ضمائم تشريح عناصر EFQM/INQA


ضميمه اول ـ آئين‎نامه ارزيابي و انتخاب واحدهاي برتر سازماني

1ـ هدف
1ـ1ـ هدف از تهيه اين آئين‎نامه تشريح نحوه ارزيابي و انتخاب واحدهاي برتر در شركت XYZ است. اين آئين‎نامه در پي آن است تا عملكردهاي بهينه و مطلوب را شناسايي و بعنوان الگوي مناسب به ساير واحدهاي سازماني معرفي نمايد، تا از اين طريق سطح عمومي عملكرد شركت ارتقاء‌ يابد.

2ـ دامنه پوشش
2ـ1ـ دامنه پوشش اين آئين‎نامه كليه واحدهاي سازماني شركت (كه اسامي و مشخصات آنها در نمودار سازماني شركت آمده است) را پوشش مي‎دهد.

3ـ تعاريف
3ـ1ـ واحد برتر : در اين آئين‎نامه منظور از واحد برتر، واحدي از واحدهاي سازماني شركت XYZ است كه براساس عوامل مندرج در فرم ارزيابي و انتخاب واحدهاي برتر سازماني شركت XYZ داراي عملكرد بهينه بوده و عملكرد آنها تأثير مثبتي بر پيامدها و نتايج اقدامات و فعاليتهاي شركت دارد.
3ـ2ـ كميته ارزيابي : در اين مورد بايد گفت كه واحد برتر واحدي است كه در آن :
 كارها ازطريق انجام اقدامات پيشگيرانه بطور مداوم بهبود يافته و بهبود مستمر در آن يك اصل است.
 جهت ارتقاء نيروي انساني بطور مداوم تلاش مي‎شود.
 از قوانين و مقررات و ضوابط دقيقاً پيروي مي‎شود.
 سيستم كيفيت در آن به خوبي اجرا شده است.
 داراي ساختاري حمايت كننده (ازجمله تأمين فرصت‎هاي آموزشي براي كاركنان و ارزيابي عملكرد) است.
 در فعاليتهاي 5S مشاركت فعال دارد (اختياري).
 سيستم پيشنهادها در آن بخوبي اجرا شده است.
 گروههاي كيفيت و بهره‎وري (حداقل يك گروه) در آن شكل گرفته است.
 واحدهاي ديگر (مشتريان داخلي) از آن رضايت دارند.
 كاركنان واحد حداقل 70% از مدير خود راضي هستند.
 مدير واحد حداقل 70% از كاركنان خود راضي است.
 مديريت ارشد سازماني حداقل 70% از واحد رضايت دارد.
 عملكرد آن داراي روند مثبت و مطلوب است.
 عدم تطابق‎هاي آن در مميزي‎هاي داخلي روندي نزولي دارد.

4ـ مراحل و شرح روش ارزيابي و انتخاب واحد برتر
4ـ1ـ شناسايي واحد برتر در شركت XYZ براساس فلوچارت زير انجام مي‎شود.
يادآوري : در اين دستورالعمل، نحوه ارزيابي واحدهاي سازماني براساس اصل خوداظهاري پايه‎گذاري شده است.
-    مطالعه و تحلیل محیط عملیاتی و درونی سازمان جهت شناسایی عوارض و علل ریشه‎ای آنها و ارایه راهکارهای مؤثر جهت حذف علل عوارض.
-    حوزه‎های مورد بررسی درونی شامل: نتایج سازمان و توانمندسازها می‎باشد.
-    محیط عملیاتی شامل : مطالعات بازار ـ رقبا ـ تأمین‎کنندگان و مشتریان می‎باشد.
ب) مراحل اجرا :
1ـ تشکیل کمیته راهبری :
-    تدوین آئین‎نامه کمیته راهبری
-    شناسایی افراد کلیدی سازمان به عنوان یک اقدام مهم و اثربخش
-    تشکیل کمیته راهبری با مشارکت افراد کلیدی و مدیرعامل
-    مشارکت در برنامه‎ریزی جلسات کمیته راهبری
-    آموزش مفاهیم عارضه‎یابی به کمیته راهبری
2ـ سازماندهی تیم اجرایی پروژه :
-    تجهیز گروه کارشناسی ذیربط در حوزه های تخصصی مورد نیاز
-    برقراری ارتباط با واحد صنعتی و استقرار گروه کارشناسی در محل واحد صنعتی در صورت لزوم
-    برنامه‎ریزی انجام اقدامات پروژه
3ـ جمع‎آوری اطلاعات کلی سازمان
4ـ جمع‎آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به بررسی پخش نتایج سازمان در تعامل با کمیته راهبری و مشخص نمودن عوارض و نشانه‎ها
5ـ جمع‎آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به بررسی توانمندسازهای سازمان در تعامل با کمیته راهبری و مشخص نمودن عوارض و نشانه‎ها
6ـ تحلیل و جمع بندی کلیه اطلاعات در تعامل با کمیته راهبری به منظور :
الف) شناسایی عارضه‎های سازمانی
ب) بیان رابطه بین عوارض شناسایی شده با علل بوجود آورنده آن به تفکیک درون و برون سازمانی بودن آنها
7ـ ارایه راهکارهای اولیه (Solution Alternative) جهت حذف علل عوارض در تعامل با کمیته راهبری
8ـ اولویت‎بندی  و انتخاب راهکارهای مؤثر در تعامل با کمیته راهبری
9ـ ارایه گزارش نهایی



نتيجه‎گيري و جمع‎بندي :
حل يك مسئله تركيبي از عوامل تجربه (E)، واكنش براساس نتايج (R)، نظريه پردازي (T) و اتخاذ اقدامات عملي (A) است. اين فرآيندها يا فعاليتها خود يك چرخه 4 مرحله‎اي براي حل مسايل را بوجود مي‎آورند كه عبارتست از :
1ـ كسب تجربه (توجه به حقايق موجود)
2ـ واكنش در مقابل نتايج (مرتب و منظم كردن حقايق)
3ـ تئوري‎سازي و نظريه‎پردازي (بوجود آوردن تئوري براساس حقايق موجود)
4ـ اتخاذ اقدامات لازم (كسب آمادگي براي اجراي تئوري)
ضميمه پنجم ـ تحقيقات و پژوهشهاي انجام شده توسط شركت مشاورين كيفيت‎ساز

4ـ1ـ بررسي تأثير اخذ گواهينامه ISO 9002 بر رضايت مشتري در شركت قاسم ايران
4ـ2ـ بررسي علل حوادث ناشي از كار در كارخانجات كابلهاي مخابراتي شهيد قندي يزد
4ـ3ـ گسترش مدل جامع كلان‎يابي صنايع روي ايران
4ـ4ـ طراحي مدل ارزيابي تأثيرات حاصل از اجراي سيستم‎هاي تضمين كيفيت در صنايع خودروسازي ايران
4ـ5ـ بررسي تأثير TQM بر بهبود عملكرد كاركنان در شركتهاي پاكسان، پاكشو و پتروشيمي خراسان
4ـ6ـ طراحي مدل اندازه‎گير كارآيي و اثربخشي سيستم‎هاي كيفيت در منابع خودروسازي ايران
4ـ7ـ طراحي مدل QFD براي صنايع لاستيك سازي
4ـ8ـ تهيه مقاله ISO 9000 In danger براي مجله كيفيت (Quality Magazin)
4ـ9ـ بررسي تحليلي امكان اعمال روشهاي ارزشيابي حسابداري منابع انساني
4ـ10ـ طرح سازماندهي مركز ماشين‎آلات و پشتيباني شركت راهسازي و عمران ايران
4ـ11ـ فرهنگ و نگرش حاكم بر سازمانهاي فرآيند محور و تفاوت‎هاي آن با سازمانهاي سنتي
4ـ12ـ مدرك‎هاي ارزيابي و كنترل عمليات عمراني در شركتهاي پيمانكاري
4ـ13ـ تدوين الگوي مسئله‎يابي و تعريف پروژه‎هاي بهبود براساس نگرش فرآيندي
4ـ14ـ بررسي مديريت كيفيت فرآيند (TQM) در صنعت بيمه ايران و ارايه يك الگوي مناسب براي آن
4ـ15ـ بررسي تأثير دريافت گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO 9000 در افزايش رضايت مشتريان
4ـ16ـ تحقيق در مورد دلايل ظهور و افول شركتهاي ايراني
4ـ17ـ مطالعه و بررسي مديريت زنجيره تأمين در واحدهاي سازنده تجهيزات اداري كشور
4ـ18ـ بررسي تأثير استقرار استاندارد ISO 9000 در افزايش رضايت مشتريان
4ـ19ـ مطالعه و بررسي اثرات استقرار الگوي سيستم مديريت كيفيت ISO/TS 16949 در پيمانكاران قطعه ساز گستر سايپا
4ـ20ـ امكان‎سنجي استقرار سيستم تضمين كيفيت براساس استاندارهاي ISO 9000 در صنايع هوايي قدس
4ـ21ـ طراحي مدل اندازه‎گيري اثربخشي سيستم‎هاي كيفيت در صنايع باتريسازي تهران
4ـ22ـ طرح مدل تغيير محيط كسب و كار صنعتي در ايران براساس گزارش مؤسسه E.I.U تحت پوشش  بانك جهاني
4ـ23ـ طراحي مدل اندازه‎گيري عملكرد واحد R&D ويژه گروه صنعتي گلرنگ
الف) منابع فارسي
1ـ تقوي، الهوردي : بررسي تطبيقي مدلهاي جايزه كيفيت و تدوين يك مدل ملي براي سازمان‎هاي صنعتي كشور دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات، رساله دكتري، 1379
2ـ ويل دورانت : تاريخ تمدن، شركت انتشارات علمي و فرهنگي، تهران، چاپ ششم ، 1378
3ـ اميران، حيدر : آشنايي با حوزه‎هاي مدل تعالي سازماني EFQM، انتشارات شركت مشاورين كيفيت‎ساز، 1382
4ـ فرد آر، ديويد : مديريت استراتژيك، ترجمه علي پارسائيان و محمد اعرابي، نشر دفتر پژوهشهاي فرهنگي، چاپ سوم، 1381
5ـ فيض بخش، سيد عليرضا : درباره خلاقيت، انتشارات باران، 1381
6ـ ماكسول، جان : صفت‎هاي بايسته يك رهبر، ترجمه عزيز كياوند، نشر فرا، چاپ اول، بهار 1381
7ـ طوسي و صائبي : مديريت امور كاركنان و منابع انساني، انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي، تهران 1380
8ـ اميران، حيدر : آشنايي با نيازمنديهاي نسخه سال 2000 استاندارد ISO 9001:2000 و مستندسازي براساس اين استاندارد، انتشارات شركت مشاورين كيفيت‎ساز، تهران، 1381
9ـ اميران، حيدر : روشهاي اندازه‎گيري كارايي و اثربخشي سيستم‎هاي كيفيت، انتشارات شركت مشاورين كيفيت‎ساز، تهران، 1380
10ـ فروهر، مريم : معرفي استاندارد SA 8000، مركز تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران، رساله كارشناسي ارشد، 1382
11ـ مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، كتابچه چهار جلدي جايزه ملي كيفيت ايران، تهران 1382
12ـ سازمان مديريت صنعتي، متدولوژي شناخت و عارضه‎يابي سازمانها، بخش اول و دوم، فروردين ماه 1382

ساير آثار مترجم

الف) كتب
1ـ تأليف كتاب مشاركتي از طريق گروههاي كنترل كيفي، تهران، انتشارات امين‎آذين، 1371
2ـ ترجمه كتاب ISO 9000 براي همه، سازمان ملي بهره‎وري ايران، 1373
3ـ ترجمه كتاب كايزن : كليد موفقيت ژاپن، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه‎ريزي آموزشي، 1373
4ـ ترجمه كتاب ISO 9000 استاندارد بين‎المللي مديريت كيفيت، تهران، مؤسسه مطالعات و برنامه‎ريزي آموزشي، 1373
5ـ تأليف كتاب مجموعه ISO 9000 ـ جلد اول : راهنماي مميزي نظام‎هاي تضمين كيفيت، تهران، 1373
6ـ تأليف كتاب مجموعه ISO 9000 ـ جلد دوم : مستندسازي و نظام‎نامه كيفيت، تهران، 1374
7ـ تأليف كتاب مجموعه ISO 9000 ـ جلد سوم : مستندسازي روشهاي اجرايي، تهران، 1375
8ـ ترجمه كتاب اصلاحات پيشنهادي استانداردهاي ISO 9000 براي سال 2000، تهران، 1377
9ـ ترجمه كتاب ISO/TS 16949 سيستم‎هاي كيفيت، تأمين كنندگان صنايع خودروسازي، نيازمنديهاي ويژه براي كاربرد استاندارد ISO 9001:1994، تهران 1378
10ـ تأليف كتاب ISO 9000 براي همه ويژه بخش خدمات پزشكي، تهران، 1378
11ـ ترجمه متن استاندارد QS-9000:1998، تهران، 1379
12ـ ترجمه كتاب روشهاي خطاناپذيرسازي و كاربردهاي آن در صنايع و خدمات، تهران، 1379
13ـ تأليف كتاب تشريح عناصر استانداردهاي ISO 9000 ويرايش سال 2000 و مستندسازي برمبناي اين استاندارد، تهران، 1381
14ـ تأليف كتاب كاربرد استانداردهاي ISO 9000 در بخش خدمات پزشكي، تهران، 1378
15ـ تأليف كتاب راهنماي كاربرد استاندارد QS-9000 در صنايع خودروسازي، تهران، 1378
16ـ تأليف كتاب روشهاي اندازه‎گيري و اثربخشي سيستم‎هاي كيفيت، تهران، 1380
17ـ ترجمه كتاب ISO/TS 16949 براي همه، تهران 1380
18ـ تأليف كتاب آشنايي با اصول، مفاهيم و روشهاي شش سيگما، تهران 1381
19ـ ترجمه و تأليف كتاب آشنايي با مدل تعالي سازماني EFQM، تهران، 1382

ب) نرم‎افزار
1ـ نرم‎افزار مميزي و مستندسازي با همكاري خانم مهندس فاطمه لادن
2ـ نرم‎افزار جامع ISO 9001:1994 با همكاري آقاي مهندس علي‎اصغر خشك‎دهان
3ـ نرم‎افزار اندازه‎گيري كارايي و اثربخشي سيستم‎هاي كيفيت با همكاري آقاي مهندس سيدزمان حسيني
4ـ نرم‎افزار آموزشي KAIZEN با همكاري آقاي مهندس سيدزمان حسيني
5ـ نرم‎افزار آموزشي ISO 9001:2000
6ـ نرم‎افزار آموزشي ISO/TS 16949 با همكاري خانم نيلوفر صوفي‎زاده

ج) فيلم
1ـ فيلم آموزشي استانداردهاي ISO 9001:1994 ويژه مديران
2ـ فيلم آموزشي معرفي و مستندسازي استاندارد ISO 9001:2000 با همكاري آقاي مهندس شهرام مقصود
3ـ مجموعه سه حلقه‎اي فيلم‎هاي آموزشي مربوط به مدلهاي تعالي سازماني

واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا