت را منعكس مي كند ؟
ترجيح مي دهيد از كداميك از اين فلوچارتها استفاده كنيد ؟ چرا ؟
فرآيند كپي گرفتن
چگونه فلوچارت ايجاد كنيم ؟
اگر ترسيم فلوچارت را بصورت گروهي انجام دهيد نكات زيادي را مي توانيد بدست آوريد :
با استفاده از طوفان ذهني قدمهاي فرآيند را مشخص كنيد :
اين قدمها را روي كاغذ هاي كوچك برچسب دار يا فيليپ چارتها بنويسيد .
مطمئن شويد كه قدمهايي را كه در هنگام نادرست بودن كارها اتفاق مي افتد، در نظر گرفتهايد.
چهار ديدگاه
فلوچارتها مي توانند از چهار ديدگاه مختلف به فرآيند رسم شوند.
آنچه كه در مورد فرآيند فكر ميكنيد.
آنگونه كه فرآيند بطور واقعي عمل ميكند.
آنگونه كه فرآيند ميتواند عمل كند.
آنگونه كه فرآيند بايستي عمل كند.
در اين مرحله از پروژه DMAI2C وضعيت جاري را آنگونه كه هست تعريف كنيد. بعبارتي فلوچارتها بايد آنچه را كه در فرآيند بطور واقعي اتفاق مي افتد، نشان دهند.
مراحل داراي ارزش افزوده و مراحل فاقد ارزش افزوده
مراحل داراي ارزش افزوده ، مراحلي هستند كه :
مشتري حاضر است براي آنها پول بدهد.
تغيير فيزيكي در محصول ايجاد مي كند.
براي اولين بار بدرستي انجام ميشوند .
مراحل فاقد ارزش افزوده مراحلي هستند كه :
براي توليد خروجي فرآيند ضروري نميباشد.
به خروجي فرآيند ارزشي اضافه نميكند.
اين قدمها ميتواند شامل موارد ذيل باشند :
عيوب، خطاها، از قلم افتادگي ها
آماده سازي / راه اندازي، كنترل / بازرسي
توليدات اضافي ، موجودي ها
حمل و نقل، حركت، انتظار، تاخير
مثالها
فلوچارتها با مشخص نمودن اتلافها
شما ميتوانيد يك فلوچارت فعاليت را با مشخص نمودن نقاط اتلاف و پيچيدگيها در يك فرآيند به يك فلوچارت فرصت (opportunity flowchart) تبديل نماييد.
فلوچارت فرصت
در يك فلوچارت فرصت مراحل داراي ارزش افزوده و مراحل فاقد ارزش افزوده از يكديگر مجزا مي شوند.
چگونه يك فلوچارت فرصت ايجاد كنيم ؟
صفحه را به دو قسمت تقسيم كنيد :
بگونه اي كه قسمت فعاليتهاي داراي ارزش افزوده كوچكتر از قسمت فعاليتهاي فاقد ارزش افزوده باشد .
چنانچه در بين فعاليتهاي داراي ارزش افزوده، فعاليتهايي بدون ارزش افزوده وجود ندارد اين فعاليتهاي داراي ارزش افزوده را با فلش به هم وصل كنيد.
سيكل زماني
كاهش سيكل زماني
محاسبه و شناخت سيكل زماني
درك بهتري از فرآيند ايجاد ميكند.
تاثير فعاليتهاي فاقد ارزش افزوده را در فرآيند نشان مي دهد.
گلوگاههاي فرآيند را نشان مي دهد.
اندازهگيري سيكل زماني
1. مشخص كنيد كه آيا ميخواهيد سيكل زماني كل فرآيند را محاسبه كنيد يا سيكل زماني بخشي از فرآيند را.
2. نقطه شروع و پايان هر فعاليت را تعريف كنيد.
3. فعاليت داراي ارزش افزوده و فعاليت فاقد ارزش افزوده را تعريف كنيد .(چنانچه تا به حال اين كار را انجام ندادهايد)
4. يك فرم جمعآوري اطلاعات طراحي كنيد.
ماتريس تحليل ارزش
شما مي توانيد با استفاده از ماتريس تحليل ارزش، زمان فعاليتهاي فاقد ارزش افزوده را بطور مجزا مشخص كنيد. اين جدول نه تنها فعاليتهاي فاقد ارزش افزوده را مشخص ميكند بلكه درصد زماني آنها را نسبت به سيكل زماني فرآيند نشان ميدهد.
تجزيه و تحليل جريان داراي ارزش افزوده
گلوگاهها
گلوگاهها زمان سيكل را افزايش ميدهند.
گلوگاه چيست؟
هر منبعي كه ظرفيت آن ميزان اطلاعات و مواد اوليهاي كه در فرآيند جريان دارد را محدود كند.
هر منبعي كه ظرفيت آن كمتر يا مساوي تقاضاي تخصيص داده شده به آن باشد.
چطور گلوگاهها را تشخيص ميدهيم؟
در چه مواقعي به سراغ طراحي بدون عيب مي رويم ؟
فرآيند موجود از تعداد زيادي مراحل فاقد ارزش افزوده تشكيل شده است و بنابراين براي بهبود اين فرآيند بايد پروژه هاي DMAIC زيادي را انجام داد .
انتظارات مشتري تغيير يابد ؛ در اين حالت ممكن است كه مشكلات فعلي فرآيند حل شود ولي پاسخگوي انتظارات جديد نباشد .
تكنولوژي مورد استفاده توسعه يابد ؛ در اين حالت با استفاده از تكنولوژيهاي جديد مي توان خواسته هاي مشتريان را با هزينه كمتري برآورده ساخت.
نسل جديدي از محصولات ايجاد شود ؛ در اين حالت مدت زمان كمي به پايان چرخه عمر محصولات موجود باقي مانده است و بزودي محصولات جديدي موردنياز خواهد بود.
محدوديت سيستمي وجود داشته باشد ؛ در اين حالت اختلاف عملكردي مربوط به ساختار مدل يا سيستم تجاري است و نميتوان بسادگي تغييراتي در آن ايجاد نمود.
رويكرد فاز تحليل
هدف :
شناسايي و حذف علل خاص نوسانات فرآيند
بهبود فرآيند
حدود كنترل مشخص مي كند كه اندازه گيري ها در كجاي يك فرآيند پايدار بايستي قرار گيرد.
حدود كنترل با استفاده از فنون آماري و بر مبناي دادههاي گذشته و ويژگيهاي فرآيند پايدار محاسبه ميگردد. به اين حدود ، حدود 6 Sigma نيز گفته ميشود.
Common Cause
Random
Chronic
Small
System problems
Mgt controllable
Process improvement
Process capability
Special Cause
Situational
Sporadic
Large
Local problems
Locally controllable
Process control
Process stability
One point more than 3 sigmas from center line
Nine points in a row on same side of center line
Six points in a row, all increasing or all decreasing
Fourteen points in a row, alternating up and down
Two out of three points more than 2 sigmas from center line (same side)
Four out of five points more than 1 sigma from center line (same side)
Fifteen points in a row within 1 sigma of center line (either side)
Eight points in a row more than 1 sigma from center line (either side)
قطر داخلي رينگ (cm)
نمونه 1 2 3 4 5 X R
1 5.02 5.01 4.94 4.99 4.96 4.98 0.08
2 5.01 5.03 5.07 4.95 4.96 5.00 0.12
3 4.99 5.00 4.93 4.92 4.99 4.97 0.08
4 5.03 4.91 5.01 4.98 4.89 4.96 0.14
5 4.95 4.92 5.03 5.05 5.01 4.99 0.13
6 4.97 5.06 5.06 4.96 5.03 5.01 0.10
7 5.05 5.01 5.10 4.96 4.99 5.02 0.14
8 5.09 5.10 5.00 4.99 5.08 5.05 0.11
9 5.14 5.10 4.99 5.08 5.09 5.08 0.15
10 5.01 4.98 5.08 5.07 4.99 5.03 0.10
50.09 1.15
UCLX = X + A2 R = 5.01 + (0.58) (.115) = 5.08
LCLX = X - A2 R = 5.01 - (0.58) (.115) = 4.94
where X = Average of Sample Means = S Xi / k
= 50.09 / 10 = 5.01
R = Average Range = S Ri / k = 1.15 / 10 = .115
UCLR = D4 R = (2.11) (.115) = 2.43
LCLR = D3 R = (0) (.115) = 0
R = S Ri / k = 1.15 / 10 = .115
k = Number of Samples = 10
R = Range = (Largest - Smallest)
قطر داخلي رينگ (cm)
نمونه 1 2 3 4 5 X S
1 5.02 5.01 4.94 4.99 4.96 4.98 0.0336
2 5.01 5.03 5.07 4.95 4.96 5.00 0.0498
3 4.99 5.00 4.93 4.92 4.99 4.97 0.0375
4 5.03 4.91 5.01 4.98 4.89 4.96 0.0615
5 4.95 4.92 5.03 5.05 5.01 4.99 0.0550
6 4.97 5.06 5.06 4.96 5.03 5.01 0.0483
7 5.05 5.01 5.10 4.96 4.99 5.02 0.0545
8 5.09 5.10 5.00 4.99 5.08 5.05 0.0526
9 5.14 5.10 4.99 5.08 5.09 5.08 0.0552
10 5.01 4.98 5.08 5.07 4.99 5.03 0.0462
50.09 0.4942
UCLX = X + A3 S = 5.01 + (1.427) (.0494) = 5.080
LCLX = X – A3 S = 5.01 - (1.427) (.0494) = 4.939
where X = Average of Sample Means = S Xi / k
= 50.09 / 10 = 5.01
S = Average of Sample Standard deviations = S Si / k
= 0.4942 / 10 = 0.0494
UCLS = B4 S = (2.089) (.0494) = 0.103
LCLS = B3 S = (0) (.0494) = 0
S = S Si / k = 0.4942 / 10 = 0.0494
k = Number of Samples = 10
شمارش تعداد نقص ها در 20 طاقه پارچه
Sample Defects
1 4
2 2
3 1
. .
. .
19 3
20 5
62
قبلا درباره سطح اطمينان صحبت شده است.
سطح اطمينان 95% به اين معني است كه احتمال رخداد 95 مورد از 100 پيشامد وجود دارد.
يا
در 5 مورد از 100 مورد نتيجه گيري ما اشتباه است.
حال بهتر است در مورد ارتباط بين سطح اطمينان و اندازه نمونه بدانيم.
اندازه نمونه بيشتر :
اطمينان در مورد اينكه مقدار بعدي به 100 نزديكتر باشد, بيشتر است. بنابراين مقدار فاصله اطمينان كوچكتر خواهد شد.
اندازه نمونه كمتر :
اطمينان در مورد اينكه مقدار بعدي به 100 نزديكتر باشد, كمتر است. بنابراين مقدار فاصله اطمينان پهن تر خواهد شد.
به منظور فهم چگونگي محاسبه اندزه نمونه لازم است ابتدا موارد ذيل فهميده شوند :
1- ميزان حساسيت آزمون
2- ريسكهاي موجود
قبل از انتخاب اندازه نمونه هردو مورد فوق بايد مد نظر قرار گيرد.
براي برآورد ‘’ با خطاي ‘’ وبا احتمال (1-) اندازه نمونه مورد نياز از فرمول ذيل حاصل مي شود:
اگر شخصي بپرسد آيا نمونه (A) مشابه نمونه ديگري (B) است پاسخ به صورتهاي ذيل مي تواند داده شود.
بله ، هر دو مشابه هستند (يا)
نه ، هر دو مشابه نيستند
اولين پاسخ فرض صفر (H0) ناميده مي شود و بر اساس فرض مشابهت است.
دومين پاسخ فرض مقابل (H1) ناميده مي شود و هميشه بر اساس فرض عدم مشابهت است.
فرض صفر (H0)
A مشابه است با B. از نظر رياضي A = B
فرض مقابل (H1)
A مشابه نيست با B از نظر رياضي A B
A كمتر است از B از نظر رياضي A < B
A بزرگتر است از B از نظر رياضي A > B
براي H0 هر يك از سه |H1 مي تواند انتخاب شود.
ميزان اقلام رد شده در شيفت اول 2%و در شيفت دوم3 %است.
آيا اختلاف معني دار در ميزان ردي ها در شيفت اول و شيفت دوم وجود دارد؟ يا
آيا ردي هاي شيفت اول و دوم متعلق به يك جامعه هستند؟
: H0 اختلاف معني داري بين معيوب هاي شيفت اول و دوم وجود ندارديا آنها متعلق به يك جامعه هستند.
:H1 اختلاف معني داري بين معيوب هاي شيفت اول و دوم وجود دارديا آنها متعلق به يك جامعه نيستند.
ميزان خروجي يك موتور 10ppm است. يك مبدل كاتاليست براي كاهش ميزان خروجي استفاده شده است.
آيا مبدل كاتاليست كاهش قابل توجهي در ميزان خروجي موتور ايجاد نموده است؟
: H0 كاهش قابل توجهي در ppm بعد از استفاده از مبدل كاتاليست بوجود نيامده است.
H1 : استفاده از مبدل كاتاليست باعث كاهش مقدار ppm شده است.
قدرت يك موتور پيشرفته BHP10 است . يك مبدل قوي براي افزايش قدرت استفاده شده است.
.آيا استفاده از اين مبدل تاثيري در افزايش قدرت موتور داشته است
: H0 استفاده از مبدل تاثيري در افزايش قدرت موتور نداشته است
H1 : استفاده از مبدل باعث افزايش قدرت موتور شده است.
تفاوت بين آزمون يكطرفه و آزمون دوطرفه
اگر = 5 % i.e. 0.05
دوطرفه يك طرفه
AN EASIER WAY TO REMEMBER...
تحليل فرآيند
نقشه جزئي فرآيند چگونه توسط تيم صحه گذاري مي شود؟
نسبت كارهاي داراي ارزش افزوده به كارهاي فاقد ارزش افزوده فرآيند چه مي باشد؟
ارتباط بين كارهاي ارزش افزوده فرآيند و سيكل زماني آن چيست؟
تحليل داده ها
جهت شناسايي Xهاي موثر بر نوسان چه تحليلهايي بر داده ها انجام مي شود؟ (مرور نمودارهاي داده ها)
آيا نمونه داده ها به خوبي انتخاب شده اند ؟ (تصادفي و مستقل)
دسته بندي داده ها چگونه است ؟
جهت شناسايي و صحه گذاري تفاوت بين گروههاي داده از چه فرضيه هاي آماري استفاده شده است؟ آيا روشهاي تست مناسبي در نظر گرفته شده ؟ مقدار p-value چه مي باشد؟
جهت مشخص نمودن Xهاي فرآيند از چه طرح آزمايشي استفاده شده ؟ فاكتورها چه هستند ؟ متغير پاسخ اندازه گيري شده چيست؟
علل ريشه اي
علت هاي ريشه اي عيوب چه هستند ؟
تعيين فوايد و منفعتها
منافع بالقوه حذف عيوب فرآيند چيستند؟
با توجه به كل منافع بالقوه حاصله در طول 12 ماه آينده چه دستاوردهايي حاصل خواهد شد؟
گامهايي بعدي
چه زماني تيم براي بحث در مورد توصيه هاي بهبود آماده خواهد بود؟
Sample size Xbar-chart R-chart
n A2 D3 D4
2 1.88 0 3.27
3 1.02 0 2.57
4 0.73 0 2.28
5 0.58 0 2.11
6 0.48 0 2.00
7 0.42 0.08 1.92
8 0.37 0.14 1.86
9 0.34 0.18 1.82
10 0.31 0.22 1.78
11 0.29 0.26 1.74
12 0.27 0.28 1.72
Sample size Xbar-chart S-chart
n A3 B3 B4
2 2.659 0 3.267
3 1.954 0 2.568
4 1.628 0 2.266
5 1.427 0 2.089
6 1.287 0.030 1.970
7 1.182 0.118 1.882
8 1.099 0.185 1.815
9 1.032 0.239 1.761
10 0.975 0.284 1.716
11 0.927 0.321 1.679
12 0.886 0.354 1.646
13 0.850 0.382 1.618
Sample size Xbar-chart S-chart
n A3 B3 B4
14 0.817 0.406 1.594
15 0.789 0.428 1.572
16 0.763 0.448 1.552
17 0.739 0.466 1.534
18 0.718 0.482 1.518
19 0.698 0.497 1.503
20 0.680 0.510 1.490
21 0.663 0.523 1.477
22 0.647 0.534 1.466
23 0.633 0.545 1.455
24 0.619 0.5551.445
25 0.606 0.565 1.435
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :