مقالات


اخذ ایزو

برای اخذ ایزو در اولین گام می بایست مشخص نمود که سازمان ما به چه استانداردي نیاز دارد. به عنوان مثال

چنانچه ما یک شرکت تولید لبنیاتی را مد نظر قرار دهیم ، در اخذ ایزو برای این سیستم می بایست

با توجه به فعالیت آن سازمان اقدام نمود، و ایزو 22000 را توصیه کرد. اما آیا پیاده سازي ایزو 9001 هم در اخذ ایزو الزامی است؟

ادامه مطلب

معرفی IUI

در IUI تک تک لحظات زندگی با نوآوری آمیخته است، در اینجا هدف ما به روشنی به زندگی مردم جهان می درخشد.

اتحادیه بین الملی اختراعات و نوآوری های صنعتی (IUI) بزرگترین ناشر و توسعه دهنده معیارهای نوآوری برای محصولات صنعتی در جهان است. مقر اصلی IUI در انگلستان و در شهر لندن می باشد و در بسیاری از کشور های دنیا دارای نمایندگی می باشد. این سازمان به هیچ دولتی وابسته نیست و هدف آن تدوین استانداردهایی برای نوآوری محصولات و بهبود در سازمان ها می باشد تا در راستای آن خروجی سازمان ها تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد. در راستای تحقق  اهداف و ماموریت IUI، دو نشان IUI 5002 و IUI 5001 بر اساس سطح نوآوری سازمان ها به آنها اعطا می گردد که بتوان موجبات بهبود در سازمان ها را فراهم کرد و به ثبت اختراعات و نوآوری های صنعتی کمک شایانی نمود.

IUI  یک سازمان غیر دولتی و بین المللی است که سطح بالایی از استانداردها را برای محصولات، خدمات و فرایند های خلاقانه تدوین می کند. اعضای  IUI با همکاری خود نتایج مثبت و قابل اعتمادی را برای صنعت ایجاد می کنند و IUI در سطح جامعه، نوآوری را افزایش می دهد. مدیریت این اتحادیه تلاش می کند تا به مشتریان و اعضای خود در رشد در بازار جهانی کمک کند و این تعهد با افتخار در بیانیه شرکت مشخص گردیده است.

هدف اتحادیه اختراعات و نوآوری های صنعتی IUI ثبت نوآوری های صنعتی، محافظت از آنها، قدردانی از نوآوران و ایجاد اطمینان برای مصرف کنندگان محصول تایید شده می باشد که مصرف کنندگان بدانند محصول نوآور بسیاری از الزامات قانونی را رعایت نموده و با سایر محصولات بازار متفاوت می باشد و به صورت خلاقانه محصول طراحی شده است.

اتحادیه IUI با بسیاری از دفاتر مالکیت فکری IP Offices ، نهادهای دولتی و WIPO همکاری می نماید تا بتواند خدمات شایانی را به اعضای خود ارائه دهد.

اطلاعات دفتر اصلی اتحادیه IUI :

Website: www.iuiglobal.org

Address: SUITE B 29, HARLEY St., W1G 9QR, London, UK

 

ادامه مطلب

اجرای ایزو 9001 (بخش دو)

اکنون زمان آن است که سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را در سراسر شرکت پیاده سازی کنید. 

ادامه مطلب

اجرای ایزو 9001 (بخش یک)

این مقاله یک راهنمای عملی درباره ایزو 9001 برای تجارت های خرد و شرکت های متوسط است. رویکرد ما تجارت محور و اطمینان بخش است؛ در اینجا به نحوه انجام سریع و موثر اقدامات می پردازیم.

ادامه مطلب

مزایای ایزو 15378

سالهاست که شرکت آلمانی MGlas به خاطر نوآوری و استفاده از آخرین فناوری ها در عملیات خود شناخته شده. ابتکار MGlas در پیاده سازی استاندارد بین المللی ایزو 15378 (مواد بسته بندی اولیه برای محصولات داروئی – الزامات ضروری برای کاربرد ایزو 9001 با ارجاع به GMP) نیز دونگری و ارزیابی صحیح این شرکت از روند بازار دارو را نشان می دهد.

ادامه مطلب

مزایای اخذ ایزو 13485

برای آن دسته از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی که قصد تهیه ابزار ایمن و کابردی را دارند نیاز به اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است که قادر به انطباق با لزامات باشد. از سال 2003 زمانی که ایزو 13485 اولین بار توسط کارگروه همسان سازی جهانی (GHTF) به رسمیت شناخته شد تا کنون این استاندارد به عنوان اصلی مهمی در صنعت پزشکی تبدیل شده.

ادامه مطلب

مزایای اخذ ایزو

اگر الزامات ایزو به درستی اجرا نشود ممکن است مزایایی در پی نداشته باشد. امکان ورود صدمه به سازمان شما وجود خواهد داشت. بوروکراسی، تلاش مجدد، تلاش بی ثمر برای نگهداری، هزینه های ایزو. و بدتر از همه، فرسودگی [خستگی] و اجتناب از کنترل های مهم.

ادامه مطلب

اخذ گواهینامه ایزو 22000 (بخش دوم)

گواهینامه ایزو 22000 عناصر کلیدی به رسمیت شناخته شده را برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره مواد غذایی به خدمت می گیرد.

ادامه مطلب

اخذ گواهینامه ایزو 22000 (بخش اول)

ایمنی در تغذیه و مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره، از تولید کننده تا مصرف کننده به عنوان موضوعی مهم قلمداد می شود. مخاطرات ممکن است در هر مرحله بروز کند، بنابراین باید کنترل کافی و دقیقی بر زنجیره تولید داشت. نمونه هایی از شیوع بیماری های شدیدا مسری در احشام، مانند بیماری در پا و دهان، و امراض با منشا میکرو ارگانیسم مانند سالمونلا و لیستریا بحث ریسک آلودگی مواد غذایی را پر رنگ نموده.

ادامه مطلب

تسهیل حمل و نقل و ترانزیت

حمل و نقل کالای پرخطر رقم 7.5% تا 10% تن/کیلومتر را در آمار ترانزیت کالا اروپا شامل می شود، و احتمال آن می رود این ارقام نماینده سایر نقاط جهان نیز باشد. مایعات اشتعال زا، که 85% آن را محصولات نفتی تشکیل می دهد، 64% از کل مواد پر خط را در حمل و نقل شامل می شود، بعد از آن گاز با 12% و مواد خورنده با 8% در رتبه دوم و سوم قرار دارند. مواد منفجره، مواد جامد قابل احتراق، عناصر اکسید شونده، مواد سمی و عفونی، مواد رادیواکتیو و غیره سایر مقادیر این آمار را شکل می دهند.

ادامه مطلب

رفع بحران کمبود آب با کمک ایزو IWA6

در بحث امنیت آب آشامیدنی به عنوان یک مسئله جهانی، دستورالعمل های ایزو درمورد مدیریت منابع آب آشامیدنی در زمان بحران الزامی به نظر می رسند. 

توافقنامه کارگروه بین المللی ایزو IWA6 (دستورالعمل هایی برای مدیریت تاسیسات آب آشامیدنی در شرایط بحرانی) اولین سند در نوع می باشد که اتفاق آرای بین المللی را پشتیبان خود دارد.

ادامه مطلب

ایزو 9001 و قابلیت رقابت

روند جهانی سازی بر معاملات، فناوری و ارتباطات تاثیر گذاشته. شرکت های بیشتر و بیشتری به جمع گروهی می پیوندند که خواستار صادرات محصولات و خدمات خود هستند.

ادامه مطلب

استانداردها: تاثیرات اقتصادی و اجتماعی

در چند سال گذشته، مطالعاتی در زمینه مزایای اقتصادی و اجتماعی استانداردها انجام گرفته یا توسط سازمانهای ملی استاندارد، یا تیم های تحقیقاتی خارجی حمایت شده است. این مطالعات به رویکردهای متنوعی پرداخته اند، از ارزیابی اقتصادهای کلان گرفته تا تاثیر اقتصادی یک استاندارد یا مجموعه از استانداردها بر انواع گوناگون سازمانها.

ادامه مطلب

کسب امتیاز با استانداردهای ایزو

استاندارد ایزو برای سازندگان توپ فوتبال در شهر سیالکت پاکستان به عنوان مشهور ترین تولید کننده توپ های فوتبال در دنیا مزایای بسیاری به همراه داشته.

ادامه مطلب

مراقبت از سالمندان

خانه سالمندان بریدهاون (Bridhaven) در شهر مالو ایرلند اظهار دارد اولین سازمان پرستاری و نگهداری در بریتانیا و ایرلند است که گواهینامه های ایزو 9001، ایزو 14001 و OHSAS 18001 را همزمان داراست، و استانداردهای کیفیت، زیست محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی را در یک سیستم مدیریت واحد ادغام کرده.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت سی و یکم

رويكرد:
كنترل زمان اجراي پروژه نيازمند تخصيص اعتبارات و منابع به موقع پروژه بوده كه مي بايست براساس برنامه زمان بندي كنترل پروژه تامين گردد . از اين رو مي توان با برنامه ريزي صحيح ، نسبت به كاهش هزينه هاي پروژه و زمان اجرا به اهداف مورد نظر دستيافت . اجراي برنامه ريزي و كنترل پروژه با استفاده از تكنيكهاي جديد و رايج نرم افزاري باعث كنترل كاهش زمان اجرا و نتيجتاً كاهش هزينه مي شود.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت سی ام

رويكرد:
تهيه ، تدارك و تأمين مكانيزم هاي عملياتي با هدف كاهش زمان و بالا بردن كيفيت كارهاي اجرائي و دستيابي به شاخص ها و معيارهاي معين در چارچوب آئين نامه هاي معاملات شركت در قالب برنامه هاي مصوب و قوانين جاري در مناقصات انجام مي گيرد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و نهم

رويكرد:
استفاده از شيوه هاي نوين طراحي و آخرين ويرايش استانداردهاي تدوين شده و همچنين اظهار نظرهاي كارشناسي فني كه بمنظور بالابردن سطح كيفيت ، كاهش هزينه ها و زمان در طراحي پستها و خطوط انتقال مي تواند اثرات قابل توجهي در زمان اجرا و بهره برداري داشته باشد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و هشتم

رويكرد:
وجود رويكرد مناسب در جهت استفاده از نظر بهره بردار در بخش تهيه تجهيزات و اجراي پروژه با استفاده از مطابقت طرح با شبكه موجود ، نياز بهره برداري درتداوم پايداري شبكه و تأمين انرژي مورد نياز و همچنين بالا بردن ضريب اطمينان و ايمني شبكه و قابليت بهينه بهره برداري همواره مد نظر بوده و تلاش زيادي درخصوص تأمين نظرات بهره بردار بر اساس موارد مذكور در چارچوب استانداردها و مقررات و همچنين با  توجه به محدوديتها صورت مي گيرد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و هفتم

رويكرد:
مشخصات فني و ساير مدارك واسناد مورد نياز طرحهاي اجرائي با رعايت استانداردهاي متعارف و قابل قبول توسط گروه  مشاور    و كارشناسان فني انجام و كليه اسناد و مدارك توسط گروه مهندسان فني(با توجه به پيش فرضهاي مقدماتي طرح ) مورد بررسي    و تجزيه و تحليل قرار مي گيرند. مدارك تهيه شده در صورت نياز توسط كارشناسان اجرايي اصلاح و سپس مورد تأييد نهائي قرار گرفته و چنانجه علت تأخير در پروژه ناشي از عوامل محيطي و شرايط اقليمي باشد زمان قرارداد مناسب با نياز آن تعيين مي گردد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و ششم

اقدامات انجام شده (شامل : رويكردها، نحوه استقرار و ارزيابي و بازنگري):

رويكرد:
در راستاي دستيابي به اهداف پيش بيني شده در اجراي برنامه 10 ساله توسعه برق در استان خوزستان و كهگيلويه و بوير احمد و بمنظور انتقال انرژي مورد نياز با توجه به رشد بار حدود 8 درصدي ساليانه در مناطق تحت پوشش ، نيازمند احداث پستها و    خطوط جديد بر اساس موافقت نامه مصوب ابلاغي مي باشد كه توسط طرحهاي توسعه برق به اجرا در مي آيد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و پنجم

اجراي پروژه هاي احداث پستها و خطوط در برنامه 10 ساله برق در استانهاي خوزستان و كهگيلويه و بوير احمد با ضريب رشد بار حدود 8 درصدي ساليانه ، بر اساس موافقت نامه هاي مصوب ابلاغي صورت مي گيرد. طراحي پستها و خطوط انتقال بر اساس مطالعات اوليه طرح ،‌اولويت هاي منطقه اي ، محل اجرا و داده هاي مقدماتي اجرا مي گردد . اجراي  پروژه ها با توجه به منابع

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و چهارم

استقرار : در رابطه با برطرف نمودن نيازها و انتظارات مشتركين برق ، بگونه اي اقدام مي شود كه آگاهي هاي لازم در خصوص چگونگي ارائه تقاضاي برق ، به سمع ونظر مشتركين رسانده مي شود ، در اين رابطه با نصب پلاكاردهاي بزرگ بمنظور آگاهي از ميزان تقاضا ي برق بر حسب نياز محل ، ميزان هزينه هاي پرداختي ، مراجعه به شعبات بانكها و شماره حسابهاي مربوطه ، نحوه

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و سوم


رويكرد :
 شناسائي نيازهاي متقاضيان و مشتركين برق از اهداف عاليه خدمات رساني مي باشد و در طرح جامع آئين نامه تكميلي مقررات برق راهكارهاي مناسبي اتخاذ گرديده است. نظام نظر سنجي بمنظور كسب نظرات مشتركين توسط شركتهاي توزيع انجام شده و تمهيدات لازم در چارچوب نظام طرح تكريم ارباب رجوع در نظر گرفته شده است و مستندات آن در استقرار منعكس و كماكان ادامه دارد

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و دوم

 رويکرد :
كنترل كيفيت توليد و انتقال انرژي از اهداف كلي شركت برق منطقه اي خوزستان مي باشد . كه رسالت اين هدف به عهده معاونت بهره برداري بوده و توسط مديريت توليد ، مديريت بهره برداري ، مديريت فني و مهندسي شبكه ، مديريت ديسپاچينگ جنوبغرب ، مديريت مالي و اداري و امور  ديسپاچينگ فوق توزيع پيگيري و دنبال مي شود

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیست و یکم

رويكرد:
 اجراي پروژه هاي احداث پستها و خطوط در برنامه 10 ساله برق در استانهاي خوزستان و كهگيلويه و بوير احمد با ضريب رشد بار حدود 8 درصدي ساليانه ، بر اساس موافقت نامه هاي مصوب ابلاغي صورت مي گيرد. طراحي پستها و خطوط انتقال بر اساس مطالعات اوليه طرح ،‌اولويت هاي منطقه اي ، محل اجرا و داده هاي مقدماتي اجرا مي گردد . اجراي  پروژه ها با توجه به منابع

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت بیستم

  رویکرد :
    بر اساس سیاستها و استراتژیها و  بخشنامه های هیئت وزیران و وزرات نیرو  ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین سیاستها و استراتژیهای شرکت در کمیته راهبری تحول اداری مبنی بر بکارگیری برنامه های تحول اداری با توجه به مستندات موجود . پس از بررسیهای بعمل آمده جهت شناسایی و طراحی فرایندهای شرکت راهکار ذیل در شرکت در نظر گرفته شد .
1 – استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS   ( Integrated Management System )

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت نوزدهم

 رویکرد :
  بر اساس سیاستها و استراتژیها و  بخشنامه های هیئت وزیران و وزرات نیرو ( برنامه های تحول اداری ) و تصمیمات متخذه در کمیته راهبری تحول اداری فرآیندها بمنظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزآینده برای مشتریان و سایر ذینفان از طریق پروژه های سیستم مدیریت یکپارچه IMS (ر ک 5103 ) ، تعیین مشتری درون سازمانی ، عارضه یابی ، نظام مشارکت ، طرح تکریم ارباب و رجوع ، تعیین میزان اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه ، فرآیندها بهبود می یابند .

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت هجدهم

رويكرد :
   رهبري سازمان اشاعه خط مشي و استراتژيها را از طريق فرآيندهاي مشاركتي و كار گروهي انجام میدهد . همچنین بررسي و ابلاغ ، دستور العمل ها ، بخشنامه ها و برنامه هاي تدوين شده دولت در زمينه برق و انطباق آن با صنعت برق خوزستان در راستاي ماموريت شركت در مديريت تامين انرژي و تقاضاي آن 

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت هفدهم

رويكرد :
   خط مشي و استراتژي ها و اهداف شركت با توجه به شناخت دقيق از مأموريت ها و رسالت هاي وزارت نيرو   پايه ريزي شده است. با اندازه گيري عملكردهاي سازمان با توجه به روند حركت بسمت اهداف، بطور دائم ارزيابي هاي لازم انجام و روند بهبود و استقرار فعاليتهاي بهبود در راستاي تسريع حركت بسمت اهداف انجام  مي پذيرد. شركت تحقق و دستيابي به رسالت و اهداف خود را صرفاً براساس يادگيري، خلاقيت و نوآوري دانسته و در همين زمينه با توسل به شيوه هاي آموزش هاي هدفدار مبتني بر نيازسنجي در مقاطع بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت اقدام مي نمايد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت شانزدهم

رويكرد :
بررسي و تصويب پروژه هاي تحقيقاتي ، بودجه اي و برنامه ريزي كوتاه مدت و بلند مدت شركت و شركتهاي تابعه در راستاي  برنامه ريزي توسعه پنج ساله

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت پانزدهم

رويكرد :
   شركت برق منطقه اي خوزستان بمنظور دستيابي به اهداف در مقاطع مختلف و همچنين تحقق آرمانهاي خود كه متناسب با برنامه هاي دولت جمهوري اسلامي و وزارت نيرو مي باشد خط مشي و استراتژي خود را مشخص و با استفاده از خدمات مشاور خبره و بمنظور تسريع در دستيابي به اهداف نسبت به استقرار آنها همت مي نمايد.

ادامه مطلب

روش اجرايي ارزيابي ایزو

روش اجرايي ارزيابي (ادامه)

4- دريافت مدارك و مستندات مورد نياز ارزيابان و مطالعه و بررسي آنها

5- ارسال برنامه زمان بندي بازديد به شركت قبل از تشكيل جلسه ارزيابي

6- تشكيل جلسه خودارزيابي با حضور مدير عامل و مديران ارشد شركت و تيم ارزياب

7- معرفي و آموزش مدل تعالي سازماني به اعضاي حاضر در جلسه توسط ارزياب ارشد(‌حسب نياز)

ادامه مطلب

مسئولیت اجتماعی

مسئوليت اجتماعي

 ‍مسئوليت اجتماعي، مجموعه وظايف و تعهداتي است كه سازمان بايستي در جهت حفظ و مراقبت و كمك به جامعه اي كه در آن فعاليت مي‌كند، انجام دهد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت چهاردهم


تغييرات و تحولات مثبت در يك سازمان مي تواند بعنوان عوامل مؤثري در تسريع روند حركت سازمان به سمت تعالي و تحقق اهداف آن مورد توجه قرار داده بشرطي كه بشكل كاملاً منطقي و حساب شده و با پشتيباني به لحاظ مالي همگام باشند. شركت برق منطقه اي همواره با بررسي وضعيت موجود و ارزيابي آن از تغييرات و تحولات بعنوان پارامترهاي سازنده استفاده مي نمايد و معتقد

ادامه مطلب

دومين همايش طرح ريزی مسير سرآمدی ایزو

دومين همايش طرح ريزی مسير سرآمدی 
8 و 9 خرداد ماه 1386 – تهران – هتل بزرگ المپيک 
جايگاه سيستم مديريت در فرايندهای سازمانها
هر سازمان اعم از توليدی يا خدماتی را که در نظر بگيريم، سه سوال اساسی در تبيين جايگاه سيستم مديريت فرايندهای آن از اهميت کليدی برخوردارست:
ماحصل فعاليتهای سازمان (محصول سازمان) چيست و چه مولفه هائی در مطلوبيت آن دخالت دارد؟
محصول سازمان در اختيار چه کسانی قرار ميگيرد و خواسته ها و انتظارات آنان چگونه برآورده ميشود؟

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت سیزدهم


با توجه به وظايف، آرمانها و رسالت برق منطقه اي در توليد انرژي و اثرات انرژي الكتريكي در اقتصاد كشور و رفاه مردم و بمنظور استفاده از نقطه نظرات جامعه و ذينفعان، برق منطقه اي همواره با ايجاد ارتباط منظم و دوسويي با مردم و نمايندگان آنها همت مي گمارد و شيوه هاي اصولي و منظمي را در رابطه با مشتريان خود در راستاي تقدير و قدرداني از آنها مد نظر دارد. از

ادامه مطلب

مدل هاي ارتقاء بهره وري و تعالي سازمان

مدل هاي ارتقاء بهره وري و تعالي سازمان
دكتر رضا شفيعي
گروه كارشناسان ايران
مفاهيم كلي بهره وري و مديريت بهره وري
بهره وري چيست؟

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت دوازدهم

در سازمان***و قبل از تفكيك موضوع چرخه بهره وري و بهره وري بهينه از امكانات و سيستم ها مد نظر بوده است. برق منطقه اي خوزستان نيز پس از تفكيك بمنظور استفاده از فرصت ها و امكانات بهره وري بهينه در سازمان خود را مورد توجه قرار داد. و با استفاده از دستورالعمل هاي وزارت نيرو بر استفاده از سيستم هاي نوين مديريتي همت گماشت از جمله مي توان تلاش در

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت یازدهم

رويكرد :

شركت ***در راستاي سياست دولت جمهوري اسلامي و وزارت نيرو مبني بر خصوصي سازي و كاهش تصدي گري دولت در تاريخ  12/3/82 از سازمان آب و برق خوزستان منفك گرديد. و در حين انجام وظايف جاري، نهادينه كردن، سازماندهي، تثبيت تشكيلات، تهيه دستورالعمل ها و آئين نامه ها را مورد توجه قرار داد. با توجه به وظايف شركت و با توجه آرمانها و اهداف صنعت

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت دهم

رويكرد :
سازمان در بدو تشكيل در حين انجام وظايف جاري خود با استفاده از خدمات مشاور اقدام به ايجاد تهيه و تدوين آرمانها، مأموريت ها، ارزشها و رسالت هاي خود و تلاش در جهت ايجاد تهيه و تدوين آرمانها، مأموريت ها، ارزشها و رسالتهاي خود و تلاش در جهت ايجاد مكانيزم هايي بمنظور تحقق آنها نمود. بمنظور تسريع در دستيابي به آنها فعاليتهاي گروهي در غالب تيم ها، شوراها و كميته ها

ادامه مطلب

ضمائم تشريح عناصر EFQM/INQA

ضميمه اول ـ آئين‎نامه ارزيابي و انتخاب واحدهاي برتر سازماني

1ـ هدف
1ـ1ـ هدف از تهيه اين آئين‎نامه تشريح نحوه ارزيابي و انتخاب واحدهاي برتر در شركت XYZ است. اين آئين‎نامه در پي آن است تا عملكردهاي بهينه و مطلوب را شناسايي و بعنوان الگوي مناسب به ساير واحدهاي سازماني معرفي نمايد، تا از اين طريق سطح عمومي عملكرد شركت ارتقاء‌ يابد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت نهم

 رويكرد:
-    ابلاغ برنامه هايي از طريق مركز اطلاع رساني توانير جهت تهيه اطلاعات مورد نياز و ساماندهي اطلاعات و ارسال آن
-    ايجاد هماهنگي وهمكاري با ستاد شركت به منظور جوابگويي نياز اطلاعاتي بخش هاي مختلف
-    ايجاد پايگاه اطلاعات آمار شامل كليه آمار عملكرد شركت در بخش هاي توليد، انتقال ، توزيع و نيروي انساني
-    ارتباط مستمر با ساير سازمانها و مراكز آماري به منظور مبادله اطلاعات

ادامه مطلب

توسعه ضرورت جامعه امروز

توسعه ضرورت جامعه امروز:
توسعه یکی از اساسی ترین موضوعات جهان کنونی است و کشورها تلاش می کنند تا جایگاه توسعه را در بین مردم ارتقا بدهند تا به جامعه پیشرفته ای تبدیل شوند.
توسعه ، فرآیند چند بعدی وعظیمی است که با طرح های از پیش تعیین شده بتوان بدان رسید.
بخش اعظم تغییر و تحولات مربوط به توسعه عینی است ، که در جامعه باید نمود داشته باشد.
برای تحقق این عینیت ها و در اصل فرآیند توسعه ، مجموعه ای از باورها و اعتقادات و نگرشهای نامرئي وجود دارد که در شكل گیری رفتار افراد ، قوانین جامعه ، تغییر و تحول سازمان ها و نهادهای اجتماعی مؤثر است.

ادامه مطلب

مقدمه تشريح عناصر EFQM/INQA

مقدمه مؤلف
وقتي كه به حركتهاي كيفيت‎خواهي در ايران نگاه مي‎كنيم، پي مي‎بريم كه ما، در زمينه مفاهيم كيفيت يك قصور بزرگ داشته‎ايم و آن اينكه متأسفانه اقدامي براي بومي كردن مفاهيم عمدتاً وارداتي كيفيت (كه صد البته ضروري و لازم هم هستند) نكرده‎ايم. و اين خلايي بسيار بزرگ است كه هر روز عمق آن بيشتر و بيشتر مي‎شود. حال نوبت ما انديشمندان و صاحبنظران كيفيت است كه مدل ايراني كيفيت را بر پايه اصول، باورها و فرهنگ خاص ايراني طراحي كرده و به هموطنان خود عرضه كنيم. البته اين كار خود بسيار دشوارتر از وارد كردن مفاهيم آماده غربي و تلاش در جهت رشد و اشاعه آن ميان هموطنانمان است. اما چه باك، كه حلاوت اين كار سنگين و دشوار، پذيرش مفاهيم ناب كيفيت و تصاحب روح و جان ايرانيان در كليه عرصه‎هاي كسب و كار است.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت هشتم

رويكرد:
 مشخص بودن سياست ها، خط مشی کلی و اهداف کمی و کيفی در زمينه ICT، تشکيل جلسات شورای راهبری ICT و وجود بايگانی صورتجلسات و نيز مشخص بودن خط مشی برنامه های بلند مدت فناوری شرکت در بخشهای فنی ( بهره برداری، طرح و توسعه و ... )، برنامه ريزی برای ارتقاء سخت افزارها و نرم افزار های مورد نياز متناسب با خط مشی و راهبرد. وجود برنامه

ادامه مطلب

مشتری گرایی بالاترین اولویت ایزو است

مشتری گرایی بالاترین اولویت است.
اندازه گیری عملکرد در شش سیگما با مشتری شروع می شود.
بهبود شش سیگما با تأثیر بر رضایت مشتری (داخلی و خارجی) و ارزش حاصله و نتایج مورد انتظار صاحبان سهام تعریف می شود.
مدیریت بر مبنای داده و واقعیات و بکارگیری این مفهوم در بالا ترین سطح
داده ها و اطلاعات مورد نیاز کدامند و چگونه از آنها برای حداکثر کردن سود استفاده کنیم؟
تمرکز بر حذف نقص و کاهش پراکندگی
ترکیب فنون و ابزارهای آماری و تحلیلی اثبات شده در یک سیستم جامع
برای اندازه گیری، تحلیل، بهبود و کنترل فرآیندها و عملکرد آنها

ادامه مطلب

تشريح عناصر EFQM وINQA

سرآمدي سازماني، ضرورتي ملي

از ديدگاه کلان، سازمان‌ها بعنوان واحدهاي اقتصادي کسب و کار عملاً در جهت توليد ثروت و ارزش آفريني براي جامعه محل فعاليت خود عمل مي‌کنند و در اين راستا با توليد ثروت و اشتغالزايي، زمينه‌هاي رشد و توسعه و رفاه اقتصادي آنرا فراهم مي‌آورند.
در اين ميان، به زعم ما سازمان‌ها با محيط پيرامون خود داراي تعاملي دوسويه و اثرگذارند. تعاملي که چنانچه داراي برآيند مثبت باشد زنجيره ارزش آفريني را کامل و تسريع نموده و در غير اينصورت موجبات تهديد و حتي کاهش و حذف آنرا فراهم مي‌آورند.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت هفتم

رويكرد :
بمنظور استفاده بهينه از تجهيزات ساختمانها و مواد و افزايش طول عمر آنها از ابتداي تأسيس با تأكيد و توجه ويژه چهار سيستم زير را پي ريزي نموده است :
سيستم نگهداري و بهره برداري از تأسيسات و ساختمانها : نگهداري و بهره برداري مطلوب از ساختمانها ، تأسيسات و انجام بازديدهاي دوره اي منظم و تعميرات و سرويسهاي به موقع در چارچوب استانداردهاي موجود (امورخدمات)

ادامه مطلب

رویکرد نوین ارزیابی ایزو

رویکرد نوین ارزیابی(EFQM New Approach 2005+) 
ارائه تجارب عملی در فرایند جایزه سرآمدی اروپا در سال 2006 و 2007 میلادی
بررسی امکان حضور سازمانهای ایرانی در فرایند ارزیابی سطوح مختلف سرآمدی EFQM
فرایند شرکت در ارزیابی موسسه EFQM
نقشه توانمندسازها، نسل نوین اظهارنامه های تعالی سازمانی

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت ششم

رويكرد :
صدور اسناد حسابداري مي بايستي بعد از مميزي مدارك و سوابق با رعايت كليه قوانين و مقررات مالي از جمله قانون محاسبات عمومي ، قانون مالياتهاي مستقيم ، قانون بودجه ، بخشنامه هاي سازمان برنامه و بودجه ، بخشنامه هاي وزارت نيرو و دستورالعمل ها و آئين نامه ها (آئين نامه معاملات ) صورت پذيرد و نحوه تحرير دفاتر قانوني بايد بطورماهانه تا پايان پانزدهم ماه بعد انجام تا امكان تهيه تراز آزمايشي ميسرگردد .

ادامه مطلب

انواع ساختارهاي برنامه‌ريزي استراتژيك در شركتهاي ايراني

انواع ساختارهاي برنامه‌ريزي استراتژيك در شركتهاي ايراني


1-    كاملاً متكي به مشاور (Out Sourcing)
2-    تشكيل تيم پروژه – واحدي متشكل از مشاور و نيروهاي كارفرما
3-    ساختار متكي به نيروهاي داخلي بدون استفاده از مشاور شامل :‌

ادامه مطلب

ارزيابي عملكرد بنگاههاي اقتصادي ایزو

مقدمه و طرح موضوع
ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي، فضاي جديد و فرصت مناسبي را فراروي اقتصاد ايران براي رشد و توسعه بيشتر و عميق‌تر قرار داده است. برخي از دولتمردان اعتقاد دارند اجراي كامل سياست‌هاي مزبور به مثابه يك تحول عظيم اقتصادي و يا به عبارتي يك انقلاب اقتصادي است.
اينك پرسش مهم اين است چگونه مي‌شود از خصوصي سازي به نتايج مورد نياز دست يافت ؟ فراموش نكنيم خصوصي سازي در صورتي به بهترين وجه ممكن عمل مي‌كند كه به عنواني بخشي از برنامه توسعه بهره‌وري به اجرا درآيد. خصوصي سازي در برخي كشورهاي موفق، با اصلاحاتي براي توسعه بازار و از بين بردن نوسان قيمت‌هاي نرخ ارز و تشويق و توسعه بخش خصوصي همراه بوده است. به جاي اين كه هدف، افزايش نرخ فروش يا واگذاري به بازارهاي حمايت شده باشد، بهتر اين است كه آن را در قالب حذف قدرت انحصاري دولت و آزادسازي فعاليت‌هاي رقابتي تعريف كنيم و البته بهتر اين است كه به جاي افزايش قيمت‌ها با فروش به بازاري بدون نظارت، قوانيني ايجاد كنيم تا از حقوق خريدار هم حمايت شود.
نبايستي فراموش شود كه در خصوصي سازي موفق، نظارت نقش مهمي دارد. موفقيت سياسي و اقتصادي خصوصي سازي در گرو شفافيت روند خصوصي سازي است. كشورهايي كه روند شفافي در فروش شركت‌هاي خود در پيش گرفتند، در اجراي سياست خصوصي سازي، به بن بست نرسيدند. اين كشورها فرآيند فوق را به كمك فروش رقابتي، ايجاد ملاك‌هاي واقعي در گزينش خريداران و كاهش تشريفات اداري در كنترل روند فروش به انجام رساندند.

ادامه مطلب

تشريح عناصر EFQM ,INQA

تعريف :
آنچه كه سازمان در ارتباط با عملكرد برنامه‎ريزي شده خود بدست مي‎آورد.

اين معيارها نتايج كليدي طرح ريزي شده توسط سازمان مي‎باشند كه متناسب با موضوعات و اهداف سازمان مي‎تواند دربرگيرنده نكات زير باشد :
•    پيامدهاي مالي
-    دستيابي به ارقام بودجه
-    حسابهاي بررسي شده ازجمله درآمد، سود و اقلام هزينه‎اي
-    برگشت سرمايه
-    سود

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM، قسمت ششم

فصـل ششم
در مسير برتري و تعالي سازماني
6ـ1ـ مقدمه
در اين فصل با برخي از روشهاي اجرايي و تطبيق شرايط سازمان با خواسته‎ها و معيارهاي مدلهاي برتري سازماني آشنا مي‎شويد. هدف اين فصل تبيين برخي از تجارب مؤلف در زمينه اجراء و استقرار معيارهاي برتري سازماني و قرار گرفتن در مسير سرآمدي است. قطعاً شما خواننده گرامي نيز باتوجه به تجارب و يافته‎هاي خود بايد براساس فرهنگ، ويژگيها و شرايط خاص سازماني كه در آن اشتغال داريد مي‎توانيد مسير تعالي و برتري سازماني خود را در يك حركت جمعي و از طريق اجماع با همكاران خود تعيين و مشخص نمائيد.

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت پنجم

رويکرد :
  اجرای احکام کارگزينی مربوط به ترفيعات , انتصابات , دوره های آموزشی , امتيازات تشويقی , امتيازات مربوط به خدمت درجبهه و بسيج , استخدام و نقل و انتقالات , مأموريت و اضافات سالانه و همچنين پرداخت فوق العاده ها شامل : جذب , بدی آّ و هوا , محروميت از تسهيلات زندگی , سختی کار , سرپرستی براساس آئين نامه های وزارت نيرو و مصوبات
- شورای عالی کار : ايجاد راهکارهايی جهت تسهيل در امر جمع آوری سوابق حق بيمه مستخدمين تأمين اجتماعی در زمينه بهبود سال قبل)

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت چهارم

    رويكردها:    

-    تهيه و تدوين منابع و اطلاعات مورد نياز به منظورارتقاء دانش كاركنان
-    توسعه برنامه هاي ارتباطي ، افقي ، عمودي و مورب بين واحدهاي سازمان با استفاده از تكنولوژي   S.D.I  ( اشاعه اطلاعات گزيده)
-    ارتباط دو جانبه با سيستم اطلاع رساني روز و استفاده از فرمهاي نظر خواهي و نياز سنجي اطلاعاتي

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت سوم

 رویکرد :
      بر اساس سیاستها و استراتژیها و  بخشنامه های هیئت وزیران و وزرات نیرو  ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین سیاستها و استراتژیهای شرکت در کمیته راهبری تحول اداری مبنی بر بکارگیری برنامه های تحول اداری جهت مشارکت کارکنان و توانمندسازی آنان مقرر گردید که  :

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت دوم

رویکرد:
 نیاز سنجی برنامه های آموزشی - انطباق آموزشهابانیازهای واحدها - ارزیابی دوره های آموزشی -ارزشیابی سالانه کارکنان - ترويج كارتيمي
استقرار :
 1- نیاز سنجی آموزشی از واحد ها ،تهیه تقویم آموزشی و پیش بینی بودجه .

ادامه مطلب

اظهارنامه ارزیابی در EFQM قسمت اول

رویکرد :
-  تهیه و تدوین منشور سیاستهای راهبردی معاونت منابع انسانی ( تاپایان سال 83 )      
-  تصویب سازمان جدید شرکت درقالب الگوی موردعمل کلیه شرکت های برق منطقه ای به تعداد650 نفر و فراهم نمودن شرايط جايگزين آن باسازمان فعلي شركت

ادامه مطلب

نحوه پيدايش شش سيگما - ایزو

روش نيرومند در اجراي كسب و كار در قرن بيست و يكم بوده و منجر به حفظ بقاء و ارتقاء مستمر سازمان در بازار رقابت جهاني مي گردد . موتورولا امروزه به عنوان يكي از سازمان پيشرو در كيفيت شناخته مي شود هدف آغازين و سمبوليك اين رويكرد رسيدن به سطح كيفيت 4/3 خطا در ميليون مي باشد فراگير شدن كيفيت در كليه سطوح و طراحي نيرومند به نحوي كه محصولات خدمات و قطعات به سطح قابل قبول تغيير پذيري غير حساس گردند از جمله الزامات اصلي جهت تحقيق هدف شش سيگما مي باشند .

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM قسمت پنجم

5ـ1ـ منطق (RADAR Logic) RADAR و جايگاه آن در مدل تعالي EFQM
طبق منطق RADAR هر سازمان بايد نتايجي را كه بعنوان پيامد دستيابي به خط مشي و راهبردهاي خود هدف‎گذاري نموده است، مورد سنجش قرار داده و اندازه‎گيري نمايد. در اين مورد سازمان بايد مجموعه‎اي از رويكردهاي روشن، با ثبات و يكپارچه را كه تأمين نتايج مطلوب را امكانپذير مي‎نمايد شناسايي و تدوين نموده و آنها را به طريقي نظام يافته و بگونه‎اي كه از اجراي كامل آنها اطمينان حاصل شود جاري نمايد. سازمان بايد بطور مرتب رويكردهاي خود را مورد ارزيابي و بازنگري قرار داده و آنها را بهبود دهد.

ادامه مطلب

مرحله اندازه‌گيري ایزو

مرحله اندازه‌گيري Measure Phase
ما در مرحله اندازه‫گيري قرار داريم
گام‫هاي مرحله اندازه‫گيري
اهداف فاز اندازه‌گيري
نمودار جريان فاز اندازه‌گيري Measure
جمع‌آوري داده‌ها Data Collection
گام 2-1
گام‫هاي مرحله اندازه‫گيري
آماده‌سازي براي فاز تحليل

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM قسمت چهارم


فصـل چهارم
جايزه ملي كيفيت ايران
و
نحوه اعطاي آن
مروري برجايزه ملي كيفيت ايران

ادامه مطلب

مرحله بهبود ایزو

اولين بار به هدف زدن

–كاهش زمان بين مرحله تعريف تا تحويل
–كاهش هزينه پيشرفت و ساخت
–به حداقل رساندن ريسك شكست
–به حداقل رساندن تغييرات طرح پس از انتشار آن
–بهبود كيفيت محصولات و خدمات از نقطه نظر مشتري

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM قسمت سوم

3ـ1ـ مقدمه
در اين فصل ضمن تشريح معيارهاي مدل EFQM و خواسته‎هاي آنها به تشريح چگونگي اجراء و ملاحظات خاصي كه سازمان‎هاي ايراني در اين مورد بايد به آنها توجه كنند مي‎پردازيم. نكته مهم و تعيين كننده آن است كه يك روش معين و مشخص براي تأمين معيارهاي مندرج در اين مدل وجود ندارد و هر سازماني مي‎تواند به تناسب شرايط و وضعيت خود در اين مورد اقدام نمايد.

ادامه مطلب

انجام بازرسی ایزو

انجام بازرسی
مثال: نمودار کنترل کیفیت فرآیند
نمودار کنترل کیفیت فرآیند: برنامه ریزی
نمودار کنترل کیفیت فرآیند:بررسي
نمودار کنترل کیفیت فرآیند: عمل
برگه گزارش کار پروژه-13 : نمودار کنترل کیفیت فرآیند
دستورالعمل: برای شروع رسم نمودار کنترل کیفیت فرآیند در پروسه خودتان از نمودار صفحه بعد استفاده کنید. می توانید از فلوچارتی که در مرحله آنالیز تهیه کرده اید بعنوان نقطه شروع استفاده کنید. حداقل دو شاخصی که در فرآیند شما قابل ردیابی و اندازه گیری باشند را معرفی کنید. بر اساس آنچه که این شاخص ها روشن می کنند کارهایی که اپراتور باید انجام دهد را لیست کنید.

ادامه مطلب

رويكرد فاز تحليل ایزو

رويكرد فاز تحليل
چه چيزي نياز است درباره يك فرآيند بدانيم ؟
بسياري از عيوب به اين دليل رخ مي‌دهند كه چيزي در فرآيند بطور اشتباه و ناكارا انجام مي شود.
براي بهبود سطح سيگماي يك فرآيند، لازم است كه بتوانيد مشكلات فرآيند را مشخص كرده و راههاي بهتر و موثرتر انجام آن كار را پيدا كنيد. 
در اين بخش، ابزارهايي را مي‌آموزيد كه به شما كمك مي‌كنند كه فرآيند را بهتر درك كنيد و موارد زير را شناسايي كرده و اقدامات لازم را به عمل آوريد.

ادامه مطلب

مرور مراحل فاز تعريف ایزو

فاز تعريف
مرور مراحل فاز تعريف
سه حوزه اي كه به آن پرداخته مي شود عبارتند از :
انتخاب پروژه و تهيه پيش نويس منشور پروژه
تجزيه و تحليل SIPOC اوليه 
جمع آوري و تاييد صداي مشتري
اهداف
درك مفهوم سازماني براي پروژه هاي بهبود فرآيند.
درك چگونگي انتخاب پروژه DMAI2Cو توانائي بكارگيري معيار متناسب با پروژه.
شناخت عناصر اوليه منشور و توانائي تهيه منشور پروژه.
درك اصول تخمين تاثير تجاري يك پروژه و توانائي ارتباط آنها به پروژها.
توانايي شناسائي افراد كليدي و سهامداران و قرار دادن آنها در طرح تجاري پروژه.

ادامه مطلب

احراز كيفيت برتر ایزو

قابلیتهای بهبود: 
احراز كيفيت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولید شده و مونتاژ شده نیازمند چارچوبی است كه به قابلیتهای سازمان در زمينه‌هاي مدیریت، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی يكپارچگي ببخشد. براي استفاده از اطلاعات، وجود يك سری ابزارهای آماری كه بتوان به وسیله آنها عملکرد فرآیندها و تولیدات را بهينه نمود، بسیار ضروری است. در دنياي رقابتی امروز، كيفيت خوب يك ویژگی تجملاتي نيست بلکه از دیدگاه هر دوي توليدكنندگان و مصرف كنندگان يك نیاز بنیادی است. 
صرف نظر از تعريفهاي متعدد كيفيت، يك سري ويژگيهاي مشترك جهاني براي آن درنظر گرفته شده است كه عبارتند از : عملكرد دقيق، حداقل تغيير و كمترين هزينه.
دانشمندان و مهندسيني كه به طور عمومي و كلي با مسائل برخورد مي كنند علاقمند به مورد اول، آمارگران، متمايل به مورد دوم و مديران تجاري دوستار مورد سوم مي باشند. بديهي است فرآيند و يا محصولي موفق است كه برخوردار از همه موارد فوق باشد.

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM قسمت دوم

2ـ1ـ مقدمه
سازمان اروپايي مديريت كيفيت در سال 1988 توسط 14 شركت بزرگ اروپايي تشكيل شد. درحال حاضر اعضاء‌اين سازمان به 600 سازمان با گستره سازمان‎هاي بزرگ چند مليتي تا شركتهاي مهم ملي بالغ مي‎شود كه هدف آن گسترش رشد و توسعه پايدار در ميان سازمان‎هاي اروپايي است. هدف و مأموريت اين سازمان عبارتست از :

ادامه مطلب

نظام مديريت مشاركتي ایزو

نظام مديريت مشاركتي
نظام مديريت مشاركتي ، نظام همكاري فكري و عملي كاركنان يك سازمان با سطوح مختلف مديريتي آن سازمان است . در اين نظام كليه افراد سازمان درباره روش هاي حل مسايل و ارتقاي بهره وري سازمان ، فعالانه انديشيده حاصل آنرا در قالب طرح ها و پيشنهادها به سازمان ارائه مي كنند . اين نظام براي خلاقيت هاي كليه اعضاي سازمان ارزش شايسته قايل شده در تصميم گيري ها از آنها استفاده مي شود .

ادامه مطلب

آشنایی با EFQM

1ـ1ـ مقدمه
در اين فصل شما با برخي از دلايل، اصول و باورهاي اوليه حاكم بر مدلهاي تعالي سازماني آشنا شده و در جريان اقدامات ساير كشورها در زمينه تهيه و تدوين جوايز كيفيت بعنوان ابزاري ميان‎بر (Shortcut) براي نيل به مفهوم مديريت كيفيت جامع قرار مي‎گيريد. هدف از اين فصل ايجاد ديدگاه پايه‎اي و اوليه در مورد دلايل و ضرورت‎هاي تدوين مدلهاي تعالي سازماني و جايگاه نگرش‎هاي كلان ملي در اين مورد است.

ادامه مطلب

دستورالعمل نظام مشاركت ایزو

مقدمه :
و شاورهم في الامر فاذا عزمت فتوكل علي الله
( اي رسول ) در امور ( اداره جامعه ) با مردم مشورت كن ، پس چون تصميم گرفتي به خداوند توكل كن)
امروزه يكي از معضلات سازمانها ، عدم توانايي آنها در استفاده بهينه از توان بلقوه كاركنان بويژه در سطوح كارشناسي و تخصصي بوده كه خود باعث كاهش بهره وري و عدم توان رقابت در عرصه ملي و بين المللي گرديده است .
شركت هاي مختلف از روشهاي گوناگون براي حل مشكل نيروي انساني بهره مي گيرند كه يكي از متداولترين آنها سبك و نظام مديريت مشاركتي است . كانون توجهات مديريت مشاركتي سرشت انسان و هنر شكوفا سازي توان نامحدود اوست و از اين جهت است كه مديريت مشاركتي را انقلاب سوم در عرصه مديريت نام نهاده اند . 
نظام پيشنهادات يكي از تكنيكهاي نوين مديريت مشاركتي است كه با اجراي آن كاركنان از توانايي ها و استعدادهاي خود در شناسايي و حل مشكلات كاري بهره برده و با ايجاد زمينه مناسب ، تفكر و ذهنيت كاركنان را از امور روزمره و يكنواخت خارج ساخته و به مواردي والاتر معطوف مي نمايد كه با طبيعت جستجوگر و خلاق انسان نيز سازگار است . اين نظام بعنوان اصلي ترين پايه نظام كايزن ( بهبود مستمر ) در ژاپن شناخته شده است . 

ادامه مطلب

نظام مديريت مشاركتي ایزو

نظام مديريت مشاركتي
نظام مديريت مشاركتي ، نظام همكاري فكري و عملي كاركنان يك سازمان با سطوح مختلف مديريتي آن سازمان است . در اين نظام كليه افراد سازمان درباره روش هاي حل مسايل و ارتقاي بهره وري سازمان ، فعالانه انديشيده حاصل آنرا در قالب طرح ها و پيشنهادها به سازمان ارائه مي كنند . اين نظام براي خلاقيت هاي كليه اعضاي سازمان ارزش شايسته قايل شده در تصميم گيري ها از آنها استفاده مي شود .

ادامه مطلب

هفت ابزار كنترل كيفيت ایزو

1- هيستوگرام
2- دياگرام پارتو 
3- نمودار علت و معلول
4- برگه هاي ثبت فراواني
5- نمودار تمركز خرابي ها
6- نمودار پراكندگي
7- نمودار هاي كنترلي
تهيه كننده: زيبانيا
هيستوگرام
نمودار فراواني – بافت نگار 
بسياري از داده هاي موجود در هر سازمان كمي و عددي هستند. در بسياري از موارد اين دادهاي از اندازه گيري متغيير هاي پيوسته مثل زمان، وزن، ميزان فروش و نرخ توليد حاصل مي شوند. از آنجا كه عوامل زيادي روي داده ها تاثير مي گذارد، تغيير در اندازه داده هاي پيوسته امري اجتناب ناپذيراست. به عنوان مثال نرخ توليد همواره تغيير مي كند، ميزان بازدهي ماشين آلات توليدي نوسان مي نمايد.

ادامه مطلب

محتواي تکنيکي کيفيت ناب ایزو

محتواي تکنيکي کيفيت ناب : 
در اکثر صنايع بغير از الکترونيک مشکلات قابليت پروسه ، در طول زمان بهبود محصول و يا ارائه محصول جديد حل مي شوند ، قبل از اينکه توليد انبوه شروع شود . هنگاميکه قابليت پروسه معلوم گرديد ،کارخانه با يک تغيير درماهيت مشکلات کيفيتي مواجه مي شود . مشکلات از جريان پارامترهاي پروسه به حوادثي مجزا که بندرت اتفاق مي افتند مانند شکست ابزارها ، مراحل فراموش شده ، يا اجزايي که بر چسب اشتباه د يافت کرده اند ، تغيير مي يابند . مشکل در اين مرحله آن است که اين اشتباهات را سريعا آشکار کرده و برطرف سازيم . مشکلاتي که نياز به تحليل ريشه اي علت ها دارند ، بواسطه تعريف تابحال حل شده اند و اکنون است که سرعت بر مهارت تحليلی پيشی می گيرد . بنابراين روشهاي آماري اهميت کمتري پيدا مي کنند. 
با جريان يک تکه ، از زماني که بافر ورودي را ترک ميکند تا وقتي که به بوفر خروجي مي رسد ، هر قطعه بصورت انفرادي و مرحله به مرحله حرکت مي کند بدون اينکه اجازه تجمع WIP بين دستگاهها و يا ايستگاههاي کاري داده شود . اين روش چندين نتيجه براي عامل کيفيت دارد : 
1- زمان حرکت بين اين مراحل عمليات ، اندازه تعيين شده اي دارد که کوچکتر از فاصله بين دو عمليات است . در صورتي که قطعات پس از خروج ، مورد تست قرار گيرند ، پاسخهاي منفي تست منجربه بازگشت قطعه به خط توليد خواهد شد و اين فرصت را پيدا نمي کنند که بيش از يک بخش جلو بروند.

ادامه مطلب

کايزن ، روح کيفيت ژاپني و ایزو

کايزن ، روح کيفيت ژاپني Kaizen
کلاً چيزي که از مطالعه روشهاي مديريتي ژاپني ها نصيبم شده اين است که واقعا خيلي ساده به مسائل نگاه ميکنند و ميتوانند به راحتي عمق مسئله را ريشه يابي کنند. اکثر ما به قدري مسائل را پيچيده مي کنيم که واقعاً خود مسئله را گم مي کنيم. نگاه ساده ولي عميق به مسئله ميتواند کليد حل بسياري از مشکلات جاري باشد.
معني اصلي واژه کايزن ساده و گوياست: کايزن يعني بهبود مستمر. بهبود مستمري که تمامي افراد يعني مديران ، کارکنان و کارگران را در بر ميگيرد. فلسفه کايزن بر اين اصل استوار است که شيوه زندگي انسان شامل زندگي شغلي ، زندگي اجتماعي، و زندگي خانوادگي بايد پيوسته و مداوما بهبود يابد. فرهنگ کايزن و تعامل آن در بين لايه ها و سازمانهاي مختلف اجتماعي در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبديل شود و دانشگاه به کارخانه ، کارگر از مدير بياموزد و مدير از ايده هاي کارگر بهره مند گردد، پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جاي نشستن در برج عاج به صحنه توليد بيايد و فعالان صحنه هاي توليد به فکر و تدبير در باب بهبود کار خويش بپردازند و به پژوهش روي آورند. پيام استراتژي کايزن در اين جمله خلاصه ميشود که حتي يک روز را نبايد بدون ايجاد نوعي بهبود در يکي از بخشهاي سازمان يا شرکت سپري نمود. ياد فرمايش پيامبر اکرم (ص) افتادم که فرموده اند "مسلماني که دو روزش برابر باشد مغبون است". چنين فرمايشي در آن زمان واقعا دليل بر سطح فکر بالاي پيغمبرمان دارد. اي کاش واقعا مسلمان بوديم و بدون آنکه دينمان را بشناسيم اسم مسلماني را يدک نميکشيديم. پس از جنگ جهاني دوم بيشتر شرکتهاي ژاپني ناچار بودند که فعاليت خود را از صفر شروع کنند. مديران و کارگران ژاپني هر روز به مقابله با مشکلات جديدي مي رفتند و هر روز نيز پيشرفتهاي جديدي عايدشان مي شد. خلاصه اينکه ادامه فعاليت شرکتها به پيشرفت بي پايانشان بستگي داشت و بدينسان کايزن به روش زندگي ژاپني ها تبديل شد.

ادامه مطلب

برنامه ریزی استراتژیک ایزو 2

استراتژيهاي مطلوب desired strategies

تعريف استراتژي
چرا برنامه ريزي را استراتژيك مي نامند
تعريف انتخاب استراتژي

ادامه مطلب

کارگاه آموزشی ایزو

nکارگاه آموزشی
  توليد ناب
nارائه دهنده :
nرئوس مطالب
.1توليد دستی و انبوه; مزايا و معايب
.2ظهور توليد ناب
.3مشخصه های توليد ناب و مقايسه آن با توليد انبوه
          + رويکرد توليد ناب در تامين مواد و قطعات
          + رويکرد توليد ناب در ساخت محصول
          + رفتار با مشتری در توليد ناب
          + طراحی ناب

ادامه مطلب

تحلیل بازار در سیستم ایزو

جمعبندي تحليل:
نيروهاي مشتريان: مشتريان اين صنعت از نيروي متوسط در قدرت چانه‌زني و مذاكره برخوردارند. اين بدين مفهوم است كه نقش تعيين كننده در بازار ندارند.يكي از عواملي كه قدرت اين نيرو را تعديل نموده اجباري بودن بازرسي برخي كالاهاست.

ادامه مطلب

معرفي مهندسي ارزش ایزو

روشهاي مهندسي ارزش مي تواند موجب اصلاح و ارتقاي كيفيت فرايندهاي توليد صنعتي و انجام طراحي هاي جديد در هر مرحله از يك پروژه اجرايي گردد. برخلاف آنچه كه در صنايع توليدي مرسوم است و مي توان يك روش اصلاحي را همواره در مراحل بعدي توليد يك محصول خاص نيز اجرا كرد، در پروژه هاي ساختماني كه هر سازه داراي شرايط ويژه اي است، حدود به كارگيري يك روش اصلاحي مهندسي ارزش، محدود به همان پروژه است گذشته از اين، امكانات صرفه جويي در هزينه هاي يك پروژه اجرايي نيز در مراحل مختلف آن تفاوتهاي بسيار پيدا مي كند. با آنكه روش مهندسي ارزش را مي توان در تمام مراحل يك پروژه اجرايي به كارگرفت، بيشترين مزاياي آن زماني حاصل مي شود كه در نخستين مراحل برنامه ريزي و طراحي به كار گرفته شود. نوآوري و جنبه هاي كاربردي مهندسي ارزش، اين روش را از روشهاي سنتي و متعارف كاهش هزينه ها، متمايز مي گرداند. روشهاي سنتي كاهش هزينه ها، عموماً از تجربيات گذشته، نگرشها و عاداتي كه جنبه تكرار به خود گرفته است، تبعيت مي كند و اثري از خلاقيت در آنها ديده نمي شود. مهندسي ارزش برعكس، گردآوري اطلاعات، شناسايي عرصه هاي مشكل دار، پيشنهاد و تدوين روشها و طرحهاي ابتكاري، پرورش انديشه هاي نو و تلفيق همه جانبه ديدگاههايي را كه قرار است توصيه شود، مطرح مي سازد.

ادامه مطلب

نگهداري بهره‌ ور فراگير ایزو (TPM)

نگهداري بهره‌ور فراگير (TPM) 
خلاصه: نگهداري بهره‌ور فراگير (TPM) يك برنامه نگهداري است كه يك مفهوم كلي جديد را براي نگهداري ماشين‌آلات و تجهيزات دربر دارد. هدف نهايي برنامه (TPM) افزايش چشمگير توليد است تا در يك زمان مشابه روحيه و رضايت از كار را در كاركنان افزايش دهد. برنامه (TPM) بسته شبيه برنامه كنترل كيفيت فراگير (TQM) مي‌باشد. تعدادي از ابزارهاي مشابه مثل توانا كردن كارمندان، محك زدن، مستندسازي و... براي اجراي (TPM) و همچنين بهينه كردن آن به كار مي‌رود. اين نوشته‌ها تصميم دارد تا (TPM) را در جزئيات و ارزيابي توانايي‌ها و ضعفهايي مثل طرز كار نگهداري و در ميان گذاشتن شيوه‌هاي اجرايي توضيح دهد. نمونه‌هايي از برنامه‌هاي موفق انجام شده نيز ارائه خواهد شد. 

ادامه مطلب

توليد دستی و انبوه مزايا و معايب ایزو

کارگاه آموزشی توليد ناب
ارائه دهنده : دکتر قاسم مختاری
رئوس مطالب
توليد دستی و انبوه مزايا و معايب 
ظهور توليد ناب
مشخصه های توليد ناب و مقايسه آن با توليد انبوه + رويکرد توليد ناب در تامين مواد و قطعات + رويکرد توليد ناب در ساخت محصول + رفتار با مشتری در توليد ناب + طراحی ناب
تفکر ناب (Lean Thinking)
بنگاه اقتصادی ناب (Lean Enterprise)

ادامه مطلب

طرح ریزی واحد های صنعتی

فهرست فصل اول: کليات فصل دوم: مطالعه و طراحي فرآيند فصل سوم: استقرار ماشين آلات فصل چهارم: طراحي خط مونتاژ و انبار فصل پنجم: طراحي استقرار بخش هاي توليدي فصل ششم: حمل و نقل فصل هفتم: تکنينکهاي طراحي استقرار فصل هشتم: الگوريتم هاي کامپيوتري طراحي استقرار فصل نهم: جايابي
تاريخچه با به وجود آمدن انقلاب صنعتي و تخصصي کار کارگران، مطالعه و بررسي طرح استقرار واحدهاي توليدي براي صاحبان آن اقتصادي نمود. اولين دستاورد اين مطالعه، مکانيزه کردن وسائل و دستگاهها بود. سپس حمل و نقل مواد بين مراحل ساخت مورد توجه خاص قرار گرفت. بدين ترتيب صاحبان صنعت، متخصصين را برگزيدند تا مسائل طرحريزي واحدهايشان را مطالعه نمايند.

ادامه مطلب

هيستوگرام ایزو

مهمترين دلايل استفاده ازيك نمودار كنترل بهبود وضعيت موجود در يك فرآيند
اغلب فرآيندها در شرايط كنترل آماري به سر نمي برند
استفاده دقيق و مستمر از نمودارهاي كنترل به شناسايي انحرافات با دليل كمك مي كند.
نمودار كنترل فقط انحرافات با دليل را شناسايي مي كند.
نمودار كنترل به عنوان ابزاري جهت تخمين يك پارامتر
توجه به طراحي نمودار كنترل(حدود كنترل ،انتخاب اندازه نمونه و فراواني نمونه گيري)

ادامه مطلب

مشتريان و ملاقات كننده ها ی ایزو

افرادي كه در يك فرايند در حال حركتند(مانند:مشتريان،ملاقات كننده ها)
ديده مي شود اين ماژول از 9 قسمت Entity همانطور كه در نماي ماژول تشكيل شده كه در ادامه به تشريح عملكرد آنها مي پردازيم.

 اين ماژول براي تغير روش در صف قرار گرفتن مورد استفاده دارد.

ترتيب در صف قرار گرفتن پيش بيني براي تمام صف ها،حالت اولين ورودي-

اولين خروجي است مگر اينكه آن را تغيير دهيد.

ادامه مطلب

تاريخچه مديريت زنجيره تامين ایزو

در رقابت‌هاى جهانى موجود در عصر حاضر، بايد محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشترى، در دسترس وى قرار داد. خواست مشترى بر كيفيت بالا و خدمت رسانى سريع، موجب افزايش فشارهايى شده است كه قبلاً وجود نداشته است، در نتيجه شركت‌ها بيش از اين نمى‌توانند به تنهايى از عهده تمامى كارها برآيند. در بازار رقابتى موجود، بنگاه‌هاى اقتصادى و توليدى علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلى، خود را به مديريت و نظارت بر منابع و اركان مرتبط خارج از سازمان نيازمند يافته‌اند. علت اين امر در واقع دستيابى به مزيت يا مزاياى رقابتى با هدف كسب سهم بيشترى از بازار است. بر اين اساس، فعاليت‌هاى نظير برنامه ريزى عرضه و تقاضا، تهيه مواد، توليد و برنامه ريزى محصول، خدمت نگهدارى كالا، كنترل موجودى، توزيع ، تحويل و خدمت به مشترى كه قبلا همگى در سطح شركت انجام مى شده اينك به سطح زنجيره عرضه انتقال پيدا كرده است. مسئله كليدى در يك زنجيره تامين، مديريت و كنترل هماهنگ تمامى اين فعاليت‌ها است. مديريت زنجيره تامين  (SCM ) پديده‌اى است كه اين كار را به طريقى انجام مى‌دهد كه مشتريان بتوانند خدمت قابل اطمينان و سريع را با محصولات با كيفيت در حداقل هزينه دريافت كنند.

ادامه مطلب

مديريت و كنترل پروژه ایزو

 - پــروژه از يك مجمـوعه فعـاليت تشكيل ميشـود ، بطـوريكه با انجـام اين فعـاليتها پــروژه بـه اتمام مي رسـد .
- بيـن فعاليتها روابط و وابستگـي يا تقـدم و تـأخــر وجــود دارد.
- فعـاليتها مــرز دار هستنــد ، يعني پــروژه فـرآينـد گسستـه دارد .
- هـر پــروژه داراي يك نقطـه شــروع و يك نقطه پايان مي باشد .
هـر پــروژه داراي يك هدف مشخص و قابل ارزيـابي است.
هر پروژه داري يک کيفيت تعريف شده براي اجرا مي باشد.

ادامه مطلب

اصل پارتو ایزو

اصل پارتو یا قانون 80:20 بیان می کند 20 درصد از عوامل 80 درصر مسائل را می افرینند و هشتاد درصد از عوامل سبب بیست درصد از بیست درصد مسائل هستند .
این موضوع که توسط ویلفرد پارتو ، اقتصاددان ایتالیایی مطرح شد قانون اثبات شده علمی نیست ولی به طور معمول در بیشتر امور اجتماعی و اقتصادی صادق است . مثلا گفته می شود حدود 80 درصد ثروت جامعه در اختیار 20 درصد افراد است . از این اصل برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت استفاده کرده اند و نموداری به نام پارتو ایجاد شده است .
نمودار پارتو نموداری است برای نشان دادن و دسته بندی اطلاعات تا معلوم شود چه علتهایی در شکل گیری معلول بیشترین نقش را دارند .
نمودار پارتو را می توان به عنوان اولین قدم در ایجاد بهبود در محیط کاری به کار برد . با یک نگاه به نمودار پارتو تمام افراد میتوانند ببینند که دو یا سه عمال بیشترین مسائل را بوجود آورده اند و تعداد زیادی از عوامل نقش بسیار کمی در ایجاد مشکلات داشته اند . بنابراین پایه ای برای فهم و درک مشترک بین افراد گروه ایجاد شده و تعریف اهداف دقیق برای دستیابی به میزان مشخص از بهبود میسر می گردد . 

ادامه مطلب

برنامه ریزی استراتژیک ایزو 1

تعريف استراتژي
چرا برنامه‌ريزي را استراتژيك مي نامند
تعريف انتخاب استراتژي

مديريت استراتژيك چيست ؟
مديريت استراتژيك عبارت است از :
مديريت، هدايت و كنترل سازمان به‌نحوي كه بتواند واكنش مناسب و سريع در برابرتغييرات محيط دروني و بروني سازمان نشان داده و درشرايط ايده‌آل تغييردهنده  محيط دروني و يا بروني باشد
مديريت استراتژيك: از 1)تدوين ، 2)اجراء و 3)ارزشيابي استراتژيها تشكيل شده است

ادامه مطلب

مهندسی پروژه ایزو

primavera  project planner (P3)            

مراحل برنامه ريزي و هدايت پروژه

برنامه ريزي پروژه

مهندسي پروژه

مديريت پروژه

كنترل پروژه

تشريح روند انتقال داده ها به نرم افزار

ادامه مطلب

برنامه ریزی استراتژیک ایزو

تبيين بيانيه ماموريت سازمان 
رسالت  (Mission ) چيست ؟
فلسفه وجودي سازمان ( چرائي )  را رسالت سازمان مي نامند هر سازمان در پاسخ به يك سري نياز ايجاد ميشود و هدف آن رفع آن نياز مي باشد بنابراين قبل از هر اقدام بايد مشخص شود كه چه نيازهائي منجر به تشكيل سازمان گرديده است .

ادامه مطلب

اصول مديريت عمومي ایزو

يک مهندس در دوره عمر حرفه اي خود، درهر رده اي از سازمان، تا اندازه اي به دانش مديريت نياز دارد و بدون چنين دانشي در بهره برداري کامل از توانائيهاي خود ناکام مي ماند.
امروزه حداقل داشن مديريتي براي عملکرد بهتر و ارتباط موثرتر مهندسان در سازمانها از ضروريات است.
مديريت مهندسي جهت آموزش مهارتهاي مديريتي به مهندسان طراحي شده است.

ادامه مطلب

مدیریت استراتژیک ایزو 1

در تجزيه و تحليل موردي سياست بازرگاني وضع داخلي و خارجي سازمان شرح داده مي‏شود و دربارة مأموريت ، استراتژي‌‏ها ، هدف‏هاي بلند مدت و سياست‏ها مسأله‏هايي مطرح مي‏گردد.
بايد تجزيه و تحليل موردي و ارائه آن را به عنوان يك محصول مورد توجه قرار داد به‏گونه‏اي كه يك مزيت رقابتي آن را از تجزيه و تحليل موردي ساير دانشجويان متمايز و ممتاز نمايد.
بايد مدت‏ها پيش از زمان ارائه مطلب آماده بود تا وقت كافي براي انديشيدن و تمرين وجود داشته باشد. مسامحه و تعلل جايز نيست.

ادامه مطلب

تعريف سيستم اطلاعات مديريت(MIS)

تعريف سيستم اطلاعات مديريت(MIS): 
سيستمي است كه جمع آوري، كنترل و پالايش داده هاي مورد نياز سازمان را بر عهده داشته و با به كارگيري روش هاي مناسب هر سازمان ، اطلاعات پالايش شده را به منظور تصميم ، برنامه ريزي و كنترل كليه فرايندها در اختيار سطوح مختلف مديران قرار مي دهد را سيستم اطلا عات مديريت (MIS) مي نامند. 
MIS طرحي است كه با تفكيك سيستمها و رو ش هاي موجود در هر سازمان به دو گروه زيرتقسيم ميكند : 
1. پشتيباني : شامل سيستمهاي مالي ، اداري،پرسنلي، بازرگاني .... 
2. عملياتي : شامل سيستمهاي توليد ، خدمات ، مهندسي ...... 
عوامل مورد بررسي جهت رفع محدوديتها سازمان و افزايش راندمان : 

ادامه مطلب

برنامه چشم انداز ایزو

الف – برنامه چشم انداز 20 ساله كشور
در برنامه چشم انداز 20 ساله (1404) جمهوري اسلامي ايران مطرح شده است كه « با اتكال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان و عزم ملي و كوشش برنامه‌ريزي شده و مدبرانه جمعي و در مسير تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسي، در چشم انداز بيست ساله،
ايران كشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل.

ادامه مطلب

گام های موفقیت از دیدگاه ایزو


گام های موفقیت
از صحبت های منفی پشت سر همکارانتان پرهیز کنید.

اگر شما بدگویی کنید همکارانتان به شما اعتماد نمی کنند.

تنها راجع به کسب و کارتان صحبت کنید.
گام های موفقیت
سعی کنید با کسانی که توانایی های شما را به چالش می کشند کار کنید.
در این صورت شما طی یک سال بیشتر از 4 سال تحصیلی خواهید آموخت.

ادامه مطلب

کایزن - ایزو

کایزن
شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴
كايزن چيست ؟
كايزن تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم ، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. 
KAI + ZEN = KAIZEN 
بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنان 

ادامه مطلب

سمينار آموزشی E.R.P

سمينار آموزشی E.R.P
ارائه دهنده : شرکت ***
فهرست مطالب
تعريف E.R.P

معرفی سيستمهای اطلاعاتی و بيان تفاوتهای سيستمهای اطلاعاتی و ERP
ٍE.R.P چيست 
معرفی سيستمهای توليد و بيان جايگاه E.R.P در سيستمهای توليدی
ساختار E.R.P

ادامه مطلب

مدیریت استراتژیک ایزو

مقدمه
تجزيه و تحليل موردي
تجزيه و تحليل موردي در سياست‏هاي بازرگاني
در تجزيه و تحليل موردي سياست بازرگاني وضع داخلي و خارجي سازمان شرح داده مي‏شود و دربارة مأموريت ، استراتژي‌‏ها ، هدف‏هاي بلند مدت و سياست‏ها مسأله‏هايي مطرح مي‏گردد.
مراحلي كه در تجزيه و تحليل موردي جامع و كتبي بايد انجام داد :

ادامه مطلب

فعاليتهاي نگهداري و تعميرات ایزو

فعاليتهاي نگهداري و تعميرات انواع تجهيزات موجود در هر واحد توليدي و خدماتي مي‌بايست در چهارچوب يك نظام كامل، جامع و مناسب كه به صورت نرم‌افزار و يا مدون توسط كارشناسان و صاحب‌نظران طراحي سيستم و سيستم‌دهي تهيه شده است، به مرحله اجرا درآيد تا ضمن اعمال كنترل بر تأمين منابع مورد نياز از منافع و مزاياي مستقيم و غيرمستقيم كه از پياده‌سازي آن سيستم عايد مي‌شود، صاحبان صنايع و مالكين تجهيزات بهره‌مند شوند. سيستم نگهداري و تعميرات پيشگيرانه (PM/ Preventive Maintenance. sys) و سيستم تعميرات پيش‌بيني (PDM/ Predictive Maint. sys) از رايج‌ترين انواع سيستمهاي نگهداري و تعميرات مي‌باشند كه پس از طراحي معمولاً براساس نظر و تصميم كارشناسان و متوليان امور نگهداري و تعميرات، با توجه به توان فني و مهندسي و منابع موجود، نوع سرويس و اهميت دستگاه و برنامه‌هاي كلان مديريت، انتخاب و پياده‌سازي مي‌شوند ضمن اينكه سيستم پيشرفته (CBM/ Condition Based Maintenance. sys) عملاً شكلي تلفيقي و بهينه‌سازي شده از سيستمهاي اخيرالذكر مي‌باشد كه در مجموع جنبه‌هاي اقتصادي امور نگهداري و تعميرات (به صورت كنترل و دقيق مؤلفه‌هاي هزينه‌ساز مرتبط با اقتصاد تعميرات) و نهايتاً تعديل قيمت تمام شده محصول را در قالبي آگاهانه مورد توجه قرار مي‌دهد. مفاهيم CBM و PDM نسبت به همديگر نزديك هستند ولي توجه داشته باشيم كه در CBM به صرف انجام آزمايشات ابزاري (Instrumental Testing) و به اجرا در آوردن فعاليتهاي بازرسي فني (Technical Inspection) و كسب اطلاع از وضعيت موجود قابليت و كارايي قطعات و تجهيزات كه در اثر پياده‌سازي PDM معين مي‌گردد، بلافاصله راجع به توقف و يا ادامه كار، تجهيز دستگاه مورد تصميم‌گيري نمي‌شود بلكه به طور واقع‌بينانامه با توجه به همه جوانب و عوامل و تحليل فاكتورهاي مهم ديگر و جمع‌بندي اطلاعات به دست آمده تصميم‌گيري نهايي صورت مي‌گيرد.

 

ادامه مطلب

فرایند تحلیل سلسله مراتبی

AHP

فرایند تحلیل سلسله مراتبی

پیشگفتار

   یکی از کارآمد ترین تکنیک های تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی (Analytical Hierarchy process-AHP) که اولین بار توسط توماس ال ساعتی در 1980 مطرح شد . که بر اساس مقایسه های زوجی بنا نهاده شده و امکان بررسی سناریوهای مختلف را به مدیران می دهد .

انواع حالت های تصمیم گیری

اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی

اصل 1. شرط معکوسی  (Reciprocal Condition)

اصل 2. همگنی           (Homogeneity)

اصل 3. وابستگی          (Dependency)

اصل 4. انتظارات        (Expectation)

ادامه مطلب

ایزوEFQM

مفاهيم بنيادين سرآمدي در مدل EFQM

نتيجه گرايي.
مشتري مداري
 رهبري و ثبات در مقاصد
مديريت مبتني بر فرآيندها و واقعيت‌ها
توسعه و مشاركت كاركنان
يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر
توسعه شراكت‌ها
مسؤوليت اجتماعي شركت

ادامه مطلب

الگوبرداري ایزو

الگوبرداري
Benchmarking
مزاياي الگو يابي
شناسايي عوامل موفقيت اصلي وكاركردهاي كليدي مجموعه
شناخت و مستند سازي فرآيندها و تجزيه و تحليل آنها

ادامه مطلب

تعريف ومراحل استقرار BSC

رويکرد نوين استفاده از گروههاي کار و فعاليت ،  به   شرکتها  کمک  مي کند  تا  تواناييهاي متفاوت لازمه براي تکميل هر گروه فعاليت را تعريف و مشخص سازند ، همچنين فعاليتهاي هسته اي BSC را مشخص مي سازد؛ اين فعاليتها  مسئول بلوکهاي ساختماني اساسي BSC هستند و از فعاليتهاي پشتيبان طرح، مستقل وبي نياز هستند و مستقل عمل مي کنند.فعاليتهاي پشتيبان، بطور کل ،  بسته  به  زمان ،  پيچيدگي و بودجه اي طرح تغيير ميکند. بنابر اين تقسيم بندي دو شاخه اي نشان مي دهد که محور عمودي شامل فعاليتهايي با عملکرد تقاطعي است که بايد توسط  افراد با تواناييهاي متفاوت در هز فاز اجرا شود. علاوه بر آن، اين شاخه بندي به نوعي هماهنگي قوي در عملکرد دروني منجر مي گردد که به نظر مي رسد با دستيابي به نتايج قابل انتظار از پروژه، همبستگي و وابستگي مفيد داشته باشد.فازهاي انتخابي، به تشکيل گروههاي فعاليتهايي منجر مي شود  که  در  جزئيات  به   اندازه اي دقيق پيش مي روند که تمام اطلاعات value-addedرا با  هم  تلفيق مي کنند و يکي  مي سازند  در حاليکه  با عموميت  بخشي  که  ما  پيشنهاد  و ارائه مي کنيم، موافق و هم داستان نيستند. بين فازهاي  متوالي   پيشنهادي  هيچ  وابستگي دروني وجود ندارد، در حاليکه نتايج فازهاي قبلي در فازهاي  بعدي  ،  بازبيني   يا جايگزين نشده اند. براي افزايش بيشتر استقلال و عدم وابستگي بين  فازها ، پيشنهاد مي شود که هر فاز با گزارشي قابل تحويل به پايان برسد و کميته مديريت پروژه بر آن گزارش التزام و تعهد داشته باشد.

ادامه مطلب

مقاومت در برابر تغييرات ایزو

در جهت کاستن مقاومت در برابر تغييرات،  تشکيل  يک  مديريت  بالا  که  مديران  کليدي را تشويق و محرکي باشد برايشان براي اجرا کردنBSC و توسعه  مکانيزم روابط با کارکنان که آنها بتوانند اين نوع سيستم و پيشرفت  را  درک  کنند  و  اجرا کنند و قابليت هاي خود را افزايش دهند و اين روش  با  سيستمي  که کارکنان در آن  گفتگو و فروش شرکت نمي کنند مقايسه شده است. به همين دليل در ابتداي اين پروژه معرفي و آشنايي بايد در برنامه  کاري  گنجانده  شود.  همچنين  در اين طرح  بايد به سوالات کارکنان منتخب از تمام قسمتهاي   سازمان    در جهت روشن  شدن  مسئله و انتشار آن در تمام سازمان و مشارکت در طرحها و فوايد سيستم  پاسخ داده شود. همچنين در اين فاز، همه افراد تيم در طرحها و موفقيتهايBSC مسئول هستند.

ادامه مطلب

SWFMEA

متدهاي تجزيه و تحليل خطا و آثار ناشي از آن اولين بار در زمان بعد از جنگ جهاني دوم براي سيستم‌هاي مكانيكي و الكتريكي بكار مي‌رفت و آنزمان هنوز سيستم‌هاي نرم افزاري در مغازه‌ها يافت نمي‌شدند. استانداردهاي معمول و خط‌مشي‌هاي امروزي هم حتي مشكلات و خطاهاي موجود در نرم افزارها را بسيار بطور خلاصه بررسي مي‌كنند و همچنين عنوان مي‌دارند كه اين موضوع فقط براي برخي موارد جوابگو و قابل توسعه است. هنوز هيچ راهكار استاندارد جهت ناكارآمدي‌هايي كه توسط خطاهاي سيستم و اثرات مربوط به آنها در FMEA پديد مي‌آيد منتشر نشده است . 
FMEA / FMECA عمومي در استاندارد IEC60812 تعريف شده است. نسخة اصلي و كامل آن مربوط به سال 1985 مي‌شود 2 IECT561/WG البته بر روي نسخة ويرايش شدة آن كار مي‌كنند نسخة پيش نويس كميتة كاري (CD) بين اعضاي كميته در بهار 2001 پخش شد. 
FMEA / FMECA عمومي در IEC 60812 با تمامي خط مشي‌هايي كه در قسمت قبل توضيح داده شد به خوبي سازگار است. اين استاندارد نقطة خوبي براي استاندارد نرم افزاري FMEA حساب مي‌شود. بسته به اهداف و سطوح مختلف اين استاندارد با تمامي نيازهاي ما به صورت كامل قابل تنظيم است. در اين قسمت تمامي موارد و ساختارهاي FMEA گنجانده نشده است در عوض قسمتي از ان كه با حلات خطاي سيستم‌هاي كاربردي اتوماسيون نرم افزاري مربوط است مطرح شده است . 
براي بررسي FMEA براي سيستم‌هاي نرم افزاري اتوماسيون بايد هم قسمت سخت افزاري و هم نرم افزاري را كنترل نمود اما براي آنكه بيشتر به مطلب پرداخته شود فقط قسمت نرم افزاري آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد. 

ادامه مطلب

جايگاه FMEA در نظام مديريت كيفيت

هدف سمينار
مقدمه
جايگاهFMEA در نظام مديريت كيفيت.
شرايط و بسترهاي لازم براي كاربرد تكنيك FMEA
توضيحاتي براي آشنايي روش
بررسي آماري از تهيه مستندات FMEA در صنايع ايراني.
بسترهاي كنوني جامعه صنعتي ما در تهيه مدارك FMEA
راهكار عملياتي براي برون رفت از وضعيت موجود

ادامه مطلب

FMEA

FMEA يک اقدام کنشي است نه واکنشي ، يعني اقدامي قبل از وقوع است نه يک تمرين بعد از آشکار شدن مشکلات. 
DFMEA
PFMEA 
SFMEA 
تاثير FMEA بر نرخ خرابي محصولات :
اجراي SFMEA و DFMEA موجب کاهش نرخ خرابي در دوره عمر مفيد و شکستهاي محتمل در زمان فرسودگي را به تعويق مي اندازد و فرايند طراحي را با کاهش ميزان ريسک استحکام مي بخشد.
اجراي PFMEA فرايند ساخت و توليد را با کاهش ريسک خرابي استحکام بخشيده و نرخ خرابي محصول را در دوره عمر آغازين محصول کاهش ميدهد

ادامه مطلب

(FMEA (2

هدف سمينار
مقدمه
جايگاهFMEA در نظام مديريت كيفيت.
شرايط و بسترهاي لازم براي كاربرد تكنيك FMEA
توضيحاتي براي آشنايي روش
بررسي آماري از تهيه مستندات FMEA در صنايع ايراني.
بسترهاي كنوني جامعه صنعتي ما در تهيه مدارك FMEA
راهكار عملياتي براي برون رفت از وضعيت موجود

ادامه مطلب

FMEA 3

حالات خطا و اثرات ناشی از آن در پروژه های نرم افزاری(قسمت سوم)
FMEA در سيستم اطلاعاتي ( Information systems ) 
گودرار FMEA نرم افزاري را براي سيستم هاي تعبيه شده ( Embed ) به دو دسته تقسيم مي كند : FMEA نرم افزار سيستمي و FMEA نرم افزار جزئي FMEA نرم افزاري سيستم ( system swfmea ) در حقيقت اثر بخشي معماري نرم افزار را بررسي مي كند و به كليه كارهايي كه اجزاء سيستم انجام مي دهند توجهي ندارد . اين مرحله بايد هر چه زودتر در مرحله طراحي نرم افزار انجام بپذيرد ( مترجم : طبق تحقيقات شركت Microsoft تغييرات در نرم افزار هاي نوشته شده حدود 100 برابر اوليه ، هزينه در بردارد ) . اين مرحله بايد به حالت جدولي تدارك ديده شوند ( مانند حالت سخت افزاري ) . 
FMEA نرم افزاري جزئي ( Detail swfmea ) بيشتر بر روي اين موضوع تمركز دارد . كه آيا اين برنامه داراي امنيت كافي است يا نه ؟ اين مرحله مانند مرحله جزء به جزء ( Component level ) سخت افزاري است . اين مرحله بسيار وقت گير و كاربر است و تا مرحله توسعه برنامه دست نيافتني است . اين مرحله همچنين ممكن است فقط براي نرم افزارهايي كه با تعداد محدودي سخت افزار يكپارچه محدود شود . 

ادامه مطلب

2 FMEA

حالات خطا و اثرات ناشی از آن در پروژه های نرم افزاری(قسمت دوم)
Software Failure Modes and Effects Analysis 
اجراي FMEA براي يك سيستم مكانيكي يا الكتريكي خيلي ساده تر از پياده سازي آن براي نرم افزار است . حالات خطا براي رله ها و رزيستورها اغلب شناخته شده اند . دلايلي كه موجب خطا مي شوند اغلب شناخته شده اند و ترتيب و توالي آنها مورد مطالعه قرار گرفته است . قطعات الكتريكي و مكانيكي اغلب به دليل سايش عمر زياد يا فشار بيش از حد خراب مي شوند . تجزيه و تحليل ها اغلب به اين سادگي نيستند اما مهندسان ايمني مي توانند به اطلاعات گرفته شده از اجزاء توليدي كه آزمايشها و بازخوردها نشأت گرفته است اطمينان كنند . در محيط هاي نرم افزاري وضعيت متفاوت است . حالات خطاي نرم افزاري اغلب ناشناخته اند . ماژول هاي نرم افزاري با خطا منو قف نمي شوند انها فقط رفتار نادرست از خود نشان دهند براي يافتن اين رفتار غلط مهندس ايمني بايد از اطلاعات خود جهت ايمني نرم افزار و برپايي يك روش براي رسيدن به FMEA مناسب استفاده كند . 
اجرا كننده هاي swfmea بايد يك نقطه شروع مناسب را جهت تجزيه و تحليل پيدا كند . يك ليست از موضوعات خطاي مرتبط و اينكه چه چيزي باعث مي شود اين خطا ممكن شود را بيابد و همچنين ترتيب قرار گيري آنها نيز مشخص شود حالات در SWFMEA بايد به طور گسترده نشاندهنده يك رفتار اشتباه در برنامه باشد نه يك اشتباه گرامري در كد برنامه ، حالات خطا در سخت افزار و نرم افزار مشخصه هاي متمايز كننده زيادي دارند . اين مشخصات شامل موارد زير مي شوند : 

ادامه مطلب

FMEA 1

تجزيه و تحليل خطا و اثرات ناشي از آن ( FMEA ) را مي توان به يك روش ساختار يافته جهت پيدا كردن و شناخت حالات خطاي يك سيستم ، شي يا فعاليت و محاسبه اثرات ناشي از آن خطا بر روي مراحل بالاتر ار آن توصيف كرد . هدف ما اين است كه علل پيدايش حالات خطا را بيابيم و راه حل هاي حذف يا كاهش آنها را پيدا كنيم . يك روش از پايين به بالا ( bottom ) مانند FMEA يك راه بسيار عالي موثر جهت شناخت خرابي خطاي اجزاء سيستم و عملكرد نادرست سيستم است . همچنين مي توان مستندات سيستم را با دقت تهيه كرد . 
پايه هاي اوليه FMEA در ابتدا در ارتش ايالات متحده شكل گرفت . روش نظامي اي به نام MIL - P - 1629 به عنوان روشهاي جهت كنترل حالات خطا ، تاثيرات و آناليز بحراني در نوامبر سال 1949 نوشته شد . اين معرفي جهت تخمين اطمينان تعيين تاثير خرابي سيستم و تجهيزات استفاده مي شد خرابي بر اساس تاثيري كه روي موقعيت يك عمليات نظامي و يا امنيت فردي پرسنل با تجهيزات آن دارد طبقه بندي مي شد اين موضوع كه پرسنل و تجهيزات قابل جابجايي با هم هستند در مفاهيم توليدي مدرن مانند توليد محصولات مشتري كاربرد ندارند . بنابراين محيط هاي صنعتي مختلف داراي مجموعه اي از اولويت ها مخصوص خط مشي و استاندارد هاي خود هستند . 

ادامه مطلب

شناسايي ، الويت بندي ، تعيين

1-هدف :
هدف از اين مدرك شناسايي ، الويت بندي ، تعيين و اجراي اقداماتي است كه سبب حذف يا كاهش ميزان وقوع حالات خرابي بالقوه موجود در محصول يا فرآيند مي باشد . 
2-محدوده اعتبار :
1)-هنگام طراحي محصول يا فرآيند جديد، 2)-هنگام تغيير در طراحي محصول يا فرآيند موجود ، 3)- هنگام نياز به انجام بهبود در محصولات يا فرايند هاي موجود
3-مسئوليتها :
مسئوليت حصول اطمينان از موثر بودن اين روش اجرايي به عهده واحد فني ومهندسي در نظام كيفي است ، و تيم FMEA موظف به انجام اقدامات تعيين شده در اين فرآيند مي باشد .

ادامه مطلب

دستورالعمل شرايط بهداشتي امکانات نگهداري مواد خام و محصول ایزو

1- هدف :
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص نگهداري شرايط ايده ال و بهداشتي مناسب جهت مواد خام ومحصول و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- محدوده ي کاربرد :
اين سيستم در طول زنجيره ي فراوري محصول و قسمت حمل ونقل کارخانه مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

دستورالعمل پيش نيازی و بهداشتی ماشين آلات و تجهيزات فراوری ایزو

1- هدف :
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص شرايط اوليه و بهداشتي مناسب جهت ماشين آلات و تجهيزات فراوري و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- محدوده ي کاربرد :
اين سيستم در طول زنجيره ي فراوري محصول مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

دستورالعمل کنترل آفات و حيوانات موذی ایزو

1-هدف:
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص کنترل آفات و کليه ي حيوانات موذي و انهدام آن ها و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي و اصلاحي در صورت نياز ارائه مي دهد. به نحوي كه آثار و بقاياي فعاليت آنها مشاهده نشود .

ادامه مطلب

دستورالعمل نظافت و گندزدايي ایزو

1-هدف:
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص نظافت و گندزدايي  و همچنين اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- دامنه کاربرد :
اين سيستم در کليه سطوح اعم از مکان هاي توليدي و مکان ها وابسته شرکت مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

دستورالعمل اصول بهداشتي جابه جايي ماده ي غذايي ایزو

1-هدف:
اين دستور کار راهنمايي هايي در رعايت اصول بهداشتي مناسب در تجهيزات مورد استفاده در جابه جايي و فراوري ماده ي غذايي و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- دامنه کاربرد :
اين سيستم در طول زنجيره ي فراوري محصول مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

دستورالعمل شرايط پيش نيازي و بهداشتي ساختمان کارخانه ایزو

1- هدف :
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص فراهم آوري شرايط پيش نيازي و بهداشتي ساختمان کارخانه و  راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي و اقدامات اصلاحي  در صورت نياز ارائه مي دهد.
2- محدوده ي کاربرد :
اين سيستم در طول زنجيره ي توليد محصول  و عمليات ساختماني و خدماتي کارخانه مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

دستورالعمل مسائل بهداشتی و پيش نيازی کارکنان ایزو

1- هدف :
اين دستور کار راهنمايي هايي در خصوص فراهم آوري شرايط بهداشتي و اوليه ي کارکنان سازمان و راهکارهايي جهت  اقدامات کنترلي در صورت نياز ارائه مي دهد.

2- محدوده ي کاربرد :
اين سيستم در کليه سطوح سازمان مورد استفاده مي باشد.

ادامه مطلب

روش اجرايي برنامه هاي پيش نيازي ایزو

1-    هدف
1-1-    کنترل احتمال انتقال خطرات ايمني مواد غذايي به محصول از طريق محيط کار
1-2-    کنترل آلودگي بيولوژيکي ، شيميايي و فيزيکي محصول ( محصولات ) از جمله آلودگي مشترک بين محصولات
1-3-    کنترل سطوح خطر ايمني مواد غذايي در محصول و محيط فراوري محصول

ادامه مطلب

دستورالعمل تجزيه و تحليل نقاط کنترل بحراني ایزو

1- هدف
 هدف از تدوين اين آئين كار عبارتست از ارائه راهنمايي هاي  لازم براي استفاده از سيستم HACCP به منظور دستيابي به ايمني مواد غذايي .  

2 – محدوده عملکرد :
اين سيستم در طي زنجيره  توليد آرد سبوس گرفته ، آرد ستاره ، آرد نولشرکت كاربرد دارد .

ادامه مطلب

راهنمای شناسایی مخاطرات بهداشتی مواد غذایی ایزو

1- هدف
هدف از تدوین این آیین کار ، راهنمایی تیم ایمنی مواد غذایی جهت شناسایی مخاطرات بهداشتی مواد غذایی و روش های کنترل و پیشگیری آنها می باشد.
2- دامنه کاربرد:
دامنه کاربرد این آیین کار ، مخاطرات موجود در زنجیره تولید محصولات این شرکت می باشد.
3- مسئولیت ها
مسئولیت اجرای این آیین کار ، به عهده تیم ایمنی مواد غذایی می باشد.

ادامه مطلب

روش اجرائي فراخواني محصول ایزو

1- هدف :
هدف از تهيه اين روش اجرايي مشخص نمودن چگونگي فراخواني وبرخورد با محصولات نامنطبق كه توزيع شده‌اند، است .
2- دامنه كاربرد :
كليه محصولات نامنطبق توزيع شده.
3- مسئوليت اجرا :
مسئوليت اصلي اجراي اين روش برعهده نماينده مديريت مي‌باشد .

ادامه مطلب

روش اجرايي آمادگي واکنش در شرايط اضطراري ایزو

1ـ هدف:
هدف از تدوين اين فرايند، تشريح مجموعه اقداماتي است که به منظور پيشگيري و يا کاهش حوادث بالقوه موثر بر مواد غذايي مقابله با وضعيت هاي اضطراري در شرکت ***انجام مي شود.
2ـ محدوده:
دامنه اين فرايند، شامل کليه بخشهاي شرکت ***مي باشد و بايستي توسط افرادي که شرح وظايف خاصي در اين روش براي آنان در نظر گرفته شده رعايت گردد.

ادامه مطلب

روش اجرايی ارتباطات ایزو

1- هدف :
هدف از اين تدوين اين روش اجرايي ،حصول اطمينان از وقوع تعاملات ضروري است . تبادل اطلاعات از طريق تعامل به منظور حصول اطمينان از تحت کنترل قرار گرفتن هر گونه مخاطره در يکي از مراحل زنجيره مواد غذايي و رسيدن به محصول با کيفيت مطلوب مي باشد .
2-  دامنه کاربرد :
محدوده عملكرد اين فرايندارتباطات خارجي و داخلي شرکت ***شامل مي گردد .

ادامه مطلب

ایزو روش اجرايي مميزي داخلي

روش اجرايي مميزي داخلي
        
برنامه مميزي
سازمان بايد در فواصل زماني از قبل تعيين شده  مطابق برنامه مميزي داخلي  نسبت به برگزاري مميزي هاي داخلي اقدام نمايد تا مشخص شود که آيا سيستم مديريت کيفيت با ترتيبات طرح ريزي شده نيازمنديهاي اين استاندارد بين المللي و نيازمنديهاي نظام مديريت کيفيت که توسط اين سازمان ايجاد شده مطابقت کند و به طور موثر اجرا ونگهداري شود.

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل مدارک ایزو

روش اجرايي کنترل مدارک:

هدف از اين روش اجرايي تحت کنترل قرار دادن مدارک درون سازماني و برون سازماني شرکت آرد زراعت مي باشدکه مسئول کنترل مدارک نماينده مديريت است.

مدارک برون سازماني:
به منظور تحت کنترل قرار دادن مدارک برون سازماني از جمله استانداردها و الزامات قانوني که پس از شناسايي مدارک قوق کليه مدارک پس از بررسي بر روي جلد آنها مهر کنترل شد و پس از درج در فرم مرجع مدارک کليه مدارک برون سازماني آنها را در زونکن مدارک برون سازماني قرار مي دهيم. سطح دسترسي به مدارک برون سازماني فقط از طريق نماينده مديريت امکان پذير مي باشد.

ادامه مطلب

روش ایزو اجرایی کنترل محصول نا منطبق

1 - هدف :
   
     تشريح روشهاي مناسب براي پايش و اندازه گيري محصول بمنظور تصديق اينكه الزامات محصول برآورده شده است

    وشناسايي وكنترل جهت تعيين تكليف واقدام اصلاحي .

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل سوابق کيفيت ایزو

در سازمان سوابق مورد نيازبراي تامين شواهدي دال بر انطباق با نيازمنديها و همچنين عملکرد موثر سيستم مديريت کيفيت بايد ايجاد و نگهداري شود.اين روش اجرايي براي اطمينان از شناسايي ، بايگاني و حفاظت و بازيابي، مدت نگهداري و تعيين تکليف سوابق کيفي در سازمان ايجاد مي گردد.
پس از تصويب جدول سوابق کيفيت توسط نماينده مديريت در واحدهاي سازمان توزيع مي گردد و مديران واحدها موظف به رعايت شرايط مطرح شده در اين ليست مي باشند.در بخشهايي که تغييرات مدارک سازمان مطابق روش اجرايي کنترل مدارک بر ساختار سازمان تاثير گذار باشد، نماينده مديريت موظف به بازنگري و به روز اوري اين جدول مي باشد.

ادامه مطلب

روش اجرایی کنترل محصول نا منطبق ایزو

1 - هدف :
     تشريح روشهاي مناسب براي پايش و اندازه گيري محصول بمنظور تصديق اينكه الزامات محصول برآورده شده است
    وشناسايي وكنترل جهت تعيين تكليف واقدام اصلاحي .

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل سوابق کيفيت ایزو

روش اجرايي کنترل سوابق کيفيت:
در سازمان سوابق مورد نيازبراي تامين شواهدي دال بر انطباق با نيازمنديها و همچنين عملکرد موثر سيستم مديريت کيفيت بايد ايجاد و نگهداري شود.اين روش اجرايي براي اطمينان از شناسايي ، بايگاني و حفاظت و بازيابي، مدت نگهداري و تعيين تکليف سوابق کيفي در سازمان ايجاد مي گردد.

ادامه مطلب

روش اجرايي اقدامات اصلاحي ایزو

روش اجرايي اقدامات اصلاحي:

سازمان طبق اين روش اجرايي بايد اقدامات لازم را در هر زمينه برطرف سازي، علل بروز عدم انطباقهاو جلوگيري از وقوع مجدد آنها را صورت دهد.
اين اقدامات اصلاحي بايد متناسب با اثرات عدم انطباقهاي  بوقوع پيوسته باشد.

ادامه مطلب

کنترل سوابق ایزو

- هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، مشخص کردن نحوه بايگاني و شناسائي سوابق توليد شده در شركت مي¬باشد ایزو اين سوابق معرف شواهدي مبني بر اجراي سيستم کيفيت مي‌باشند و همچنين قابليت رديابي فرآيند و تکرار عمليات را در صورت نياز،‌ ممکن مي‌سازند ایزو

2- دامنه كاربرد
اين روش اجرايي براي همه سوابق كاربرد دارد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرائی کالیبراسیون ایزو

ابزار مرجع: ابزاري است كه براي اندازه گيري يك پارامتر مشخص ساخته شده و دقت و صحت عملكرد آن (كاليبراسيون) توسط يك گواهينامه قابل رديابي Traceable)) تصديق شده است ایزو
بطور مثال: كاليبراسيون دستگاه اولتراسونيك "Star mans" جهت اندازه گيري پارامتر "صوت" و يا گيج بلوك ها براي كاليبراسيون كوليس و ميكرومتر ایزو
آزمايشگاه آكروديته: يك آزمايشگاه مجهز به ابزارهاي مرجع است كه توسط يك ارگان مميزي عالي  تشخيص صلاحيت شده و براي انجام تست يا اندازه گيري يك سري پارامترهاي معيني داراي صلاحيت مي باشد ایزو

ادامه مطلب

كنترل تجهيزات بازرسي و آزمون ایزو

1 ایزو هدف: اطمينان از سلامت و صحت ابزار مورد استفاده در اندازه گيري و آزمون 
2 ایزو دامنه كاربرد : كليه تجهيزات بازرسي، كنترل و آزمون مورد استفاده در تأييد انطباق محصول و فرآيند ایزو
3 ایزو مسئوليت :
مسئوليت اجراي اين روش به عهده مدير کیفیت مي باشد ایزو
مسئولیت نظارت بر حسن استفاده از این دستورالعمل بعهده مدیر بازرسی فنی می باشد ایزو

ادامه مطلب

نظامنامه کيفيت آزمايشگاه ایزو

فصل1- هدف و دامنه کاربرد
آزمايشگاه‌ شرکت*** جهت استقرار استاندارد ISO/IEC 17025:2005 و براساس الزامات اين استاندارد اين نظامنامه را تدوين نموده است ایزو در اين نظامنامه قوانين و مقررات حاکم بر اين آزمايشگاه و همچنين نحوه اجراي فعاليت هاي موثر برکيفيت به طور کلي اشاره شده است ایزو روشهاي اجرايي مرتبط با فرايندهاي آزمايشگاه در بخش هاي مختلف نظامنامه مورد اشاره قرار گرفته است ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل کيفيت نتايج آزمون ایزو

1- هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، پديدآوردن ايجاد روشي مدون براي پايش اعتبار آزمون‌هاي انجام شده جهت اطمينان يافتن از صحت نتايج توليد شده توسط آزمايشگـاه، برای گزارش های آزمون و گواهینامه کالیبراسیون مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش ایزو اجرايي مميزي داخلي

1- هدف
هدف از اين روش اجرايي، مشخص كردن فرايندي براي كنترل‌هاي ساليانه براي اطمينان يافتن از    انطباق سيستم كيفيت شرکت با الزامات تعريف شده در استاندارد ، نظامنامه و روش‌هاي اجرايي مدون شده شرکت مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي گزارش دهی نتايج ایزو

پرسنل فني و مسوول آزمايشگاه پس از انجام آزمون ها نتایج را در فرم های گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون مربوطه ثبت می نماید  ایزو فرم های گزارش آزمون یا گواهینامه کالیبراسیون توسط منشی در فرمهای مربوطه در رایانه ثبت گشته و در تعداد نسخ مورد نیاز تهیه می گردد  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل سوابق ایزو

1- هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، مشخص کردن نحوه بايگاني و شناسائي سوابق توليد شده در شرکت مي¬باشد ایزو اين سوابق معرف شواهدي مبني بر اجراي سيستم کيفيت مي‌باشند و همچنين قابليت رديابي فرآيند و تکرار عمليات را در صورت نياز،‌ ممکن مي‌سازند ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل داده های الکترونیکی ایزو

1- هدف
هدف از اين روش اجرايي ، مشخص کردن شیوه  ذخيره سازي وتهیه نسخه پشتیبان و کنترل داده¬هاي الکترونيکي و همچنين روش صحه گذاري نرم افزارهاي سيستم کامپيوتري شرکت¬ مي¬باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي قراردادهاي فرعي ایزو

1- هدف
اين روش اجرايي جهت معرفي رويه‌اي براي قراردادهاي فرعي و همچنين تضمين اينكه پيمانكاران فرعي براي انجام آزمون‌ و کالیبراسیون ، صلاحيت لازم را براي مورد پيمان‌كاري دارد ایزو

2- دامنه كاربرد
اين روش اجرايي براي همه فعاليت‌هاي مربوط به آزمون و کالیبراسیون كه از طريق پيمانكاران فرعي انجام مي‌پذيرد كاربرد دارد  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرایی کدگذاری و کنترل مستندات ایزو

1- هدف
هدف از اين مستند تشريح نحوه كنترل مستندات سيستم مديريت تضمین كيفيت مي‌باشد ایزو اين مستند چگونگي  كد‌گذاري، تدوين، تاييد، تصويب و توزيع مستندات و همچنين نحوه بروز رساني و جمع‌آوري مستندات منسوخ را مشخص مي‌كند ایزو همچنين اين روش اجرايي كنترل مستندات با منشاء برون سازماني را نيز در بر مي‌گيرد ایزو
اين روش اجرايي براي كنترل كليه مستندات سيستم كيفيت آزمايشگاه¬ شرکت *** كه در زير فهرست شده‌اند كاربرد دارد:

ادامه مطلب

روش ایزو اجرايي شناسايي، نگهداري و کاليبراسيون تجهيزات

-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، ايجاد روشي به منظور شناسايي، نگهداري و کاليبراسيون تجهيزات و حصول اطمينان از خريد، راه‌اندازي، بکارگيري و نگهداري صحيح تجهيزات و لوازم مورد استفاده در آزمايشگاه مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش ایزو اجرايي پايش و کنترل شرايط محيطي آزمايشگاه

1-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، حصول اطمينان از عدم تاثير سوء شرايط محيطي بر کيفيت و اعتبار نتايج آزمون‌ها و /  يا کاليبراسيون‌ها مي‌باشد ایزو

2-    دامنه کاربرد
دامنه کاربرد اين روش اجرايي تمامي نواحي و بخش‌هاي مرتبط با انجام آزمون و /  يا کاليبراسيون در آزمايشگاه مي‌باشند ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي بازنگری درخواست ها، مناقصه ها و قراردادها ایزو

1- هدف
اين روش اجرايي براي بازنگري قابليت انجام آزمون، مطابق با مشخصات خواسته شده در زمان اعلام شده توسط مشتري، پيش از قطعيت يافتن اجراي آزمون و يا قرارداد تدوين شده است ایزو
2- دامنه كاربرد
اين روش اجرايي براي همه درخواست‌ها، مناقصه‌‌ها و قراردادهاي مربوط به انجام آزمون در آزمايشگاه کاربرد دارد ایزو ‌

ادامه مطلب

روش اجرايي صحه گذاري روش هاي آزمون ایزو

1- هدف
هدف ازتدوين اين روش اجرايي،تشريح روش وتعيين مسووليت‌هاي مرتبط با صحه‌گذاري روش¬هاي زير است:
•    روش‌هاي غير استاندارد
•    روش‌هاي طراحي شده و توسعه يافته توسط شرکت
•    روش‌هاي استانداردي كه در خارج از دامنه كاربردشان به¬كار گرفته مي‌شود

ادامه مطلب

دستورالعمل ایزو آزمون كشش

1- هدف
هدف از انجام این آزمون اندازه گیری استحکام کششی نهایی، استحکام تسلیم و درصد ازدیاد طول نسبی می باشد ایزو

2- دامنه کاربرد
  این آزمون برای کلیه محصولات کاربرد می باشد ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل محاسبه عدم‌قطعيت آزمايشگاه كاليبراسيون گيج بلوكها ایزو

1ـ هدف و دامنه كاربرد:
هدف از اين دستورالعمل محاسبه عدم قطعيت كاليبراسيون گيج بلوكها در آزمايشگاه كاليبراسيون ابعادي مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي پيگيري شکايات ایزو

1- هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، مشخص نمودن رويدادي جهت پيگيري شكايات رسيده از طرف مشتريان شرکت، به‌منظور رفع عدم انطباق‌هاي احتمالي و انجام اقدامات اصلاحي لازم براي جلب رضايت مشتريان شرکت‌ مي‌باشد  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي بازنگري مديريت ایزو

1- هدف
هدف از اين روش اجرايي بازنگري سيستم مديريت كيفيت شرکت¬ براي حصول اطمينان از تداوم تناسب، كفايت و اثربخشي آن براي رسيدن به اهداف تعيين شده مي‌باشد ایزو

2- دامنه كاربرد
اين روش اجرايي براي همه بخشهای شرکت¬ كاربرد دارد  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي دريافت، جابجايي و انبارش نمونه‌هاي آزمون ایزو

1- هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، مشخص نمودن و شرح روش دريافت، شناسايي، کد گذاري و توزيع نمونه‌هاي رسيده از جانب مشتريان به آزمايشگاه‌ مي‌باشد تا اطمينان به دست آيدکه حمل و نقل, دريافت, جابجايي, انبارش و نگهداري نمونه‌ها به شيوه مناسبي صورت مي‌گيرد ایزو

ادامه مطلب

فرم ایزو شرايط احراز و شرح وظايف

شرح وظايف مدير ارشد  آزمايشگاه  شرکت ***
•    تهيه و تحقق خط مشي کيفيت

ادامه مطلب

روش اجرايي آموزش ایزو

1- هدف
هدف از تهيه و تدوين اين روش اجرايي، تشريح چگونگي شناسايي نيازهاي آموزشي و مشخص كردن نحوه انجام و كنترل فعاليت‌هاي آموزشي آزمايشگاه‌‌ براي ارتقا و به¬روز نگهداشتن سطح دانش تخصصي و علمي کارکنان است ایزو

ادامه مطلب

فرم شرايط احراز و شرح وظايف ایزو

با توجه به ساختار شرکت *** همواره مدیر عامل ( مدیر ارشد ) به عنوان مدیر فنی مهندسی شناخته می شود  ایزو
شرح وظايف مديرعامل (مدیر ارشد ) و مدیر فنی مهندسی 

ادامه مطلب

روش اجرايي اقدام‌ پيشگيرانه ایزو

1- هدف و دامنه كاربرد
روش اجرايي انجام اقدام‌هاي پيشگيرانه ، براي  يافتن  خطراتي كه مي‌توانند  همراه  با فعاليت‌هاي آزمايشگاه  پديد آيند ، تدوين  شده‌اند  ایزو اين رويكرد ، براي  از  بين بردن  و  برطرف كردن  عدم انطباق(هاي) بالقوه تهيه شده ،  بنابراين ، هر فردي مسوول است كه درشرکت ، براي كشف منابع عدم انطباق و انجام عمليات بهبود همراه با آن، اقدام‌ها لازم را انجام دهد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي اقدام اصلاحي ایزو

1- هدف و دامنه كاربرد
اين روش اجرايي، براي تعيين شيوه انجام اقدام اصلاحي، براي ريشه يابي و رفع علت¬هاي ريشه‌اي عدم انطباق‌هاي موجود در سيستم مديريت کيفيت و يا عمليات فني شرکت‌ تدوين شده است ایزو اجراي اين روش، اطمينان لازم را براي پيشگيري از تکرار دوباره عدم انطباق فراهم مي‌آورد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرائي نگهداري و تعميرات ایزو

هدف:
       انجام فعاليتهاي نگهداري و تعميرات با جهت گيري برنامه ريزي شده، پيشگيرانه و پيش بينانه به منظور حصول اطمينان از      
        سلامت تجهيزات و ماشين آلات در زمان بكارگيري و استمرار قابليت فرآيند ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل راه اندازي ماشين آلات ( اره فلکه نجاری) ایزو

- ابتدا از سالم بودن و شل نبودن تیغه اره اطمینان حاصل می نماییم ایزو
- اطراف موتور دستگاه را چک کرده و از نبودن اشیاء اضافی ، مخصوصا لوله در محیط آن مطمئن شده و  دستگاه را به برق می زنیم، پس از راه افتادن دستگاه بطور کامل  لوله هایی که باید با آن بریده شوند را به اندازه های لازم و بصورت 1الی 1 ایزو5 متری در می آوریم، اکنون با آن می توان آنها را کوچک تر کرده تا قابل آسیاب شوند ایزو در ضمن برای آنکه اره دستگاه خشک کار نکرده و از بین نرود مقداری گازوئیل از هر  1 الی 2 ساعت کار بر روی تیغه ها می زنیم ایزو
نكات ايمني:
1 ایزوهنگام سرویس دستگاه از خاموش بودن جریانهای برق اطمینان حاصل نمائید ایزو
2 ایزواز دستکاری قسمتهای برقی خودداری نمائید مگر به هنگام تعویض یا تعمیر لوازم برقی آن(با توجه به خاموش بودن دستگاه) ایزو
3 ایزورعایت پوشش ایمنی هنگام کار اعم از کفش کار و دستکش و عینک کار ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل راه اندازی ماشین آلات (آسیاب) ایزو

ابتدا لوله های قابل آسیاب را به اندازه هایی که میتوان آسیاب کرد ، بریده و تمیز می کنیم سپس با اطمینان از سلامت دستگاه از قبیل قطعات برقی و دیگر اینکه قطعه داخل دستگاه از قبل نمانده باشد آن را روشن کرده تا به دور کامل برسد سپس قطعات آماده به آسیاب را در داخل دستگاه کرده و به فاصله زمانی آنها را  به طور مرتب  آسیاب می کنیم، محصول آسیاب شده از قسمت خروجی داخل کیسه های مخصوص گردیده و انبار می شود  ایزو بعد از اتمام کار دستگاه  را به مدت 3-5 دقیقه روشن نگه می داریم تا داخل آن کاملا تمیز گردد و بعد نیز آن را خاموش کرده و اطراف آن را نظافت می کنیم ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل ایزو راه اندازی ماشین آلات

ابتدا لوله های قابل آسیاب را به اندازه هایی که میتوان آسیاب کرد ، بریده و تمیز می کنیم سپس با اطمینان از سلامت دستگاه از قبیل قطعات برقی و دیگر اینکه قطعه داخل دستگاه از قبل نمانده باشد آن را روشن کرده تا به دور کامل برسد سپس قطعات آماده به آسیاب را در داخل دستگاه کرده و به فاصله زمانی آنها را  به طور مرتب  آسیاب می کنیم، محصول آسیاب شده از قسمت خروجی داخل کیسه های مخصوص گردیده و انبار می شود  ایزو بعد از اتمام کار دستگاه  را به مدت 3-5 دقیقه روشن نگه می داریم تا داخل آن کاملا تمیز گردد و بعد نیز آن را خاموش کرده و اطراف آن را نظافت می کنیم ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل راه اندازي ماشين آلات ایزو

- ابتدا از سالم بودن و شل نبودن تیغه اره اطمینان حاصل می نماییم ایزو
- اطراف موتور دستگاه را چک کرده و از نبودن اشیاء اضافی ، مخصوصا لوله در محیط آن مطمئن شده و  دستگاه را به برق می زنیم، پس از راه افتادن دستگاه بطور کامل  لوله هایی که باید با آن بریده شوند را به اندازه های لازم و بصورت 1الی 1 ایزو5 متری در می آوریم، اکنون با آن می توان آنها را کوچک تر کرده تا قابل آسیاب شوند ایزو در ضمن برای آنکه اره دستگاه خشک کار نکرده و از بین نرود مقداری گازوئیل از هر  1 الی 2 ساعت کار بر روی تیغه ها می زنیم ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل تست فشار ایزو

دستگاه تست فشار :
جهت انجام آزمونهاي كنترل كيفي از جمله تست فشارهيدروستاتيكيHydro ‌‌‌‌‌‌و تست فشار تركيدگي Burst روي لوله‌هاي توليدي كه از دو قسمت تشكيل شده است :
الف) دستگاه مولد وانتقال فشار كه توانايي اعمال فشار تا 100 اتمسفر وتنظيم كليه فاكتورهاي موردنياز ازجمله فشار (باد) ، دما ، زمان توسط سيستم كنترل كنننده ديجيتالي تمام اتوماتيك را دارد ایزو
ب)مخزن مخصوص آب جهت قراردادن لوله مورد آزمايش مجهز به سيستم باد ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل تست فشار ایزو

دستگاه تست فشار :
جهت انجام آزمونهاي كنترل كيفي از جمله تست فشارهيدروستاتيكيHydro ‌‌‌‌‌‌و تست فشار تركيدگي Burst روي لوله‌هاي توليدي كه از دو قسمت تشكيل شده است :
الف) دستگاه مولد وانتقال فشار كه توانايي اعمال فشار تا 100 اتمسفر وتنظيم كليه فاكتورهاي موردنياز ازجمله فشار (باد) ، دما ، زمان توسط سيستم كنترل كنننده ديجيتالي تمام اتوماتيك را دارد ایزو
ب)مخزن مخصوص آب جهت قراردادن لوله مورد آزمايش مجهز به سيستم باد ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل تعمير و نگهداري از دستگاه ماشين آلات ایزو

بعد از اتمام کار ، دستگاه را از برق جدا کرده و سپس اطراف آن را مرتب می کنیم ، تیغه اره مربوطه را شل می کنیم تا در حالت سکون نشکندو یا آسیب نبیندسپس محافظ روی موتور و اره را نیز در جای مربوطه قرار می دهیم ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي كاليبراسيون ایزو

هدف:
اطمينان از سلامت و صحت ابزار مورد استفاده در اندازه گيري و آزمون تطابق مواد، قطعات، محصولات و فرآيند ها  ایزو
دامنه كاربرد :
كليه تجهيزات بازرسي، كنترل و آزمون مورد استفاده در تأييد انطباق محصول و فرآيند ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل كاليبراسيون وزنه ایزو

2-    هدف:

  نحوه كاليبراسيون وزنه
3-    دامنه:
فقط جهت كاليبراسيون وزنه
4-    مسئوليت :
مسئوليت انجام اين دستورالعمل به عهده مدير مهندسي و تضمين كيفيت مي باشد  ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل كاليبراسيون متر ایزو

2-    هدف:
  نحوه كاليبراسيون متر
3-    دامنه:
كليه مترهاي فلزي موجود در سازمان

ادامه مطلب

دستورالعمل كاليبراسيون گيج هاي فشار سنج باد ایزو

1-  هدف:  نحوه كاليبراسيون گيج هاي فشار سنج باد
2-    دامنه: دامنه كاربرد اين دستورالعمل فقط براي گيج هاي فشار سنج باد مي باشد ایزو  
3-    مسئوليت : مسئوليت انجام اين دستورالعمل به عهده مدير مهندسي و تضمين كيفيت مي باشد  ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل كاليبراسيون كوليس ها ایزو

1-  هدف:  نحوه كالبيراسيون كوليس ها
2-    دامنه: دامنه كاربرد اين دستورالعمل براي تمام كوليس هاي ديجيتالي ، ساعتي ، ورنيه اي با تفكيك پذيري 02/ و 01/ و 05/ و گستره 150 mm تا 300 mm در اين شركت مورد استفاده مي باشد  ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل كاليبراسيون باسكول ایزو

2-    هدف:
  نحوه كاليبراسيون باسكول
3-    دامنه:
فقط جهت كاليبراسيون باسكول
4-    مسئوليت :
مسئوليت انجام اين دستورالعمل به عهده مدير مهندسي و تضمين كيفيت مي باشد  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي بازرسي و آزمون ایزو

هدف
اندازه گيري و كنترل مشخصات محصول به منظور اثبات تأمين و انطباق نيازمنديهاي محصول در مراحل مناسبي از فرآيند تحقق محصول بر اساس مشخصات تعيين شده در طرح هاي كنترل ایزو
دامنه كاربرد
كنترل محصولات توليدي مطابق دامنه كاربرد نظامنامه كيفيت در مراحل ورود، حين توليد  و محصول نهايي  ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي آموزش ایزو

1- هدف
       چگونگي نياز سنجي ، برنامه ريزي واجراي آموزش به منظور كسب و ارتقاء دانش وتوانمندي منابع انساني موثر بركيفيت ایزو
    2- دامنه كاربرد

          كليه پرسنل موثر بركيفيت ایزو

ادامه مطلب

آشنایی با کتابخانه و مرکز اسناد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ایزو

مقدمه
کتاب و کتابخانه از دیر باز مورد توجه بشر بوده است به طوری که تاریخچه کتابخانه به حدود 2700 سال پیش از میلاد باز می    گردد . سومریان اولین کسانی بودند که کتاب رامورد توجه قراردادند. بدین معنا که کتاب  دستاوردهای فرهنگی وفناوری انسان را پاس دارد و پاسخگوی اهداف قانونی و آموزشی او باشد.

ادامه مطلب

معيارهاي عمومي براي انواع مختلف سازمانهاي بازرسي كننده ایزو

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

ضوابط عمومي مراجع تأييد صلاحيت سازمانهاي بازرسي كننده ایزو

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو

پيشگفتار

استاندارد ”راهنمايي‌هايي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت“ كه توسط كميسيون فني مربوطه تهيه و تدوين شده و در ادامه هجدهمین جلسة  كميته ملي استاندارد مديريت كيفيت مورخ 12/04/84 مورد تأييد قرار گرفته‌است, اينك به استناد بند يك ماده 3 قانون اصلاح قوانين و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن‌ماه 1371 به عنوان استاندارد ملي ايران منتشر مي‌شود ایزو

ادامه مطلب

درستي (صحت و دقت) روشهای ایزو و نتايج اندازه‌گيري

آشنايي با موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران
موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استاندارد هاي ملي (رسمي) مي باشد ایزو

ادامه مطلب

درستي (صحت و دقت) روشها و نتايج اندازه‌گيري ایزو

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

مستندسازي محصول فني- حروف چيني ایزو

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي ( رسمي ) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

سيستم‌هاي مديـريت كيفيت راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو

پيشگفتار
استاندارد ”راهنمايي‌هايي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت“ كه توسط كميسيون فني مربوطه تهيه و تدوين شده و در ادامه هجدهمین جلسة  كميته ملي استاندارد مديريت كيفيت مورخ 12/04/84 مورد تأييد قرار گرفته‌است, اينك به استناد بند يك ماده 3 قانون اصلاح قوانين و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن‌ماه 1371 به عنوان استاندارد ملي ايران منتشر مي‌شود ایزو

ادامه مطلب

روشهاي آماري ـ رهنمودهاي مربوط به ارزيابي انطباق با الزامات مشخص ایزو

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

تعبير آماري داده ها ایزو

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد ایزو

ادامه مطلب

مديريت حفاظت اطلاعات ایزو

4-1-1-1    سند سياست حفاظت اطلاعات
سندي است محتوي سياست حفاظت اطلاعات، كه بايستي به وسيلة مديران تأييد و به نحو مناسب در دسترس كلية همكاران سازمان قرار گيرد ایزو

ادامه مطلب

نظامنامه کيفيت ایزو

فصل اول
كليات:
1-1- تاريخچه فعاليت
1-2- دامنه خدمات و آزمون‌هاي مشمول دامنه كاربرد سيستم كيفيت
1-3- ساختار سازماني آزمايشگاه

ادامه مطلب

اهداف كيفيت ایزو

آزمايشگاه شرکت***به عنوان يكي از كارآمدترين آزمايشگاه‌هاي فعال در زمينه انجام آزمايشات مصالح ساختماني فعاليت مي‌نمايد ایزو اين آزمايشگاه اهداف كيفيت ذيل را بعنوان  شاخصه هاي اصلي فعاليت و ارائه خدمات به جامعه صنعتي در سر لوحه فعاليت هاي خود قرار داده است ایزو

ادامه مطلب

بيانيه مديريت ایزو

ز طريق اين بيانيه سيستم مديريت كيفيت مستقر شده در آزمايشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 : 2005 را به رسميت شناخته و به صراحت اعلام ميدارد كه آزمايشگاه آزمون اين شركت و كاركنان آن از هرگونه فشار نابجاي داخلي و يا خارجي كه تأثير منفي بر كيفيت نتايج آزمايشگاه مي گذارد،

ادامه مطلب

روش اجرايي مميزي داخلي ایزو

1-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، مشخص كردن فرايندي جهت كنترل‌هاي دوره‌اي براي اطمينان از انطباق سيستم كيفيت آزمايشگاه با الزامات تعريف شده در استاندارد ISO/IEC 17025، نظامنامه كيفيت و روش‌هاي اجرايي تدوين شده در آزمايشگاه به منظور ارزيابي اثربخشي، مطلوبيت و تداوم مناسب بودن سيستم مديريت در سازمان به صورت سيستماتيك مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي گزارش‌دهي نتايج آزمون/ کاليبراسيون ایزو

1-    هدف
هدف از تهيه و تدوين اين روش اجرايي، تعيين چگونگي ترتيبات مربوط به تهيه گزارشات آزمون و کاليبراسيون، تائيد و تصويب آنها به منظور حصول اطمينان از تحت کنترل بودن آن و انطباق با خواسته‌هاي مشتريان و الزامات قانوني مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي کنترل آزمون های نامنطبق ایزو

1- - هدف
اين روش اجرايي، تشريح اقداماتي است كه در زمان كشف يك عدم انطباق، در فرايند انجام آزمون، توسط شرکت بايد انجام شود ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي شناسايي، نگهداري و کاليبراسيون تجهيزات ایزو

1-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، ايجاد روشي به منظور شناسايي، نگهداري و کاليبراسيون تجهيزات و حصول اطمينان از خريد، راه‌اندازي، بکارگيري و نگهداري صحيح تجهيزات و لوازم مورد استفاده در آزمايشگاه مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

شرح خدمات سیستم مديريت آزمايشگاهي ایزو

ارائه خدمات آموزشي و مشاوره در جهت استقرار استاندارد بين‌الملليISIRI-ISO/IEC17025 تا مرحله اخذ تاييديه اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی  و مراحل اجرايي آن به شرح زير مي‌باشد:

ادامه مطلب

روش اجرايي پايش و کنترل شرايط محيطي آزمايشگاه ایزو

1-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي، حصول اطمينان از عدم تاثير سوء شرايط محيطي بر کيفيت و اعتبار نتايج آزمون‌ها و /  يا کاليبراسيون‌ها مي‌باشد ایزو

2-    دامنه کاربرد
دامنه کاربرد اين روش اجرايي تمامي نواحي و بخش‌هاي مرتبط با انجام آزمون و /  يا کاليبراسيون در آزمايشگاه مي‌باشند ایزو

ادامه مطلب

دستورالعمل آزمون كشش ایزو

1- هدف
هدف از انجام این آزمون اندازه گیری استحکام کششی نهایی، استحکام تسلیم و درصد ازدیاد طول نسبی می باشد ایزو

ادامه مطلب

خط مشي كيفيت ایزو

آزمايشگاه شرکت ***به عنوان يكي از آزمايشگاه‌هاي فعال در زمينه انجام آزمايشات مصالح ساختماني فعاليت مي‌نمايد ایزو اين آزمايشگاه خط مشي كيفيت ذيل را بعنوان  شاخصه هاي اصلي فعاليت و ارائه خدمات به صنعت ساختماني در سر لوحه فعاليت هاي خود قرار داده است ایزو

ادامه مطلب

آزمايشگاه شركت تعهدنامه پرسنل آزمايشگاه ایزو

ينجانب :                                      
 نام پدر:
شماره شناسنامه:                
 عنوان شغلی:                                            
آزمايشـگاه:
 که درآزمايشگاه شركت***مشـغول به کارهستم ، با امضای اين فرم، خود را متعـهد مي‌دانم در راستـاي ارایه با كيفيت خدمات آزمايشگاهي، به دور از هـرگونه فشـار داخلي و يا خارجـي، بر طبق اصول حرفه‌اي تلاش نمايم و با تلاش در اجراي فرايند‌هاي کاري آزمايشگاه، بر طبق روش‌هاي اجـرايي و دستورالعمل‌هاي كاري تاييد شده و پيروي از سيستم كيفيت مستقر شده در شركت آزمونه فولاد، آزمايشگاه را در رسيدن به اهـداف تعريف شده در خط مشي كيفيت ياري خواهم نمود ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي بازنگري درخواست‌ها، پيشنهادات و قراردادها ایزو

1-    هدف
اين روش اجرايي به منظور بازنگري قابليت انجام آزمون‌ها و کاليبراسيون‌ها مطابق با مشخصات خواسته شده قبل از قطعيت يافتن اجراي آزمون/ کاليبراسيون مي‌باشد ایزو
2-    دامنه کاربرد
دامنه کاربرد اين روش اجرايي کليه درخواست‌ها، پيشنهادات و قراردادهاي مربوط به انجام آزمون و کاليبراسيون در آزمايشگاه شرکت  ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو ایزو مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

روش اجرايي شناسايي، دريافت و انبارش مواد و استانداردهاي مرجع ایزو

1-    هدف
هدف از تدوين اين روش اجرايي تعيين چگونگي شناسايي، دريافت و نگهداري استانداردها و مواد مرجع مورد استفاده در آزمايشگاه مي‌باشد ایزو

ادامه مطلب

خط مشي آزمايشگاه ایزو

آزمایشگاه متالورژی *** بعنوان پيشگام در صنعت بااين هدف كه بهترين خدمات آزمايشگاهي رادر اختيار مشتري قرار بدهد ، سيستم مديريت آزمايشگاه خودرابر اساس استاندارد ایران –ایزو –آی ای سی 17025 تجدید نظر اول مستقر نموده است وخط مشي خود رابه شرح ذيل اعلام ميدارد :
1-آموزش موثر ومستمر كاركنان آزمايشگاه در راستاي ارتقاء كيفيت آزمايشگاه  ایزو

ادامه مطلب

تعهد نامه کارکنان آزمايشگاه ایزو

مديران و کارکنان آزمایشگاه متالورژی ***خود را متعهد به موارد ذيل می دانند:

1-درک خط مشی کيفيت و مستندات سيستم مديريت آزمايشگاه و اعمال آن ها در کار خود  ایزو
1-برآورده كردن الزامات استاندارد ISIRI-ISO/IEC 17025 تجديد نظر اول وهمکاری با مدير آزمايشگاه در بهبود مداوم اثر بخشي سيستم مديريت  آزمايشگاه  ایزو

ادامه مطلب

مراحل اخذ ایزو

راهنمای اخذ گواهینامه ایزو در ایزوکارت
1-گام نخست:
برگزاری جلسه توجیهی مدیر یا مدیران ارشد سازمان و آگاه سازی مسئولیت وی از شروع مشاوره تا اخذ گواهینامه :
در ویرایش سال 2008 استاندارد بین المللی ایزو9000 مسئولیت مدیران ارشد و علی الخصوص مدیریت منابع انسانی از الزامات اولیه یک سازمان است ، در نتیجه گام نخست یعنی انجام جلسه توجیهی با مدیر یا مدیران ارشد سازمان و آگاهسازی از ضرورت وجودی ، نحوه عملکرد و پشتیبانی مستمر او از مهمترین وظایف مشاور در شروع کار می باشد. بدهیهی است در صورت کاهش مسئولیت پذیری و حمایت مدیران ارشد سازمان ، استاندارد سازی سازمان به طور مطلوب پیش نخواهد رفت . جهت اطمینان از انجام موثر سیستم مدیریت كیفیت ، مدیر ارشد سازمان میبایست فردی مجرب و قابل اعتماد را به عنوان نماینده میریت برای اجرای پروژه انتخاب نماید. در اینجا نماینده مدیر ارشد سازمان مسئولیت مدیریت کردن پیاده سازی نظام مدیریت كیفیت را بر عهده خواهد داشت .

ادامه مطلب

ایزو چیست؟

سازمان بين المللي ايزو چيست؟
ايزو چيست؟
سازمان بين المللي ايزو در 24 فوريه سال 1947 تاسيس شد. سازمان ايزو از کميته هاي استانداردسازي 130 كشور بزرگ و كوچك, صنعتي و در حال توسعه از كليه مراکز جهان تشکيل شده است . وظيفه اصلي ايزو اشاعه استاندارد و ارتباط آن  با خدمات  بين المللي محصولات و خدمات و بهبود آن  در محدوده بازرگاني  و حمايت از توليد كننده و مصرف كننده مي باشد.

ادامه مطلب

استاندارد پیش نیاز:ایزو9001

نباید این حقیقت را کتمان نمود که استاندارد پیش نیازهای ایزو 9001 همچنان انتخاب اول بیشتر سازمانها یی است که به دنبال ایجاد یک سیستم مدیریتی رسمی هستند.

ادامه مطلب

نگاهی به آینده ایزو9001

  ایزوTC176/ SC2  (به ویژه ایزو 9001 و ایزو 9004)نوعی ارزش و اعتبار جهانی به تولیدات می دهد،و باعث می شود سازمانها از این تولیدات به عنوان بخش بنیادی در اقدامات توسعه ای هم سو با محیط زیست استفاده نمایند.

ادامه مطلب

دستیابی به اهداف در سری استانداردهای ایزو9000

در ابتدا بهتر است نگاهی داشته باشیم به موفقیت چشمگیر این استانداردها در بهبود مدیریت کیفی (و ایزو) در جهان.

ادامه مطلب

ارتقاء ویرایش ایزو 9001:2008 در سال 2015

ایزو 9000 از زمان انتشارش در سال 1987 به طور مستمر رایج ترین نوع استانداردهای ایزو بوده است. هم اینک کمیسیون فنی ایزو با نام ایزوTC176، بیمه کیفی و مدیریت کیفی، کمیسیون فرعی SC2 و سیستمهای کیفی با توجه به سابقه درخشان 25 ساله، به دنبال آن هستند تا زمینه را برای نسل بعدی استانداردهای مدیریت کیفی فراهم نمایند.

ادامه مطلب

استانداردهای ایزو و کمک سلامت

امر بهداشت و درمان در تمام جوامع و نیز دسترسی به خدمات بهداشتی،مراقبت از کیفیت شیوه های پزشکی،اقدامات و تجهیزات ایمن پزشکی، برای همه مردم در سراسر جهان مهم است.

ادامه مطلب

ایزو 9000 استاندارد مدیریت کیفیت

ستاندارد ایزو 9001 چیست؟
مجموعه استانداردهای ایزو 9000، بخش های مختلف مدیریت کیفیت را مورد بررسی قرار میدهد و شامل برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ایزو می باشد. استانداردهای ایزو 9001 دستورالعمل ها و ابزارها را برای شرکت ها و سازمان هایی که خواستار تضمین انطباق مداوم کالا و خدماتشان با الزامات موردنظر مصرف کنندگان و افزایش مستمر کیفیت می باشد ارائه می نماید.

ادامه مطلب

سه راه پیدا کردن استانداردهایی که شما به دنبالش هستید!

  ایزو شامل بیش از 50019 استاندارد بین المللی می باشد،که شما می توانید استاندارد مورد نظر خود را به سه روش زیرجستجو نمایید:

ادامه مطلب

مزایای استانداردهای بین المللی ایزو

استانداردهای بین المللی، مزایای فن آوری ، اقتصادی و اجتماعی را به ارمغان می آورند.این استانداردها جهت هماهنگ کردن مشخصات فنی محصولات ،خدمات و صنعت کارآمد تر میباشند.

انطباق با استانداردهای بین المللی ایزو به  مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد، که محصولات مصرفی آنها برای محیط زیست ایمن- کارآمد و مفید باشد.

ادامه مطلب


  • ایزو کارت چیست ؟
    با مزایای ایزو کارت آشنا شوید
  • ایزو چیست ؟
    سازمان جهانی استاندارد سازی
  • ایزو 9001
    استاندارد جهانی مدیریت کیفیت
  • ممیزی ایزو
    راهنمای نحوه ممیزی
  • شرکت گواهی دهنده ایزو
    معایب سیستم های سنتی اخذ ایزو
  • استاندارد محیط زیست
    ایزو 14001 : استاندارد جهانی محیط زیست
  • ممیزی ایزو
    روش اجرايي مميزي داخلي ایزو , استاندارد ایزو , پیاده سازی ایزو , روش اجرایی ایزو,
  • مستندات ایزو
    راهنمايي هاي براي تهيه مستندات سيستم مديريت كيفيت ایزو , گواهینامه ایزو , دستورالعمل ایزو , ایزو18001,
  • نظامنامه ایزو
    نظامنامه کيفيت ایزو , ایزو 9001, دانلود ایزو , پیاده سازی ایزو,
  • اخذ گواهینامه ایزو
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو
  • ایزو چیست؟
    ایزو، گواهینامه ایزو ، استاندارد ایزو ، شرکت گواهی دهنده ایزو ، مشاوره ایزو ، مشاور ایزو، اخذ ایزو،ایزو 9001 ، الزامات ایزو

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا