مسئوليت اجتماعي
مسئوليت اجتماعي، مجموعه وظايف و تعهداتي است كه سازمان بايستي در جهت حفظ و مراقبت و كمك به جامعه اي كه در آن فعاليت ميكند، انجام دهد.
JAY B.BARNEY & W.GRIFFIN
ديدگاه ذينفعان مسئوليت اجتماعي
مسئوليت اجتماعي
«مسئوليت اجتماعي يكي از وظايف و تعهدات سازمان درجهت منتفع ساختن جامعه است به نحوي كه هدف اوليه سازمان يعني حداكثر كردن سود را صورتي متعالي ببخشد».
«رابينسون»
«مسئوليت اجتماعي يعني نوعي احساس تعهد به وسيله مديران سازمانهاي تجاري بخش خصوصي كه آن گونه تصميم گيري نمايند كه در كنار كسب سود براي موسسه، سطح رفاه كل جامعه نيز بهبود يابد».
«كيث ديويس»
مسئوليت اجتماعي
«مسئوليت اجتماعي از تعهدات مديريت است كه علاوه بر حفظ و گسترش منافع سازمان، درجهت رفاه عمومي جامعه نيز انجام مي گيرد».
عناصر ثابت در مسئوليت اجتماعي
آنچه كه در تعاريف مشترك بود:
اولاً، مسئوليت اجتماعي، يك تعهد است كه موسسات بايد درقبال آن پاسخگو باشند.
ثانياً، موسسات مسئولند كه از آلوده كردن محيط زيست، اعمال تبعيض در امور استخدامي، بي توجهي به تامين نيازهاي كاركنان خود، توليدكردن محصولات زيان آور و نظائر آن كه به سلامت جامعه لطمه مي زنند، بپرهيزند.
سازمانها بايد با اختصاص منابع مالي، در بهبود رفاه اجتماعي موردقبول اكثريت جامعه بكوشند.
اين قبيل اقدامات عبارتند از:
چشم اندازي به مسئوليت اجتماعي شركت
عناصر اصلي مسئوليت اجتماعي
ديدگاههاي موافق و مخالف
دلايل موافقت نسبت به مسئوليت اجتماعي شركتها و سازمانها، از مزاياي بالقوه اي كــه نصيب سازمان و جامعه مي شود، ناشي مي شود. يكي از دلايل مذكور اين است كه انجام مسئوليت اجتماعي باعث مي شود تا سازمان در بلندمدت به منافع خود دست يابد ازطرفي فعاليتهاي اجتماعي باعث مي شود كه دولت دخالت كمتري در مسايل داشته باشد كه اين نيز در بلندمدت به نفع سازمان است.
ديدگاههاي موافق و مخالف
اهم دلايل موافقت نسبت به مشاركت و مسئوليتهاي اجتماعي عبارتند از:
1 - التزام اخلاقي
2 - محيط اجتماعي بهتر
3 - ممانعت از گسترش قوانين و مقررات دولتي
4 - وابستگي هاي متقابل نظام مند
5 - كمك درحل مشكلات اجتماعي
6 - بهبود چهره عمومي
7 - جلب منابع ارزشمند سازمانها.
ديدگاههاي موافق و مخالف
دلايل مخالفت با انجام مسئوليتهاي اجتماعي شركتها به قرار زير است:
- لزوم كسب حداكثر سود.
- تعدد هدفهاي سازمان.
- هزينه مشاركت اجتماعي.
- فقدان مهارتهاي اجتماعي.
- ناتواني سازمان در انتخاب گزينه هاي اخلاقي.
تداوم استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي
استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي
استراتژي واكنشي
- رد مسئوليت ، ضمن تلاش در حفظ وضعيت موجود از طريق مقاومت در برابر تغييرات
استراتژي تدافعي
- مقاومت مضاعف در برابر مسئوليت هاي اجتماعي از طريق تاكتيكهاي كلي مرتبط و قانوني
استراتژيهاي مسئوليت اجتماعي
استراتژي تطبيقي
پذيرش مسئوليت اجتماعي، تنها در پاسخ به فشارهاي وارده از سوي دولت يا گروههاي ذينفع
استراتژي پيشگيرانه
نوآوري و خلاقيت در تنظيم برنامههاي جديد تحقق مسئوليتهاي اجتماعي
چه كساني از مسئوليت اجتماعي شركت سود ميبرند؟
منافع شخصي روشن و مبرهن
در نهايت كسب و كار از طريق حل مسائل اجتماعي ، به خود نيز كمك ميكند.
آرايهاي از مزيتها براي سازمان
- محركهاي بدون ماليات براي كاركنان
- حفظ و ابقاي كاركنان با استعداد
- كمك درشكوفايي افراد با استعداد و آگاه جامعه
- كمك به رشد در افكار عمومي
- توسعه استانداردهاي اجتماعي (جامعه)
ارتباط عملكرد مالي و اجتماعي
بررسي 95 مورد مطالعه در 30 سال گذشته نشان داده است كه در اكثريت كسب و كارها (53%) بين سوددهي و مسئوليت ارتباط مستقيمي وجود دارد در حاليكه تنها 5% ارتباط معكوس نشان ميداد.
با اطمينان ميتوان گفت شركتهايي كه مسئوليت اجتماعي بالايي دارند، سوددهي بيشتري نسبت به شركتهاي كم مسئوليت دارند.
سازمانهاي خصوصي به منظور حفظ مشروعيت كامل و باقي ماندن به عنوان يك موسسه خصوصي بايد قبول كنند كه نقش و وظيفه عمومي و اجتماعي نيز دارند».
در جوامع بشري، رفتارهاي گروهي و حتي رفتارهاي فردي، روي افراد و گروههاي مختلف داخل جامعه تاثير مي گذارد.
هرچه فرد يا گروه از توانايي و قدرت بيشتري برخوردار باشد، دامنه تاثير آن روي جامعه بيشتر خواهدبود.
سازمان به هر نحوي كه عمل كند، عملكردش روي جامعه تاثير ميگذارد، و اين تاثير، چه خوب و چه بد، به خود سازمان منعكس ميگردد.
«پيتر دراكر» (PETER DRUCKER)
واژه های مرتبط: ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
ایمیل :
نظر :